Vreme čitanja: oko 4 min.
"Naredna decenija biće decenija ulaganja u pruge": Vozom od Beograda do Niša trebaće 100 minuta
Vreme čitanja: oko 4 min.
Podsetio je da je tendencija u EU da se udvostruči broj koloseka u narednih 10 godina, jer je železnički saobraćaj jeftiniji, sigurniji i ekološki vid saobraćaja
Ova decenija biće decenija ulaganja u pruge, u koje nije investirano ništa do 2012. godine, rekao je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ističući da će izgradnja brze pruge od Beograda do Niša, kao nastavka pruge Beograd - Subotica, biti od ključnog značaja za razvoj transporta u našoj zemlji.
Vesić je u parlamentu, obrazlažući predloge zakona o potvrđivanju finansijskog ugovora železničkog koridora 10 između Srbije i Evropske investicione banke, i o potvrđivanju ugovora o zajmu za deonicu Beograd – Niš železničkog koridora 10, između Srbije i Evropske banke za obnovu i razvoj, rekao da je ukupna vrednost gradnje te brze pruge 2,775 milijardi evra.
- Od toga, kredit EIB iznosi 1,1 milijardu evra, kredit EBRD 550 miliona evra, Evropska unija nam bespovratno daje 598 miliona evra, što je najveći grant ikada, i bitno smanjuje troškove izgradnje pruge, a ostatak od 527 miliona evra biće finansirano iz budžeta Srbije - precizirao je Vesić.
Ukazao je da sada putovanje vozom od Beograda do Niša traje u proseku šest sati, a kada bude izgrađena brza pruga, putovanje će trajati – tačno 100 minuta.
Podsetio je da je brza pruga Beograd – Niš nastavak pruge Beograd – Novi Sad, odnosno Novi Sad – Subotica, i dalje ka Budimpešti, do koje će se iz Beograda, već sredinom 2025. putovati manje od tri sata. Dodao je da će se kasnije graditi i brza pruga od Niša ka Preševu.
- Izgradnja brze pruge koja predtsavlja kičmu Srbiju, i povezuje sever i jug od ključnog je značaja za razvoj transporta u zemlji. U prethodnoj deceniji gradili smo, a gradimo i dalje, auto-puteve i brze saobraćajnice, a naredna decenija biće decenija ulaganja u pruge - rekao je Vesić.
Podsetio je da je tendencija u EU da se udvostruči broj koloseka u narednih 10 godina, jer je železnički saobraćaj jeftiniji, sigurniji i ekološki vid saobraćaja.
Dodao je da će se raditi obnova nekoliko regionalnih pruga, među kojima pruga Vrbas – Sombor, Pančevo - Vršac - rumunska granica, zatim između Rume Šapca i Loznice, kao i deonica Valjevo – Vrbnica, koja je deo barske pruge u Srbiji.
- Barska pruga izgrađena je 1976. godine. Od 1976. do 2012. godine nismo izgradili nijedan metar pruge - naglasio je ministar Vesić.
Naveo je da je u planu obnova pruge Stalać – Kraljevo – Rudare, ka Kosovu i Metohiji, kao i deonice Niš – Dimitrovgrad, dok se već radi na prugama Niš – Brestovac, sa obilaznicom oko Niša.
- Naredne godine biće obeležene obnovom pruga i zato je važno da potvrdimo ove zakone - rekao je Vesić i pozvao poslanike da podrže predložene zakone.
Vesić je podsetio da je Skupština Kneževine Srbije, pre 142 godine raspravljala o izgradnji pruge Beograd – Niš.
- Tog 10. marta 1881. godine, skupština je donela odluku o izgradnji pruge Beograd – Niš i to je tada bio najvažniji tehnološki napredak za zemlju, koja tek što je dobila nezavisnost. Ako vi danas budete glasali za ove zakone, Srbija će ispuniti sve što je neophodno kako bi konačno počela rekonstrukcija i modernizacija pruge Beograd – Niš - istakao je Vesić.
Dodao je da je pre gotovo deceniju i po, rezultat glasanja bio takav da je 97 poslanika bilo "za", a njih 50-ak "protiv", što pokazuje da Srbi ne mogu da budu jedinstveni ni kada je u pitanju nešto što je na opštu korist.
- Nadam se da ćemo ove predloge usvojiti jednoglasno, jer su važni za sve građane. Graditi puteve i pruge znači da smo razvijena ekonomija - rekao je Vesić.
On je dodao da je pred poslanicima i akt kojim se potvrđuje sporazum između Vlade Srbije i Saveta ministara BiH, a tiče se hidrotehničkih i bagerskih radova na na uređenju ušća Drine u Savu.
Vrednost tog sporazuma je 7,14 miliona evra, uz 860.000 evra za nadzor.
- Posle potvrđivanja, moći ćemo da raspišemo tender za kompaniju koja će produbiti korito i obezbediti da imamo propsiane gabarite, kako bi se garantovala bezbednost plovidbe - rekao je Vesić.
Pred poslanicima je Predlog zakona o potvrđivanju finansijskog ugovora za razvoj rečne infrastrukture u Srbiji, između Srbije i EIB.
Podsetio je da je Srbija od EIB 2018. godine podigla kredit od 100 miliona evra, za nekoliko velikih projekata, poput prevodnice na Tisi i i obnove pruga kod Prahova, Sremske Mitrovice i druge.
- Zbog porasta troškova, usled rata, neophodno je obezbediti dodatna sredstva i ovim se dodatno obezbeđuje 31 milion evra za razvoj rečne infrastrukture. Tako ćemo poboljšati razvoj rečne infrastrukture, što je značajno, jer budućnost Srbije vidimo upravo u razvoju logističkih potencijala, drumskih, železničkih, rečnih i vazdušnih - zaključio je ministar.
Video: Vesić preuzeo dužnosti od Momirovića
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milorad
Brza pruga BG-NI bice gotova za 100 godina a mozda ni tada, a o celoj mrezi mozemo samo da sanjamo, Da je Tito ziv pruge bi bile uradjene u naj kracem roku, recimo pruga BG- Bar u duzini oko 500km uradena je za 3 godine.
Podelite komentar
NS
A kolima od Bg do Niša treba oko 1sat i 45 min - 2 sata, pri brzini 130km/h na autoputu. Kolika je to ušteda vremena?
Podelite komentar
Železničar
Samo je napravite više, a ne svaki dan "biće, biće napravljeno"
Podelite komentar