Šta je dobro za decu, dobro je i za biznis

 
Čitanje: oko 7 min.
  • 0

Višestruke krize sa kojima se svet suočava imaće negativne posledice i oblikovaće živote dece i u ovoj godini. Politike održivog i odgovornog poslovanja sa fokusom na decu i mlade treba da budu važna strategija za uspešnost samog poslovanja, zaključak je sa panela „Šta je dobro za decu, dobro je i za biznis“, na 30. jubilarnom Kopaonik biznis forumu.

Panel je moderirala Vesna Savić Đukić, šefica odseka za saradnju sa privatnim sektorom UNICEF-a u Srbiji, dok su ostali učesnici bili Sonja Ćetković, direktorka Infostuda, Dragoljub Damljanović, direktor Schneider Electric, Darko Popović, predsednik Izvršnog odbora Banca Intesa, Milica Popović, menadžerka za korporativne komunikacije Delhaize Srbija i Milica Sočanac, menadžerka u kancelariji vlasnika Nelt kompanije.

Treća godina pandemije, rat u Ukrajini, globalna energetska kriza, najveća inflacija u ovom veku, posledice klimatskih promena koje su donele razorne poplave i suše, predstavljaju krize koje ne znaju za granice. Svedoci smo kako se uticaji krize iz jedne zemlje lako i brzo prelivaju na druge zemlje. Svi ovu izazovi ističu potrebu za mnogo većom saradnjom, javno-privatnim partnerstvima i doslednim aktivnostima za stvaranje boljih, inkluzivnijih i produktivnijih društava. Koliko je biznis sektor spreman da sagleda i uključi perspektivu dečijih prava u svoje poslovanje, u velikoj meri utiče i na dugoročnu održivost samog biznisa, ali i društava u kojima se posluje.

Suočeni sa rastućim nedostatkom radne snage, neophodno je da poslovni sektor poklanja sve veću pažnju politikama po meri porodice i balansu između posla i privatnog života. To pokazuje i studija koju je Infostud, u partnerstvu sa The Network i Boston Consulting Group, sproveo prošle godine.

„Kao rezultat rastućeg deficita kandidata na tržištu rada i promene u njihovim očekivanjima, balans između posla i privatnog života postaje po prvi put jedan od najvažnijih faktora kandidata pri izboru posla i kompanije. Višedecenijska kultura sagorevanja na poslu se ubrzano menja i danas je mladima posao važan, ali ne najvažniji segment života koji žele da razvijaju. Rastu očekivanja od poslodavca da podrže potrebe koje zaposleni imaju i u privatnom životu, potrebe da podrže fizičko i mentalno zdravlje, da podrže porodicu, da daju fleksibilnost. Ovakve promene jesu izazov za poslodavce, ali važno naglasiti da će smanjenje sagorevanja, a rast balansa dovesti do rasta efikasnosti, motivacije, smanjenja fluktuacije zaposlenih, pa i rasta rezultata kompanije. Osim toga dovešće do zdravijih kompanijskih kultura i zdravijeg društva u celini”, istakla je Sonja Ćetković, direktorka Infostud grupe.

Panelisti, vodećih predstavnici svojih industrija, istakli su poslovne prakse koje pospešuju održivost poslovanja kroz ulaganje u decu, što istovremeno doprinosi postizanju pozitivnih poslovnih rezultata.

Kompanija Schneider Electric, fokusira se na energetsku efikasnosti i održivom upravljanju energijom. Uz ovaj primarni cilj, kompanija neguje odgovorno poslovanje u svim oblastima rada, a posebno se fokusira na ulaganje u porodice i decu.

„Biznisi koje razvijamo i generacije koje dolaze zapravo su dvosmerna ulica. Biznisi neće moći da opstanu, ako ne budu po meri budućih generacija, niti će te iste generacije moći da unapređuju biznise, ukoliko u njih ne ulažemo. Mi smo ovo odavno prepoznali, u sferi kojom se mi bavimo, pa smo pre više od 10 godina osnovali fondaciju ,Centar za mlade talente’, kako bismo doprineli razvoju teorijskih i praktičnih znanja iz programiranja i matematike. Na hiljade besplatnih časova i više stotina dece koja su prošla kroz našu Fondaciju, ali na kraju dana, jedini uspeh koji će se računati jeste to u kojoj meri smo edukovali i usmerili našu decu da budu spremna za izazove koji ih čekaju u budućnosti“, smatra Dragoljub Damljanović, direktor Schneider Electric.

Za bankarski sekto,r koji je tokom protekle decenije pretrpeo dramatične turbulencije, primena ESG inicijativa je sve važnija kako bi se osiguralo mesto u sve konkurentnijem bankarskom okruženju. U okviru svog strateškog opredeljenja da posebnu pažnju posveti dobrobiti zaposlenih, Banca Intesa je prva kompanija u Srbiji koja je uradila vrlo detaljnu samoprocenu svojih poslovnih praksi i politika prema zaposlenima, a u skladu sa standardima koje je razvio UNICEF.

„Veoma sam ponosan što dugogodišnju uspešnu saradnju sa UNICEF-om nastavljamo da razvijamo kroz strateško partnerstvo usmereno na kontinuirano unapređenje modela rada prilagođenih potrebama porodica zaposlenih u Banca Intesa. Verujem da zahvaljujući daljem razvoju sistema benefita i povećanju fleksibilnosti u radu možemo značajno doprineti ostvarenju još višeg nivoa balansa između njihovog privatnog i poslovnog života. S druge strane, negujući društvenu komponentu u okviru primene ESG principa našem u poslovanju, nastojimo i da osluškujemo i podstičemo mlade da se uključe u lokalne inicijative koje imaju za cilj socio-ekološku održivost zajednica i unapređenje kvaliteta života u njima i time podstaknemo ekonomski rast i dugoročni razvoj društva u celini’’, izjavio je Darko Popović, predsednik Izvršnog odbora Banca Intesa.

Vodeći maloprodajni lanac, Delhaize Srbija zapošljava oko 13.000 ljudi i nastoji da obezbedi inkluzivno i zdravo radno okruženje.

„Trudimo se da program benefita koje pružamo zaposlenima zaista odgovara njihovim potrebama. Prošle godine je započeo veliki investicioni ciklus ulaganja u plate zaposlenih u trgovinama i logistici koji iznosi 30 miliona evra i koji je doveo do povećanja plata u proseku 30 odsto. Ove godine smo dodatno povećali kako broj dana godišnjeg odmora za sve kolege, tako i procenat sniženja na benefit kartici koju mogu koristiti zaposleni u svim našim prodavnicama. Rezultati istraživanja koje je UNICEF sproveo među našim kolegama pokazuju da su zaposleni zadovoljni praksama i pogodnostima po meri porodice koje sprovodi kompanija, više od 80 njih smatra da im posao ostavlja dovoljno vremena za porodicu. A to je upravo ono što je najdragocenije“, veruje Milica Popović, menadžerka za korporativne komunikacije Delhaize Srbija.

Kompanija Nelt kao vodeći poslovni sistem na polju logistike i distribucije robe široke potrošnje nastoji da neguje vrednosti koje se baziraju na odgovornom poslovanju, a kao posebnu vrednost kompanije ističete se briga o ljudima.

„Sve kompanije Nelt Grupe sarađuju sa visokoobrazovanim institucijama u zemljama u kojima posluju, kako bi pomogle studentima da se što bolje otpočnu svoje karijere. Na ovom polju, organizuju se gostujuća predavanja na fakultetima, ali i posete studenata Neltovim kompanijama koje obuhvataju informativne prezentacije o Grupi I druge edukativne sadržaje o biznisu, kulturi, transformaciji. Cilj ovih strateških aktivnosti je upoznavanje studenata sa uspešnim, savremenim poslovanjem i sa prilikama za profesionalni razvoj u okviru realnog sektora. Želimo da damo priliku svim zainteresovanim mladim ljudima da dobro startuju, i da im pružimo neophodne alate za početak karijere“, istakla je Milica Sočanac, članica Kancelarije akcionara, Nelt.

Prema poslednjim procenama UNICEF-a i Komisije za obrazovanje, skoro tri četvrtine mladih uzrasta 15 do 24 godine u 92 zemlje, nisu u stanju da steknu veštine neophodne za zapošljavanje. Prema ovom istraživanju, bolje šanse za zapošljavanje imaju deca i mladi koji žive u bogatijim zemljama. Dotano, istraživanje i projekcije siromaštva UNICEF-a o uticaju rata u Ukrajini pokazuju da će se 2023. godine apsolutno siromaštvo dece u Srbiji povećati za skoro 28.000 dodatne dece koja žive ispod granice apsolutnog siromaštva. Procene sugerišu da će do 2030. godine oko 30 odsto novih učesnika na tržištu rada u Srbiji biti iz ugroženih i manjinskih kategorija stanovništva. Istovremeno, nedostatak kvalifikovanih budućih zaposlenih je sve veći izazov za rast kompanija.

Roditelji i deca Foto: Shutterstock

Odgovorne kompanije preduzimaju različite aktivnosti kako bi prevazišle ove prepreke. Tako, kompanija Schneider Electric i fondacija „Centar za mlade talente“, preko 10 godina organizuje besplatnu obuku iz oblasti programiranja i matematike za osnovce i srednjoškolce. Programe je do sada pohađalo preko 6.000 polaznika.

Banca Intesa sprovodi inicijative koje pružaju podršku mladim ljudima u srednjim školama. Kroz aktivnosti koje se sprovode u okviru sistema obrazovanja, Banca Intesa osluškuje mišljenja i potrebe dece i mladih, nastoji da podstakne participaciju mladih da iznalaze rešenja za probleme sa kojima se suočavaju u svojim zajednicama i nagrađuje ovakva angažovanja.

Ulaganje u razvoj mladih talenata kroz posebno osmišljene programe koji doprinose stručnom osposobljavanju je jedan od strateških ciljeva Delhaize Srbija. Ovi programi obuhvataju decu i mlade iz posebno osetljivih grupa kako bi im se pružila prilika da zatvore međugeneracijski krug siromaštva.

U saradnja sa visokoobrazovnim institucijama, Nelt organizuje razmenu znanja kroz mentorske programe što doprinosi opštem uspehu kompanije.

„Investitori, zaposleni, potrošači i zajednice postaju sve više svesni kriza bez presedana sa kojima se svet trenutno suočava i zahtevaju da delovanje kompanija bude održivo i poštuje prava dece i porodica. Meni je veliko zadovoljstvo što smo danas čuli od vodećih predstavnika korporativnog sektora iz različitih industrija u Srbiji koliko je važno da politike održivog i odgovornog poslovanja sa fokusom na decu i mlade mogu da budu i važna strategija za uspešnost poslovanja“, zaključila je Vesna Savić Đukić iz UNICEF-a u Srbiji.

Video: Cepter: Životna sredina je najvažnija za razvoj svake zemlje

(Telegraf Biznis)

Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>