Amazon na udaru malih preduzeća: Ljuti zbog drastičnog povećanja naknada
Amazon je optužen da "nije prijatelj malog biznisa" nakon što je izveštaj otkrio dokaze da su drastično povećali naknade i troškove oglašavanja za prodavce.
Utvrđeno je da je između 2017. i 2022. godine Amazon utrostručio iznos koji je zaradio od naknada naplaćenih nezavisnim prodavcima u Evropi, uključujući oglašavanje, isporuku i digitalnu podršku. Taj rast je daleko nadmašio rast prodaje, koja se udvostručila u istom periodu.
Analiza troškova isporuke i skladištenja za prodavce u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Nemačkoj, Španiji i Italiji, na primer, pokazala je da su se cene više nego udvostručile u nekim kategorijama između 2017. i 2023. godine.
Margarida Silva, istraživač u Centru za istraživanje multinacionalnih korporacija sa sedištem u Amsterdamu, optužila je internet prodavca da iskorišćava "zarobljenu klijentelu".
- Amazon je poslednjih 20 godina širio svoj monopol nad internet kupovinom u Evropi. Sada je toliko dominantan da nezavisni trgovci koji žele da prodaju onlajn ne mogu da ga izbegnu. Prodavci su zarobljeni na platformi, što ih čini profitabilnim izvorom monopolske rente - rekla je ona.
Prihod od naknada prodavcima skočio je 6 odsto prošle godine na 23,5 milijardi evra, čak i kada je maloprodaja pala za 1 odsto.
Te naknade ne uključuju iznos koji se prodavcima naplaćuje za oglašavanje na sajtu. Ukupni prihod Amazona od oglašavanja porastao je poslednjih godina na 5,4 milijarde evra u 2021. sa samo 0,3 milijarde evra u 2017. godini. U filijali za Veliku Britaniju, prihod od oglašavanja je porastao sa 0,3 milijarde evra u 2018. na 1,9 milijardi evra u 2021. godini, što je šestostruko povećanje.
- Čini se da Amazon prodavci sve više snose troškove Amazona, uključujući troškove proširenja njegove mreže centara za ispunjenje, kao i poreze na digitalne usluge u Francuskoj i Velikoj Britaniji - pokazuje izveštaj.
Jedan britanski prodavac rekao je Gardijanu da su njegove naknade, uključujući oglašavanje, iznosile skoro 40 odsto cene njegovih proizvoda pre PDV-a.
- Prodaja je zadovoljavajuća i stagnira, za šta možda ne mogu da krivim Amazon, ali naknade su prilično visoke, a usluga loša - rekao je on.
Amazon je pod istragom britanskog inspektora za povredu konkurencije zbog toga da li je svojim brendovima i onima koji koriste njegove logističke usluge davao nepravednu prednost u odnosu na rivale na svom onlajn tržištu.
Amazon se ne slaže sa ovim izveštajem i kaže da mnogo ulažu u razvoj usluga za klijente, kako bi im pomogli da ostvare bolju prodaju.
(Telegraf Biznis)
Video: Ko je Džef Bezos, a ko njegov naslednik?
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.