Vreme čitanja: oko 3 min.
Šta su izazovi za lizing tržište danas? "Digitalizacija igra ključnu ulogu"
Vreme čitanja: oko 3 min.
Intervju sa Dejanom Kocićem, direktorom odeljenja prodaje za finansiranje putničkih vozila
Kakvu ulogu mogu imati lizing kompanije u podršci obnovljivih izvora energije i održivom transportu u Srbiji, koji su ključni aspekti digitalizacije lizing industrije i o tome kakva je trenutna situacija na lizing tržištu razgovarali smo sa Dejanom Kocićem, direktorom odeljenja prodaje za finansiranje putničkih vozila OTP Leasing Srbija.
- Kakvo je Vaše viđenje uloge lizing kompanija po pitanju podrške obnovljivim izvorima energije i održivom transportu u Srbiji?
Lizing kompanije mogu imati ključnu ulogu u podršci obnovljivim izvorima energije i održivom transportu u Srbiji, kao i u drugim zemljama na više načina. Kada je reč o podršci održivom transportu, lizing kompanije mogu da ponude atraktivne uslove za finansiranje električnih i hibridnih vozila. Ovo može podstaći prelazak sa vozila sa fosilnim gorivima na ekološki prihvatljive alternative. Takođe, lizing kompanije mogu pružiti usluge održavanja i upravljanja flotama vozila koja koriste obnovljive izvore energije ili su ekološki prihvatljiva. To može olakšati kompanijama prelazak na zeleniju flotu bez potrebe za velikim početnim investicijama. Naša uloga je, takođe, i u tome da ulažemo u edukaciju klijenata o prednostima obnovljivih izvora energije i održivog transporta. Ovo može podsticati veći interes za ove oblasti.
Istakao bih da je podrška obnovljivim izvorima energije i održivom transportu ne samo korisna za zaštitu životne sredine, već može doneti i ekonomsku korist. Srbija, kao i druge zemlje, suočava se sa izazovima klimatskih promena i potrebom za smanjenjem emisija gasova sa efektom staklene bašte. U tom kontekstu, lizing kompanije mogu igrati značajnu ulogu u podršci tranziciji ka održivijem energetskom i transportnom sektoru.
- Šta mislite o digitalizaciji lizing tržišta?
Digitalizacija igra ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti lizinga, donoseći sa sobom niz promena i mogućnosti. Ključni aspekti digitalizacije kao budućnosti u lizing industriji su višestruki. Na prvom mestu, procesi će postati efikasniji, jer nam digitalizacija donosi automatizaciju mnogih procesa, što rezultira bržim i efikasnijim odobravanjem lizing zahteva, ocenjivanjem rizika i upravljanjem dokumentacijom. Sve ovo će smanjiti vreme potrebno za zaključenje transakcija. Digitalne platforme, takođe, omogućavaju klijentima lakši pristup informacijama o lizingu, praćenje statusa ugovora i uplaćivanje rata putem interneta ili mobilnih aplikacija, poboljšavajući njihovo korisničko iskustvo.
Digitalizacija će omogućiti lizing kompanijama da prilagode svoje ponude klijentima na osnovu specifičnih potreba, što povećava konkurenciju i inovacije. Važan je i ekološki aspekt, jer ovaj proces može smanjiti upotrebu papira i omogućiti digitalno skladištenje dokumenata, što doprinosi smanjenju ekološkog uticaja.
- Recite nam nešto o Vašem iskustvu u lizing industriji.
Radio sam u nekoliko lizing kompanija, a u OTP Leasing Srbija sam šest godina, trenutno na poziciji direktora odeljenja za finansiranje putničkih vozila.
Dugogodišnje iskustvo, u prodaji vozila, ali i u oblasti finansiranja putem finansijskog i operativnog lizinga, suočilo me je sa mnogim izazovima, gde sam odgovarajući na izazove sticao nova iskustva i ovladavao novim komunikacionim veštinama. Sagledavanje potencijalnih problema kako iz ugla prodaje vozila, tako i iz ugla pružaoca finansijske usluge, mi je omogućilo da pronađem najbolje rešenje za klijenta, uvažavajući potrebe svih učesnika u lancu.
- Kako posmatrate trenutnu situaciju na lizing tržištu?
Nakon 18 godina prisustva i rada u lizing industriji, mogu da kažem da je kao i svaka industrija vrlo podložna uticaju svih ostalih industrija.
Lizing tržište svoj vrhunac ostvaruje 2008. god i bilo je značajno prisutno i razvijalo se, iako je samo tržište bilo pod uticajem globalne finansijske krize.
Kao i mnogi drugi ekonomski sektori, lizing tržište je iskusilo pad aktivnosti tokom 2009. godine. Ekonomski pad i smanjena potražnja za opremom i vozilima uticali su na smanjenje obima lizing transakcija. Broj novih lizing ugovora značajno se smanjio u odnosu na prethodne godine. Mnoge kompanije su se suzdržavale od velikih investicija i sklapanja novih lizing ugovora zbog ekonomske neizvesnosti.
Sveukupno, ova godina bila je izazovna za lizing tržište u Srbiji zbog globalne finansijske krize, ali su se tokom narednih godina pokazali znakovi oporavka i rasta.
U 2020.god usled krize uzrokovane pandemijom COVID-19, dolazi do smanjenja aktivnosti na lizing tržištu i znaci oporavka počinju da se osećaju u drugoj polovini 2022.godine.
Možemo zaključiti da se tržište danas stabilizovalo i ostvarilo određeni rast, okrećući se izazovima današnjice, kao što su, između ostalog, digitalizacija i obnovljivi izvori energije.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.