Vreme čitanja: oko 3 min.
Sutra potpisivanje Memoranduma sa Severnom Makedonijom: Gradi se brza pruga od Niša do Skoplja
Vreme čitanja: oko 3 min.
Dve zemlje će zajedno zatražiti sredstva od EU
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra, sa makedonskim kolegom Blagojem Bočvarskim, potpisati Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, za šta će dve zemlje zajednički zatražiti sredstva od EU.
- Potpisaćemo Memorandum sa Severnom Makedonijom, i ja sam posebno ponosan na to rekao je Vesić u gostovanju na televiziji.
Naveo je da je u toku projektovanje deonice Niš – Preševo, duge 135 kilometara, a da će makedonski partneri projektovati „njihovih“ 50-ak kilometara od granice do Skoplja.
Takođe, istakao je da je jedan od njegovih prioriteta od kako je stupio na družnost ministra - rekonstrukcija pruge Niš – Dimitrovgrad, koja je pre nekoliko dana konačno i počela da se radi, nakon čak pet godina od potpisanog ugovora i granta EU.
Ta pruga će, pojašnjava, biti modernizovana i elektrificirana, za brzine od 120 kilometara na sat.
Kako je to jedina železnička veza Srbije i Bugarske, radovi na modernizaciji u dužini od 86 kilometara, koji su počeli na deonici od Staničenja do Pirota, izvode se u tzv. „prozorima“, što znači da neće biti kompletnog zatvaranja saobraćaja, već će se na 36 sati „smenjivati“ radovi i saobraćaj na pruzi.
- Tako smo dogovorili sa bugarskim železnicama i zato će radovi trajati 1.276 dana. Radi se u ’prozorima’, jer je nemoguće zaustaviti saobraćaj, zato što je to jedina železnička veza Bugarske sa Evropom - rekao je Vesić.
Podsetio je da su uveliko u toku radovi na brzoj pruzi Novi Sad – Subotica, u dužini od 108 kilometara, koji će biti završeni do kraja naredne godine, pa će u martu ili aprilu 2025, nakon testiranja, vozovi između Beograda i Subotice voziti za svega sat i 10 minuta.
Takođe, ugovor o izgradnji brze pruge Beograda-Niš potpisan je u februaru. Vrednost tog projekta je 2,7 milijardi evra, od čega je 610 miliona grant EU.
Vesić je najavio da će u tom projektu biti raspisani tenderi za nadzor za sve tri deonice u januaru, za izgradnju druge i treće deonice u maju ili najkasnije u junu naredne godine za izgradnju prve deonice u decembru naredne godine.
- Tako da već sledeće godine, počinjemo obnovu, odnosno izgradnju brze pruge Beograd – Niš. Takođe ćemo je raditi u ’prozorima’, jer je nemoguće zasutaviti saobraćaj na međunarodnoj pruzi - rekao je Vesić.
Dodao je da je u toku i obnova 23 kilometra pruge od Niša do Brestovca, a da će uskoro biti raspisan i tender za železničku obilaznicu oko Niša.
Naveo je i da se sa bugarskom vladom pregovara da se izgradi nova trasa pruge Niš – državna granica sa Bugarskom.
- Oni rade brzu prugu od Sofije do granice sa Srbijom, za brzine od 160 kilometara na sat. Turska gradi brzu prugu od Istanbula do granice sa Bugarskom. Kada projektujemo i izgradimo naš deo, od Niša do granice, ostaje da Bugarska spoji Sofiju i granicu sa Turskom, pa će se jednog dana stizati od Niša do Istanbula brzom prugom. Ceo Zapadni Balkan biće povezan mrežom brzih pruga - napomenuo je Vesić.
Dodao je da su se ljudi u Srbiji odviki od korišćenja železnice, što se polako menja sa brzom prugom Beograd – Novi Sad, budući da danas najveći broj ljudi koji putuje između ova dva grada, putuje – „Sokolom“.
- Kako se grade pruge, to menja način života ljudi. Brza pruga do Subotice povećava mogućnost da nađu bolji posao, bolje plaćen, da žive u svom mestu, a rade u Beogradu ili obrnuto, i da žive bolje - ukazao je Vesić.
Istakao je da je izgradnja i obnova pruga jedan od prioriteta Vlade Srbije i predsednika Aleksandra Vučića, ali i EU koja do 2030. planira da udvostruči broj kilometara novih pruga.
Napomenuo je i da je poslednja pruga koja je izgrađena u našoj zemlji, do 2012. bila – pruga Beograd- Bar daleke 1976. godine.
- Do 2012. nije izgrađena nijedna. Od 2012. do 2022. izgrađeno je 108 km novih pruga. Od 2001. do 2012. obnovljen je bio tek 31.5km, a od 2012. do danas rekonstruisano je čak 807 km pruga - naznačio je ministar Vesić i dodao da je posebno važna i obnova regionalnih pruga, na čemu će se raditi u narednom periodu.
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.