Posle Holivuda, pobuna i u Bolivudu: Počinje borba scenarista i producenata za bolje ugovore
Scenaristi (ali i drugi učesnici u stvaranju filma) su se u Holivudu posle štrajkova koji su uzdrmali "industriju snova" izborili za svoja prava. Čini se da je u Bolivudu, indijskom centru filmske industrije (većem i od Holivuda) na pomolu sličan sukob.
Pisanje je usamljen posao, a za mnoge u indijskom Bolivudu nije profitabilan. Osim ako scenarista ne napiše hit-scenario pa za to zaradi ozbiljnu količinu novca od profita koji je ostvario film. Ali, do tada - novac je za scenariste - nepoznanica.
Glavni razlog za to su, kažu pisci, „teški ugovori“ koje moraju da potpišu, a za koje tvrde da su osmišljeni da zaštite interese proizvođača (pre svega producenta).
„Većina ugovora ima proizvoljne klauzule o raskidu i nudi male naknade, posebno onima koji su novi u poslu“, kaže Anžum Radžbali, član rukovodstva Udruženja scenarista (SVA) – indijskog ekvivalenta Udruženja američkih pisaca (VGA) – koje ima više od 55.000 članova širom zemlje, piše BBC.
Jednostavno - eksploatacija
„Scenaristima se ne plaća ni pisanje "druge ruke" (ispravke scenarija, op. aut.) a producenti imaju pravo da odluče da li piscu treba da se pripišu zasluge ili ne", kaže Radžabali, koji dodaje da neki ugovori čak zabranjuju piscima da uđu u strukovni sindikat.
U decembru 2023. SVA je održala sastanak na kojem se razgovaralo o promenama koje bi pisci želeli da vide u svojim ugovorima. Prisustvovalo je više od 100 autora, uključujući neka velika bolivudska imena kao što su Abas Tirevala i Šriram Ragavan.
„Sada je plan da pozovemo producente da sednu za sto sa nama i rade na pravednijim ugovorima", kaže Radžabali, dodajući da se „većina proizvođača slaže“ da je piscima potrebna bolja nadoknada i neka vrsta sigurnosti posla.
Teško do štrajka
Uspešan ishod višemesečnog štrajka pisaca u SAD prošle godine ojačao je samopouzdanje indijskih scenarista da iznesu svoje zahteve. Štrajk, koji je zaustavio Holivud, primorao je producente da pristanu na bolje uslove za pisce.
Ali pokret u Indiji je još uvek u početnoj fazi, a stručnjaci kažu da je malo verovatno da se uskoro organizuje nešto tako drastično kao što je štrajk. Razlog za to leži u načinu na koji filmska industrija u toj zemlji funkcioniše: važno je da "ruka ruku mije" - da ste u dobrim odnosima sa svima kako biste dobili posao.
Osim toga, do skoro scenaristi nisu ni imali ugovore, već su se do sredine 2000-ih, oslanjali na „časnu reč“ producenta kada je u pitanju plaćanje. Štaviše, iznos za scenario se dogovarao usmeno, a plaćanje je bilo neredovno i po pravilu se završavalo na „dođem ti“.
„Nakon što su velike korporacije počele da finansiraju studije, piscima su počeli davati ugovore. Ali kako su producenti pokušavali da povećaju profit i smanje finansijske rizike, ugovori su postali oštriji i nerazumniji“, kaže Radžabali.
Nadoknada zbog gubitaka
On ističe posebno nepravednu klauzulu koju su mnogi producenti počeli da dodaju u svoje ugovore - da će pisac morati da nadoknadi producentu sve gubitke nastale zbog protesta ili kontroverzi izazvanih filmom.
Ova klauzula je uvedena zbog sve većeg broja slučajeva ekstremističkih religijskih grupa koji protestuju protiv filmova koji „vređaju njihova verska osećanja“. Zabeleženo je čak i uništavanje filmskih setova, uz uobičajene demonstracije cepanja postera, ili tužbi zbog pojedinih dijaloga.
Iz predostrožnosti, producenti su počeli da traže advokate da odobre scenarije. Pisci kažu da ih takve klauzule stavljaju u ranjivu poziciju i da nesigurnost utiče na njihovu kreativnost.
Mnogi napustili industriju
Hiteš Kevalija, scenarista iz Mumbaja, seća se koliko mu je život bio težak pre nego što je uspeo da se učvrsti u industriji. Napustio je posao u oglašavanju da bi se bavio pisanjem scenarija, ali se borio da preživi:
„U jednom trenutku sam napisao sedam filmskih scenarija, ali pošto filmovi nisu snimljeni, nisam bio plaćen ni za jedan od njih“, kaže Kevalia i dodaje da se stvari do danas „nisu mnogo promenile“, te da su „mnogi napustili industriju“ zbog neizvesnosti.
Nikil Taneja, vlasnik filmske kompanije Iuvaa, kaže da su ugovori scenarista eksploatatorski, ali dodaje i da je snimanje filmova rizičan posao jer u njemu nema nauke:
„Film sa najboljim režiserom i najvećim zvezdama može propasti ili se boriti da dobije premijeru. A producent je taj koji mora da snosi gubitak“, kaže on.
Barem minimalac
Istina je da producenti uživaju najveći udeo u profitu kada je film dobar, ali kada nije, i dalje moraju da plate ljudima.
On kaže da je proliferacija striming platformi još više otežala otkrivanje i gledanje filmova, a kamoli da postanu hit.
U međuvremenu, Radžabali kaže da će SVA nastaviti da vrši pritisak na producente kako bi se ostvarili njihovi zahtevi, koji uključuju davanje svim piscima najmanje minimalne osnovne naknade, i oslobađanje od klauzula o obeštećenju.
„Borba će biti duga, ali se zna da su pisci uporni ljudi“, zaključio je on za BBC Asia.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.