• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Proizvođači gube milijarde evra u ratu protiv kopija, potrošačima odgovara niska cena

Vreme čitanja: oko 2 min.

Zbog "divlje" konkurencije, do sada izgubljeno 200.000 radnih mesta u Evropskoj uniji, od toga na najjačem udaru bila modna industrija u kojoj je bez posla ostalo 160.000 lica

  • 0
torba-foto-instagram-Chloe Kopije Chloe torbi koje se prodaju na Instagramu Foto: Instagram

Evropski proizvođači odeće, kozmetike i igračaka godišnje gube oko 16 milijardi evra prihoda zbog falsifikovanja, a zbog istih razloga izgubljeno je oko 200.000 radnih mesta, utvrdio je Zavod za intelektualnu svojinu EU (EUIPO).

"Falsifikovana roba ima stvarne troškove - za potrošače, za brendove i za naše ekonomije. Najnovija istraživanja pokazuju veoma stvarne troškove, izražene u padu prodaje i gubitku radnih mesta u EU", rekao je izvršni direktor EUIPO-a Žoao Negrao.

Ko najviše gubi

Među gubitnicima ističe se nemačka industrija igračaka, sektor koji čini trećinu izgubljenog prihoda. Kipar je najveći gubitnik u sektoru odeće, a Francuska je najveći gubitnik u sektoru kozmetike. Industrija odeće svake godine gubi skoro 12 milijardi evra prihoda, odnosno 5,2 odsto ukupnog prometa, navodi hrvatski portal Index.

Značajno niža prodaja beleži se u evropskom sektoru kozmetike i igračaka u celini. Falsifikovana kozmetika smanjila je prihod kompanija za tri milijarde evra, što odgovara padu od 4,8 odsto. Industrija igračaka izgubila je milijardu evra prihoda, koji su smanjeni za 8,7 odsto.

Falsifikovanje utiče i na tržište rada. Prema istraživanju EUIPO, sprovedenom u periodu od 2018. do 2021. godine, falsifikovanje je uzrok zatvaranja 160.000 radnih mesta u sektoru odeće, 32.000 u kozmetičkom sektoru i 3.600 u industriji igračaka.

Šta misle potrošači

Falsifikovana roba često predstavlja ozbiljne zdravstvene i bezbednosne probleme za potrošače, što posebno važi za falsifikovanu kozmetiku i igračke.

U 2022. godini potencijalno opasni falsifikovani proizvodi činili su 15 odsto robe zaplenjene na spoljnim granicama EU, prema EUIPO-u.

Potrošači, s druge strane, kupuju falsifikovane proizvode uglavnom zato što im je original preskup, pokazalo je istraživanje EUIPO-a sprovedenog prošlog juna. Trećina Evropljana smatra ovaj motiv prihvatljivim, a među mladima taj udeo raste na 50 odsto, saopštila je kancelarija.

Modni rat Japana i Kine 

Japanski gigant Fast Retailing koji u svom portfoliju poseduje brendove Uniqlo i Theory, tužio je 28. decembra kinesku kompaniju Shein, giganta koji se bavi onlajn trgovinom odećom i aksesoarima, zbog toga što je "prodavao mini-torbu za rame".

Takva torba, navodi se u tužbi, "uveliko podseća" na Uniqlo torbu koja je postala viralna na TikToku i drugim platformama tokom 2022 i 2023. Torba u obliku polumeseca, nošena preko torza i po ceni od samo 20 dolara, bila je toliko popularna da je dospela na naslovne strane svetskih medija, navodi CNN.

Popularnost ovog artikla je takođe izazvala pravi talas kopija, na šta je Uniqlo upozorio preko svojih naloga na mrežama i drugih medija. Fast Retailing u svojoj tužbi traži i od Sheina da odmah prekine saradnju sa kineskim kompanijama  Roadget Business Pte, Fashion Choice Pte i Shein Japan, koje su umešane u proizvodnju falsifikata.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>