• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Kineski ekonomisti strahuju: Godina zmaja mogla bi biti upamćena kao "godina tankog novčanika"

A. B.

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ono što se događa na državno kontrolisanim berzama važi kao predznak ekonomskih tendencija

  • 0
Godina zmaja Kina Foto: Shuttertsock

Godina Zmaja je prema kineskom horoskopu simbol „sreće, mudrosti i uspeha“. Upitno je da li će privreda ove zemlje biti uspešna i u ovoj godini. Stručnjaci predviđaju privredno opadanje Kine.

Prvi znak je bio opadanje potrošnje svinjskog mesa koje se koristi za brojna tradicionalna jela. Pokazatelj je interesantan jer se svaki drugi kilogram svinjskog mesa na planeti pojede u – Kini, javlja Dojče Vele.

Novinska agencija Blumberg citira mesara iz Pekinga koji se žali da mu je promet opao za trećinu u odnosu na normalne praznike, i to iako je kilogram svinjskog mesa prosečno jeftiniji dvadeset odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Deflacija - najveći problem

Pored pada potrošnje treba uzeti u obzir i mere koje je berzovni nadzorni organ Kine doneo kako bi ublažio pad akcija na Kineskoj berzi. Trgovci akcijama i papirima od vrednosti u tome vide loš znak za ovu godinu.

Obično to što se događa na državno kontrolisanim berzama važi kao predznak ekonomskih tendencija. Šangajski indeks je u poslednjih dvanaest meseci izgubio 13 odsto od vrednosti.

Godina zmaja Kina Foto: Shuttertsock

- Ako godina ne protiče dobro i potrošači ne troše novac, Kina će dugo ostati u deflaciji - kaže Vang Guo-Čen, ekonomista na Institutu za ekonomska istraživanja Čung Hua na Tajvanu.

Deflacija nastaje kada je ponuda na tržištu veća od potražnje, a potrošači nemaju više dovoljno novca da kupe robu. Cene onda padaju. Ekonomisti smatraju da je deflacija još gora od suprotnog ekonomskog fenomena – inflacije.

Vreme dočeka lunarne Nove godine u Kini period je kada se najviše troši. Kupuju se pokloni i novi aparati za domaćinstvo. Ugostiteljstvo računa na dobro slavljeničko raspoloženje, a turističke agencije na veliki broj prodatih aranžmana.

U decembru je list blizak vladi Global Times izvestio da su putovanja u inostranstvo, u Singapur, Maleziju ili Tajland petnaest puta češća u odnosu na prošlu godinu. To je impresivno, ali valja se setiti da su putovanja u inostranstvo pre godinu dana jedva bila moguća zbog protivpandemijskih mera.

Sada se očekuje da će u šest nedelja oko prolećnih praznika biti zabeleženo rekordnih devet milijardi putovanja. To uključuje i kratke izlete u blizini mesta stanovanja.

Brojke koje zavaravaju

Kineski premijer Li Ćijang je u januaru, na Svetskom ekonomskom forumu u Davosu, predstavio prvi proračun bruto domaćeg proizvoda za 2023.

Prema njemu, kineska privreda je sa rastom od 5,2 odsto dostigla ciljeve vlade. Kineski statistički zavod je naveo da je ukupni promet potrošačkih dobara prošle godine porastao za 7,2 odsto na 6,3 biliona evra. U gastronomiji je promet porastao za 20,4 posto, a u trgovini 5,8 odsto.

Ekonomski stručnjak Vang kaže da ti podaci otvaraju pitanja.

- Moguće je odstupanje od stvarnosti. Obrt ugostiteljstva raste, a opada cena svinjskog mesa pod pritiskom deflacije. To nije logično. Prošle godine je inflacija u Kini bila na najnižem nivou u poslednjih deset godina. To me zamislilo. Koliko novca su Kinezi potrošili na hranu tokom 2023? Ili postoji problem sa prihodima restorana, brojke nisu tako mnogo rasle. Ili cene namirnica nisu tako niske.

Protivrečnosti u kineskoj statistici ne vidi samo Vang. "Veliki deo ekonomista posmatra zvanične ekonomske podatke Pekinga samo kao orijentir", piše u uvodu lista Financial Times na koji se poziva Dojče Vele.

"Ako početak godine zakaže, to će negativno uticati na celu godinu", zaključuje Vang.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>