Mićović otkrio kako će cene nafte uticati na cene goriva na pumpama
Cena barela nafte je gotovo 84 dolara, a generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović izjavio je danas da rast cena sirove nafte i derivata ne mora da se odrazi na cene goriva na pumpama, pošto cena nafte u svetu ima odloženo dejstvo.
- Cena nafte ima odloženo dejstvo na cene goriva na pumpama. Ne dešava se odmah. Na cenu goriva zapravo utiču berzanske kontrakcije derivata nafte i one mogu imati potpuno drugačiji trend - rekao je Mićović za RTS.
Mićović je naveo da počinje remont u pančevačkoj Rafineriji, kao i da su spremne zalihe kojima će se snabdevati tržište.
- Ovo je planirani remont i rafinerije svugde u svetu su veoma složena postrojenje i moraju s vremena na vreme da se zaustave, kako bi se zamenili ili popravili neki delovi koji već pokazuju simptome za zamenu, ali se dosta toga i preventivno radi, jer naša rafinerija, ako se ne varam, četiri godine radi bez zastoja - naglasio je Mićović.
Govoreći o tome kakva je ponuda dizela i benzina, Mićović je naveo da je dizel u poslednjih pet godina bio zastupljen iz uvoza oko trećine negde 2019. godine do 20 odsto 2023. godine.
- To se menja, to je tržište i dok god tržišni mehanizmi funkcionišu to je dobro za potrošače, jer ne može niko da vam nametne uvozni dizel ukoliko nema mogućnosti da se proda na domaćem tržištu. Tako da je to dobar korektivni i konkurentski faktor za potrošače. Benzina je nešto manje iz uvoza, to ne prelazi 15 odsto i benzin je generalno derivat koga uvek ima dovoljno na svim tržištima, jer se dizelom opredeljuje ukupna prerada i potrebe tržišta, a benzin dolazi tu usput kao proizvod - objasnio je Mićović.
Prema njegovim rečima, u toku prošle godine zatvoreno je 30 benzinskih stanica, njih 30 je već predato drugim kompanijama sa većim lancima, a svima ostalima preti zatvaranje.
- Mi upozoravamo već duže vreme, od kada na snazi Uredba o ograničenju visine cene derivata nafte, da će to ostaviti neke posledice koje neće moći tako lako da se isprave. U 2023. godini zbog odluke da se poljoprivrednici snabdevaju po ceni od 179 dinara na benzinskim stanicama Nafte industrije Srbije, samo jednog lanca, svi ostali su ostali bez tog segmenta tržišta. I jedna benzinska stanica u centru Beograda druge neke kompanije neće to osetiti, ali velika većina benzinskih stanica, manjih benzinskih stanica, nezavisnih, zapravo živi od snabdevanja poljoprivrede i oni su već dve godine imaju ozbiljne probleme - objasnio je Mićović.
Kako je naveo, osim sela dobićemo i čitave ruralne regione koji će ostati bez benzinskih stanica.
- Znači ne može 200 ili 300 benzinskih stanica NIS-a da zameni tu mrežu koja je ranije funkcionisala, gde komšija sada mora umesto da kupuje kod svog komšije gorivo u selu, da sedne u vozilu i da ode 20, 30 kilometara do benzinske stanice NIS-a. To je nešto što hitno mora da se promeni, jer ostaćemo u tim sredinama potpuno bez takvih objekata - upozorio je Mićović.
Na pitanje da li su pumpe spremne za punjače za električne automobile, Mićović je istakao da se već duže vremena radi na tome i to ne zbog novog zakona, koji je doneo tu obavezu, već zbog zahteva tržišta.
- Benzinske stanice imaju ozbiljne punjače na svojim objektima i to se iz dana u dan povećava. Međutim, benzinske stanice na autoputu su jedini već izgrađeni objekti kojima se nameće obaveza ugradnje punjača. I to u roku od dve godine, kada bude donet podzakonski akt. Svi drugi novi objekti moraju da ugrađuju punjače. Znači, novi rezidencijali objekti, nove poslovne zgrade će morati da imaju punjače - kazao je Mićović.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.