• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Akcionari Tojote uskoro glasaju o izbacivanju unuka osnivača kompanije iz njenog odbora

V. K.

Vreme čitanja: oko 4 min.

Akio Tojoda kaže da kompanija nije savršena ali da uvek rade na poboljšanjima

  • 0
Toyota kompanija logo Foto: Tanjug/AP

Predsedavajući Tojote Akio Tojoda će se ove nedelje suočiti sa nekim nezadovoljnim akcionarima, pošto dve glavne grupe zahtevaju da se glasa protiv zadržavanja unuka osnivača kompanije u njenom odboru.

Glasanje koje se očekuje na godišnjem sastanku akcionara 18. juna dolazi nakon što se Tojota nedavno izvinila zbog lažnih testova za sertifikaciju vozila, što je velika sramota za kompaniju koja se ponosi reputacijom odličnog kvaliteta. Rečeno je da veliki broj problema kod japanskih proizvođača automobila, uključujući Tojotu, ne uključuje nikakve bezbednosne probleme i nije najavljeno povlačenje. Ipak, Tojota je obustavila proizvodnju tri modela koje su proizvedene u Japanu.

Cene Tojotinih akcija su se utrostručile tokom poslednjih pet godina na skoro 3.800 jena (24 dolara) pre nego što su pale usred njenih poslednjih problema. Akcije se sada trguju po ceni iznad 3.000 jena (20 dolara) - gubitak od oko 3 triliona japanskih jena (18 milijardi dolara) u tržišnoj vrednosti.

ISS (Institutional Shareholder Services) u većinskom vlasništvu nemačke kompanije za tržište kapitala Dojče Borse Grup (Deutsche Borse Group), koja savetuje investitore, navela je u svom izveštaju da Tojodu na kraju treba smatrati  odgovornom.

Napominje da njegova obećanja o promeni nisu uključivala rekonstrukciju odbora. Iako je kompanija Tojota rekla da planira bolju komunikaciju sa radnicima na terenu, to verovatno nije bilo dovoljno da spreči ponavljanje problema sa varanjem na testiranju, rekao je ISS.

- Sklonost kompanije da očuva svoju korporativnu kulturu je u stvari sumnjiva i Tojoda bi trebalo da snosi odgovornost za to-  navodi se.

ISS se ne protivi imenovanju drugih članova odbora, uključujući Toiotinog izvršnog direktora Koji Sato, koji je preuzeo svoju funkciju 2023.

Protekla godina donela je nalet skandala koji su uključivali nepravilne provere vozila, uključujući testove sudara, u grupaciji kompanija Daihatsu Motor Co., koja proizvodi male modele, proizvođača kamiona Hino Motors i Toyota Industries Corp., proizvođača viljuškara i drugih mašina.

Drugi veliki akcionar, savetodavna kompanija Glas Levis & Co. preporučila je glasanje protiv ponovnog imenovanja Tojode i Šigerua Hajakave, još jednog visoko pozicioniranog direktora.

- Verujemo da gospodin Tojoda snosi odgovornost za propust da obezbedi da Grupa održava odgovarajuće interne kontrole i za propust da se obezbedi da su odgovarajuće mere upravljanja primenjene u kompanijama Grupe -  navodi se u svom izveštaju.

- Štaviše, s obzirom na rasprostranjenu pojavu problema širom Tojota Grupe, ovo dodatno postavlja pitanja u vezi sa korporativnom kulturom koja se razvila pod vođstvom gospodina Tojode - stoji u izveštaju.

Haiakava je nadgledao imenovanja članova odbora, a trebalo bi dodati još nezavisnih članova odbora, navodi Glass Levis, čije je sjedište u San Francisku. Takođe je preporučio glasanje protiv predloga Tojote o lobiranju za klimatske promene, naglašavajući potrebu za više otkrivanja.

Pod Tojodom, proizvođač automobila je pogurao specifičan pristup ekološkim vozilima, naglašavajući hibride, koji imaju i benzinski i električni motor, i koristeći vodonik za gorivo umesto da se fokusira na električna vozila na baterije koja neki ekolozi preferiraju za smanjenje emisije štetnih gasova.

Malo je verovatno da će Tojoda biti svrgnut na generalnoj skupštini akcionara, koja će se održati u sedištu kompanije u centralnom japanskom gradu nazvanom po proizvođaču hibrida Prius, luksuznih modela Lekus i Camri limuzine.

U fiskalnoj godini završenoj u martu, Tojotin profit se udvostručio u odnosu na prethodnu godinu, na 4,9 biliona jena (31,9 milijardi dolara), što je premašilo njene sopstvene projekcije, pošto je prodaja vozila porasla, a slab japanski jen povećao zaradu u inostranstvu.

Iako je Tojota kasnila u prelasku na električna vozila, kompanija je vodeći svetski proizvođač automobila, sa prodajom od 9,4 miliona vozila u fiskalnoj godini koja je završena u martu.

Kompanija dobro posluje, rekao je Aaron Ho, analitičar kapitala u CFRA Research.

- Nedavni skandal bi ostavio samo "mali trag". Dakle, nema suštinskih problema. Mi samo mislimo da će, pošto je proizvodnja zaustavljena — verovatno na nekoliko meseci, procenjujemo — to uticati na isporuke, rekao je on za Asošijeted pres (AP).

- Zaista ne vidimo nikakvo pogoršanje kulture kompanije ili načina na koji se kompanijom upravlja-

U svom izvinjenju zbog najnovijih problema, Tojoda se osvrnuo na to kako se suočio sa ogromnim skandalom povlačenja proizvoda u SAD, ubrzo nakon što je postao izvršni direktor 2009. godine, zbog onoga što se zvalo "nenamerno ubrzanje".

Tojodu je ispitao američki Kongres i on se zvinio. Činilo se da ovaj put uverava sebe i javnost da je Tojota prošla gore i preživela.

- Mi nismo savršena kompanija. Ali ako vidimo nešto pogrešno, ispitaćemo o čemu se radi i nastaviti da pokušavamo da to ispravimo - rekao je on.

(Telegraf Biznis)

Video: Šta je sve lakše preko eUprave?

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>