• 1

Vreme čitanja: oko 4 min.

Hrvatska je postala jedna od najskupljih turističkih destinacija: Za samo tri godine cene skočile do 80 odsto

V. K.

Vreme čitanja: oko 4 min.

Rekorder po rastu cena u restoranima i kafićima

  • 1
Hrvatska ekonomija turizam rast Foto-kolaž: Shutterstock, Telegraf, Milena Đorđević

Uprkos mračnim prognozama o "propasti sezone" i "krahu turizma", rezultati su iz godine u godinu sve bolji. Predsezona i dosadašnja sezona pokazuju dobre rezultate u Hrvatskoj.

Višegodišnji rast turizma je pratio još veći rast cena - zapanjujuće velik. Apartmani, hoteli, restorani i kafići su zabeležili su rekordno visok rast cena u samo tri godine, ukupno između 45 i 80 odsto. To je daleko najveći rast u turističkim državama EU i šire, pa je Hrvatska postala jedna od najskupljih država za letni odmor.

Rast cena je astronomski, toliki da zadnjih godina najsnažnije gura inflaciju u Hrvatskoj. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), rast cena od 2015. do juna ove godine u segmentu restorani i hoteli je iznosio golemih 70 odsto , daleko više od opšteg rasta cena, koji je iznosio 29.2 odsto.

Srećom, restorani i hoteli čine manji deo potrošnje domaćinstva (u odnosu na hranu, stanovanje itd.), pa je uticaj na opštu stopu inflacije mali, ali turisti su osetili značajan rast troškova letovanja. Koliko je Hrvatska postala skupa, jasno je iz poređenja sa drugim državama u kojima je letni turizam važna delatnost.

Cene u Hrvatskoj divljaju

Rast cena u hotelima i restoranima od juna 2021. do juna 2024. godine iznosio je 51.7 odsto u Hrvatskoj, daleko više nego u konkurentskim turističkim državama. Drugo najveće poskupljenje je imala Portugalija, sa rastom cena hotela i restorana od 36.8 odsto, a treća je Crna Gora sa rastom od 33.9  odsto.

Francuska, Španija, Italija i Grčka su takođe imale snažan rast cena, ali ni blizu kao Hrvatska. Implikacije toga su dalekosežne jer je Hrvatska jako brzo postala jedna od najskupljih letnjih turističkih destinacija u Europi, što bi trebao pratiti i rast kvaliteta.

Hrvatska je u samo nekoliko godina postala jedna od najskupljih destinacija

Ne toliko davno, 2015. godine, Hrvatska je bila jedna od jeftinijih destinacija za letovanje u Evropi. Francuska, Italija, Kipar, Španija, Grčka i Portugalija su imali više cene u restoranima i hotelima. Situacija se jako brzo promenila, pa je do 2013. godine Hrvatska postala treća najskuplja destinacija u Europi, jeftinija samo od Francuska i Italije.

Cene hotela i restorana su bile 28 odsto manje od proseka EU 2015. godine, a 2023. godine 9.4 odsto niže. Puno je važniji odnos prema drugim državama sa snažnim letnjim turizmom, a Kipar, Grčka, Španija i Portugalija su postali jeftiniji od Hrvatske po pitanju hotela i restorana.

Rekorder po rastu cena restorana i kafića

Turizam objedinjuje razne usluge i poslovne aktivnosti, pa su i cene rasle različitim intenzitetom. Restorani i kafići su u junu ove godine bili 45.7 odsto skuplji nego u junu 2021 godine. To je rekordan rast, za 30-ak procentnih bodova veći od država kao što su Francuska, Italija, Grčka i Španija.

Hoteli su poskupeli svuda

Po rastu cena hotela, motela i odmarališta Hrvatska je pri vrhu. Rast od 63.6 odsto cena u Hrvatskoj je manji nego u Španiji i Portugaliji, ali još uvek daleko veći nego u Italiji, Grčkoj, Francuskoj, Crnoj Gori i Albaniji.

Jeftine opcije za hranu više nisu toliko jeftine

Nekoliko je načina da se smanje troškovi letovanja. Jedan od njih je da se smanji broj obroka u restoranima, a više jede cenovno pristupačniji fast fud. Hrvatska je doskočila i tome, pa su cene fast fuda od juna 2021. do juna 2024. godine porasle za 60.8 odsto. To je daleko najveći rast, 27.4 procentna boda veći nego u Crnoj Gori, koja je druga po rastu tih cena.

Sve vezano za turizam beleži snažan rast cena

Sve vezano za turizam je zabeležilo snažne stope rasta cena. Usluge čišćenja, velikim delom vezane za turizam zbog dominacije apartmanskog smeštaja, poskupele su 40 odsto. I po tome je Hrvatska apsolutni rekorder, a rast je i do četiri puta veći nego u konkurentskim turističkim državama.

Rast cena nije doveo do pada dolazaka, ali treba biti oprezan

Neobično snažan rast cena nije razlog za zabrinutost sam po sebi. Hrvatska je, dok su cene snažno rasle, kontinuirano ostvarivala rast broja dolazaka i noćenja. I ove godina beleže se dobre brojke.

U maju je ostvareno 8.9 odsto više noćenja domaćih i 25.6 odsto više noćenja stranih turista nego u istom mesecu prošle godine. I predsezona je bila jako dobra. Teško je zamisliti da ova sezona bude podbačaj s obzirom na te brojeve.

Ipak, ovoliko snažan rast cena hotela, restorana, kafića, fast fuda, čišćenja i ostalih delatnosti vezanih za turizam jasno sugeriše da treba biti oprezan. Ako rast kvaliteta ne bude pratio rast cena, teško da će stanje biti održivo, piše Index.

(Telegraf Biznis)

Video: Nikola Tesla, najslavniji komšija u Beogradu na vodi

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • little tomorrow

    6. avgust 2024 | 12:39

    Mi tamo ni ne pomišljamo da idemo😁. Cene su nebitne. Osećamo neko gađenje. Zbog minulih vremena i njihove zadojene m*žnj*. Tako da. Relax. Ne daju više ni ovi iz eu 7,5 milijardi € u propale destinacije.Hteli bi drugi da im rade za džabe. A, oni ako je moguće (a,nije) da leže i pljuju po portalima protiv Srbije.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>