Evropska unija izglasala carine na kineska električna vozila
Evropska unija je izglasala usvajanje definitivnih tarifa na baterijske električne automobile (BEV) proizvedene u Kini.
- Danas je predlog Evropske komisije o uvođenju definitvnih kompenzacionih dažbina na uvoz baterijskih električnih vozila (BEV) iz Kine dobio neophodnu podršku država članica EU za usvajanje tarifa - navodi se u saopštenju EU.
Dodaje se da ova odluka predstavlja još jedan korak ka završetku antitrustne istrage Komisije o subvencijama za električna vozila iz Kine, koja je pokrenuta u oktobru 2023.
EU je prvi put najavila da će uvesti više tarife na uvoz kineskih električnih vozila u junu, na osnovu tvrdnje da ona „značajno koristi nepravedne subvencije“ i da predstavlja „pretnju za ekonomske interese“ proizvođača električnih vozila u Evropi.
Privremene dažbine su uvedene početkom jula.
Evropska komisija je potom u septembru revidirala svoje planove o tarifama na osnovu „utemeljenih komentara o privremenim merama“ od strane zainteresovanih strana.
Portparol kineskog Ministarstva trgovine rekao je novinarima da Peking i dalje veruje da je istraga o subvencijama za kinesku industriju električnih vozila došla do „prethodno postavljenih zaključaka“, dodajući da blok promoviše nepravednu konkurenciju.
EU je izjavila da i dalje traži druga rešenja, čak i dok se tarife usvajaju.
- Paralelno, EU i Kina nastavljaju da rade na istraživanju alternativnog rešenja koje bi moralo biti potpuno u skladu sa WTO, adekvatno za rešavanje štetnog subvencionisanja utvrđenog istragom Komisije, kao i da bude podložan nadzoru i sprovođenju - navodi se u saopštenju.
Reakcija industrije
Nemački automobilski proizvođači kritikovali su odluku EU.
Mercedes Benz je nazvao tarife „greškom“ i pozvao Evropsku komisiju da odloži njihovu primenu, dok je BMW rekao da ovaj potez označava „fatalni znak“ za evropsku autoindustriju, izveštava Reuters.
Krizom pogođeni Volkswagen je, s druge strane, pozvao EU i Kinu da nastave razgovore o ovom pitanju, navodeći da je alternativno rešenje još uvek moguće, prema Reutersu a prenosi Cnbc.
Švedski proizvođač automobila Volvo Cars, koji je u vlasništvu kineskog Geely Holdinga, izjavio je da će „nastaviti sa našom dugogodišnjom strategijom proizvodnje automobila tamo gde ih prodajemo i da smo uložili značajna dugoročna ulaganja u Evropu“, navodi se u saopštenju.
Podela u EU
Odluka dolazi nakon meseci rasprava i razmatranja među državama članicama EU, koje su izrazile različita mišljenja o povećanju tarifa na uvezena električna vozila proizvedena u Kini.
Dok je Francuska bila veliki pristalica, ranije podstičući EU da započne istrage o potencijalnim tarifama, Nemačka se protivila, izražavajući zabrinutost zbog posledica za svoje proizvođače automobila koji se bore.
Nemački ministar finansija Christian Lindner je u petak pozvao Evropsku komisiju da ne započne trgovinski rat.
- Uprkos glasanju za potencijalne kaznene tarife protiv Kine, EU komisija Ursule von der Leyen ne bi trebala da pokrene trgovinski rat. Potrebno nam je pregovoreno rešenje - rekao je u objavi na društvenoj mreži X, prema prevodu CNBC-a.
Mađarski ministar spoljnih poslova Peter Sijarto je u četvrtak rekao da će njegova zemlja staviti veto na predlog Evropske komisije koji predlaže tarife do 45%, izveštava Reuters.
Potencijalna odmazda Kine bila je ključna briga za neke članice EU, posebno jer je Kina već pokrenula antidumping istrage o izvozu svinjetine i rakije iz EU, kao i istragu o subvencijama za EU mlečne proizvode.
Evropska komisija sada ima mogućnost da odluči o daljim koracima i objaviće pravni tekst o carinama na kineska EV pre 30. oktobra, kada je zakonski obavezna da završi istragu, a one će stupiti na snagu od sledećeg dana, naveo je anonimni upućeni izvor za Politiko.
Ovaj rok i dalje ostavlja dovoljno vremena za određivanje garantovanih minimalnih cena za kineska električna vozila koje bi neutralisale uticaj navodnih državnih subvencija Pekinga, dodaje briselski portal.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.