Umro Ratan Tata
Ratan Tata, bivši predsednik Tata grupe, koji je stavio ovu stabilnu i ogromnu indijsku kompaniju na globalnu scenu nizom visokoprofilnih akvizicija, preminuo je, navela je Tata grupa u saopštenju u sredu kasno uveče. Imao je 86 godina.
Tata, koji je bio na čelu konglomerata više od 20 godina kao predsednik, bio je na intenzivnoj nezi u bolnici u Mumbaju, rekla su ranije u sredu za Reuters dva izvora sa direktnim saznanjem o njegovom zdravstvenom stanju.
Nakon što je diplomirao arhitekturu na Univerzitetu Kornel, vratio se u Indiju i 1962. godine počeo da radi za grupu koju je njegov pradeda osnovao gotovo vek ranije.
Radio je u nekoliko Tata kompanija, uključujući Telco, sada Tata Motors Ltd, kao i Tata Steel Ltd, kasnije ostavivši svoj trag smanjenjem gubitaka i povećanjem tržišnog udela u kompaniji National Radio & Electronics Company.
Godine 1991. preuzeo je vođstvo nad konglomeratom kada je njegov ujak J.R.D. Tata odstupio sa funkcije — prelazak na Ratan Tatu dogodio se upravo u trenutku kada je Indija započela radikalne reforme koje su otvorile njenu ekonomiju svetu i uvele eru visokog rasta.
Jedan od prvih koraka Ratan Tate bio je da ograniči moć nekih rukovodilaca kompanija u Tata grupi, uvođenjem starosnih granica za penzionisanje, promovišući mlađe ljude na seniorske pozicije i pojačavajući kontrolu nad kompanijama.
Osnovao je telekomunikacionu firmu Tata Teleservices 1996. godine i izveo IT firmu Tata Consultancy Services, najveću kompaniju grupe, na berzu 2004. godine.
Ali, da bi grupa pravilno rasla, odlučeno je da mora da traži šanse izvan Indije.
"To je bila potraga za rastom i promenom pravila igre, uz zaključak da možemo rasti putem akvizicija, što ranije nismo radili", rekao je u intervjuu za Stanford School of Business 2013. godine.
Grupa je 2000. godine kupila britansku firmu za čaj Tetley za 432 miliona dolara, a 2007. godine anglo-holandsku čeličanu Corus za 13 milijardi dolara, što je tada bila najveća akvizicija strane firme od strane indijske kompanije. Tata Motors je zatim 2008. godine kupio britanske luksuzne brendove automobila Jaguar i Land Rover od kompanije Ford Motor Co za 2,3 milijarde dolara.
Njegovi omiljeni projekti u Tata Motorsu uključivali su Indica — prvi model automobila dizajniran i napravljen u Indiji — kao i Nano, reklamiran kao najjeftiniji automobil na svetu. On je dao početne skice za oba modela.
Indica je bila komercijalni uspeh. Nano, međutim, po ceni od samo 100.000 rupija (oko 1.200 dolara), bio je vrhunac sna Ratana Tate da proizvede pristupačan automobil za indijske mase, ali su ga pogodili početni problemi sa bezbednošću i loš marketing. Proizvodnja je prekinuta deset godina nakon lansiranja.
Licencirani pilot koji je povremeno leteo kompanijskim avionom, Ratan Tata se nikada nije ženio i bio je poznat po svojoj mirnoj naravi, relativno skromnom životnom stilu i filantropskom radu.
Oko dve trećine kapitala Tata Sonsa, holding kompanije grupe, drže filantropski fondovi.
Njegovo vođstvo u Tati nije bilo bez kontroverzi — najpoznatija je bila javna svađa nakon što je kompanija smenila Cirus Mistrija, potomka milijarderske porodice Shapoorji Pallonji, sa funkcije predsednika Tata Sonsa 2016. godine.
Tata grupa je saopštila da Mistri nije uspeo da preokrene loše performanse nekih kompanija, dok je Mistri optužio Ratana Tatu, tada počasnog predsednika konglomerata, za mešanje i stvaranje alternativnog centra moći u grupi.
Nakon što se povukao iz Tata grupe, Ratan Tata je postao poznat kao istaknuti investitor u indijske startape, podržavajući niz kompanija uključujući firmu za digitalna plaćanja Paytm, Ola Electric, kao deo kompanije za deljenje vožnje Ola, i kompaniju za kućne i kozmetičke usluge Urban Company.
Među brojnim nagradama, 2008. godine dobio je Padmu Vibhušan, drugo najveće civilno odlikovanje Indije, za izuzetnu i istaknutu službu u trgovini i industriji.
(Telegraf.rs)
Video: Mercedes divlja na putu neposredno pre tragedije kod Bačkog Petrovca
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.