• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Backo je 15 godina pravio najveću maketu železnice u jugoistočnoj Evropi: Sada mora da je proda

V. K.
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Maketa je izložena u muzeju koji je do sada bio prava atrakcija i koji je posetilo hiljade ljudi

  • 0
Maketa voza Foto: Shutterstock

Muzej je zatvoren u junu, a vlasnik se nada da će se na oglas koji priprema javiti neko zainteresovan za to da 1.500 metara duga pruga, lokomotive, vagoni... ostanu u prostoru u Gundulićevoj ulici u Zagrebu.

Prostire se na dve etaže ukupne površine 120 kvadrata, a po njoj vozi 130 lokomotiva i više od 1.000 vagona. Ima i podzemnu železnicu, autiće sa indukcijskim naponom te nekoliko hiljada figurica koje prikazuju razne scene iz svakodnevnog života. Punih je 15 godina Antun Urbić je pravio najveću maketu železnice u jugoistočnoj Evropi, a muzej "Backo Mini Express", u koji ju je smestio, postao je jedna od zagrebačkih atrakcija. Ipak, sad je primoran da priču privede kraju, a ne uspe li da proda maketu u sledećih mesec i po dana, moraće da krene da je rastavlja.

- Moji su ljudi ove godine otišli, a meni je nakon operacije srca postalo teško da radim. U junu smo zatvorili vrata muzeja, a ja upravo pripremam oglas za prodaju makete. Budući kupac će morati da pristane na to da ostane u postojećem prostoru, koji je u mom vlasništvu, jer se ne može transportovati. Cena je između 110.000 i 130.000 evra, premda je vrednost makete mnogo veća, kad se uzme u obzir koliko je vremena i materijala u nju uloženo. Iznos se može platiti u dve ili tri rate, plus mesečna najamnina za korištenje prostora u Gundulićevoj po dogovoru. Rok sam stavio do 1. decembra, procenio sam da je to dovoljno vreme za prodaju - kaže Backo, kako mu je nadimak.

Muzej postoji devet godina, radio je petkom i subotom a posetile su ga hiljade ljudi, diveći se neverovatnim detaljima železnice. Neki prizori pripovedaju i priče pa je tako jedna od njih scena sveštenika koji je zakasnio na misu u Gornjem Selu te se zbog toga mora opravdati okupljenim vernicima. Onde je i stado ovaca koje je zakrčilo cestu, među njima i crna, a jedna od železničkih stanica prikazuje i skijalište sa žičarom.

- Gradili smo je i dorađivali 15 godina, veliki novac smo uložili u sve te sitne detalje. Golem interes bio je od početka, a svakog Adventa (*predpraznični period) bili smo puni. Međutim, zbog bolesti poslednjih godina nisam mogao voditi posao kako treba pa sam muzej morao zatvoriti - objašnjava nam Urbić.

Maketa je rađena u standardu H0, odnosno u razmeri 1:87, a obuhvata 1500 metara pruge kao i više od 200 skretnica. Budući da 130 kompozicija vozova na nju fizički ne stane, parkirani su na dva velika ranžirna kolodvora koja se nalaze iznad ulaznih vrata.

"Backo Mini Express" bio je hit među ljubiteljima maketarstva, ali i najmlađima, a posećivale su ga i brojne novinarske ekipe iz celog sveta. Koliko je postao omiljen među Zagrepčanima, govori događaj iz 2017. godine, kad je jedan posetilac ukrao lokomotivu po imenu Roko.

Stvari su krenule nizbrdo u leto 2020. godine, kad je muzej jako stradao u poplavi koja je pogodila metropolu. Voda se morala ispumpavati, a oštećene su igraonica za decu te radionice za stolariju, elektroniku i mehaniku. Šteta je bila procenjena na oko 20.000 evra. Situaciji nije pomogla ni COVID pandemija te pad turizma, kao ni inflacija i naposletku, bolest vlasnika makete i muzeja, piše Večernji list.

– Više ne mogu da radim, morao bih nekog da angaujem. Maketa mora ići u neke druge ruke - kaže Backo.

(Telegraf Biznis)

Video: Ovde bi svako želeo da stanuje - u komšiluku Muzeja Nikole Tesle i nove zelene pijace

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>