Vreme čitanja: oko 5 min.
Temu nerealno niskim cenama i agresivnim marketingom osvaja tržište SAD i EU: Sad je pod lupom?
Vreme čitanja: oko 5 min.
Brzo širenje internet prodavnice Temu, osnovane sredinom 2022., do jedne od svetski najprepoznatljivijih je iznenadilo mnoge. Još ne ugrožava ozbiljno velike internet prodavnice poput Amazona i Alibabe, ali ako održi dosadašnji rast, samo je pitanje vremena kada će se to dogoditi.
Manje internet prodaje, poput eBaya i Shopifya, prema nekim pokazateljima već je prestigao ili će se to ubrzo dogoditi. Zbog velikog rasta Temu je postao puno vidljiviji i državnim organima u SAD i EU, pa je pod brojnim kritikama i istragama zbog sumnjivih poslovnih praksi, nedovoljne zaštite potrošača, saradnje s kompanijama koje koriste prisilni i dečji rad, prodaje proizvoda s nedopuštenim hemikalijama opasnima za zdravlje itd.
Brzi uzlet na krilima agresivnog marketinga
Temu je pokrenula kineska kompanija PDD Holdings, a brzina kojom se širi po svetu je zapanjujuća. Već je postao predmet svakodnevnih razgovora, tržišnih analiza, pa čak i posebnih istraga državnih i drugih institucija.
Njegovu strategiju obeležavaju agresivne marketinške aktivnosti. Još 2023. je platio za reklamu tokom Super Bola, zadnje utakmice sezone u kojoj se odlučuje o prvaku američkog fudbala.
Cena tih reklama se kreće u milionima dolara za 30-ak sekundi, a Temu se tržištu SAD-a predstavio reklamom pod nazivom Kupuj kao milijarder. Zanimljivost je da se u toj reklami ime kompanije izgovara "Tii-mu", dok je danas popularno "Te-mu".
I na ovogodišnjem Super Bolu je zakupio vreme za reklamu s istom temom, ali drugačijim muzičkim i vizualnim rešenjem. U njoj se pojavljuje i novi izgovor imena kompanije. Ovo je samo jedan od primera agresivnog oglašavanja, posebno u SAD. To je rezultiralo time da je od druge polovine 2023. broj preuzimanja mobilne aplikacije Temu iznosio između 30 i 40 miliona svakog meseca.
Kako je Temu tako brzo narastao?
Temu nije ništa inovativno. Internet prodavnica kakvih ima mnogo u svetu, a služi kao posrednik između proizvođača i kupaca. Ono što ga izdvaja od ostalih, osim daleko agresivnijih marketinških aktivnosti, relativno su niske cene.
Jedan od načina na koje se to postiže je smanjivanje broja posrednika od proizvođača u Kini do kupaca u SAD i EU. Time se minimiziraju troškovi logistike i transporta, što omogućuje niže cene. Kompanija minimalizira vlastite skladišne prostore, a većinu proizvoda šalju direktno proizvođači u Kini.
Takav model omogućuje proizvođačima i prodavcima da jednostavno isporučuju proizvode dok Temu nadzire operacije, zbog čega nudi širok izbor robe po niskim cenama.Takođe koristi svojevrsnu zakonsku rupu u SAD, koja omogućuje paketima ispod 800 dolara vrednosti da se uvoze bez carine. Platforma je jako interaktivna i privlači pažnju kupaca, nudi grupne kupovine i preporuke, a prisutan je i "gamification", tj. korištenje elemenata videoigara u interakciji s kupcima, pa čak i elemenata kockanja.
Za sada uspešan model širenja
Rast je više nego dobar. Početkom 2023. Temu je imao manje od 100 miliona korisnika mesečno, a danas ostvaruje preko 600 miliona poseta mesečno. Prema procenama, na njemu je preko 10 miliona različitih proizvoda, iako nisu svi dostupni za sva tržišta. To je malo u odnosu na 600 miliona proizvoda na Amazonu, ali se broj proizvoda na Temuu povećava jako brzo.
Kupci na Temuu najviše nabavljaju male proizvode za kuću, kozmetiku i proizvode za ulepšavanje, te obuću. Procenjuje se da registrovani korisnici u SAD potroše nekoliko stotina dolara godišnje, a kao glavni razlog za korištenje baš te internetske trgovine navode niske cene, jednostavnost korišćenja stranice/aplikacije i česte pogodnosti za kupovinu (popuste, promotivne akcije itd.)
U prvoj polovini ove godine je ostvareno 20 milijardi dolara vednosti prodaje, a do kraja godine se očekuju ukupno 54 milijarde dolara prodaje. To je još daleko od najvećih kompanija u industriji, ali se razlika brzo smanjuje.
Otrovne hemikalije, prisilni rad, umetno niske cene...
Za Temu se vežu brojne kontroverze. Agresivna marketinška kampanja nije zakonom zabranjena, ali procenjuje se da Temu zapravo gubi novac po svakoj pošiljci. Dumping, prodaja po niskim cenama i s gubitkom da bi se osvojilo tržište, ilegalan je u SAD i EU.
Zaobilaženje carina, kao iskorišćavanje zakonske rupe u SAD koja dopušta da se isporuke vrednosti do 800 dolara ne carine, takođe je predmet rasprava. Konkurencija Temua, ali i domaći proizvođači su se već požalili federalnim vlastima u SAD i najavljena je promena zakona. Prema predlogu trenutne administracije, proizvodi koji su predmet posebnih carina između SAD i Kine bi bili izuzeti od pravila necarinjenja paketa vrednosti manje od 800 dolara.
Ispituje se i zdravstvena ispravnost proizvoda koji se nude na Temuu, kao i korišćenje nedozvoljenih hemikalija u proizvodnji. Inspekcija u Južnoj Koreji je u avgistu ove godine objavila da je pronađeno više od 100 proizvoda s Temua, Sheina i drugih internet prodavnica iz Kine koji su sadržali potencijalno otrovne i stoga zabranjene hemikalije. U SAD se Temu proziva da prodaje stvari koje su proizvele kompanije iz Kine koje koriste prisilni i dečji rad, kao i za krađu ličnih podataka svojih korisnika.
Cena uspeha
Temu se u puno stvari provlačio ispod radara jer je bio nov i mali igrač na tržištu. Velik uspeh dolazi s velikom cenom, ne samo zbog toga što Temu još ne ostvaruje dobit zbog agresivnog marketinga i zauzimanja tržišta niskim cenama nego i zbog toga što će pravosudna, inspekcijska i regulatorna tela obratiti veću pažnju na njega.
Pre nekoliko dana je EU pokrenula istragu protiv Temua, a sumnja se da nije zaustavio prodaju ilegalnih proizvoda na svojoj platformi. Članovi Evropske komisije su zabrinuti i zbog prodaje plagijatskih proizvoda, lekova, kozmetike i igračaka.
Temu je na sve dosadašnje optužbe reagovao pomirljivo, tvrdeći da će učiniti sve da ispravi probleme koje su utvrdila razna službena državna tela. Deklarativno obećava saradnju s regulatorima, ali činjenica je da na slične probleme upozoravaju državna tela u SAD, Južnoj Koreji i EU.
(Telegraf.rs/Index)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.