Vreme čitanja: oko 3 min.
Putnici u Srbiji ostaju bez zaštite? Juti preti gašenje zbog dugova, račun u blokadi
Vreme čitanja: oko 3 min.
Šta znači vest da bi Nacionalna asocijacija turističkih agencija, poznatija kao Juta, mogla da bude ugašena zbog dugova? Mnogi strahuju da bi to mogao da bude kraj sigurnih turističkih aranžmana za putnike. U udruženju potrošača, međutim, smatraju da je potrebna nova vrsta organizovane strukture koja bi se bavila njihovim pravima.
Zbog prirode posla kojim se bavi, Dragica Đukić morala je da otkaže turistički aranžman za letovanje, koji je uplatila u jednoj agenciji. Kako nije mogla da nađe kompromisno rešenje sa agencijom, obratila se Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija, koja joj je ponudila besplatnu pravnu pomoć.
"Dao mi je smernice i konsultacije kako da probam da rešim problem i u roku od dve nedelje dobila sam odgovor da agencija ima potpuno pravo da naplati 100 odsto penala po ugovornoj obavezi koju sam ja imala, ali zbog razumevanja problema u kom sam tad bila i obaveza posla, ponudili su mi da mi u ovoj godini obezbede letovanje iste kategorije“, putnica Dragica Đukić, prenosi RTS.
Račun u blokadi, Juti preti zatvaranje
Međutim, Juta neće još dugo biti u mogućnosti da pomaže putnicima da ostvare svoja prava, ali ni agencijama da realizuju svoja kod državnih organa, jer je ta organizacija u dugovima i preti joj zatvaranje. Njen račun je u blokadi zbog 16.200.000 dinara.
To je dug koji je nastao u vreme korone, kaže direktor Jute Aleksandar Seničić.
"Obzirom da su ugovorene polise osiguranja našeg udruženja za naše članice, to je bio jedan funkcionalan posao 2016. godine. Sve je funkcionisalo besprekorno do momenta korone, kada je jedan broj agencija prestao da postoji, i taj dug koji oni nisu izmirili prema nama, je ustvari dug koji se odnosi na te polise“, navodi Seničić.
Juta će, prema Seničićevim rečima, pokušati, u kontaktu sa DDOR-om, da proveri zašto je taj dug uvećan u odnosu na ranija potraživanja, jer osim dugova nastalih od ugašenih turističkih agencija, ta organizacija nema drugih dugova. Ipak, ukoliko to ne reši, biće primorana da stavi katanac u bravu.
"Mi smo bili u razgovorima i sa nekim sponzorima, ovo nam je malo pokvarilo te planove kada je nastala ta blokada, sponzori su se povukli, ali postoji mogućnost i da se država na neki način umeša ukoliko smatra da je to neophodno, da je to potrebno, a mi jesmo jedan od glavnih činilaca razgovora sa državom i zastupanja interesa turističkih agencija“, ističe Seničić.
U udruženju potrošača žele novu organizaciju
Međutim, predstavnik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević smatra da država nije zainteresovana, a da je potrošačima potrebna nova vrsta organizovane strukture koja bi se bavila njihovim pravima.
"Hibridne organizacije tipa savetodavnih, regulatornih centara, Juta i ostalih - mislim da su preživele na štetu potrošača i korisnika usluga. Uvek se opredeljuju za jaču stranu. To smo imali u vreme pandemije kada smo imali veoma značajne aranžmane uplaćene od potrošača i čekanje po dve-tri godine, neki nisu ostvarili svoja prava", kaže Bogosavljević.
Ko će štititi prava putnika u slučaju zatvaranja
Mnogi putnici strahuju da bi zatvaranje Jute značilo kraj sigurnosti prilikom putovanja. Mnogi od njih pitaju ko će se baviti njihovim sporovima sa turističkim agencijama ukoliko do zatvaranja dođe.
"Ukoliko dođe do problema, i sada je prva adresa Turistička inspekcija, dakle, tu se ništa ne menja, ali imaće problem da, recimo, mi imamo godišnje između 5.000 i 10.000 poziva telefonom gde se putnici javljaju za razne oblike pomoći koja im je potrebna – da li na samim destinacijama, da li pre nego što otputuju – dakle, više neće imati adresu kome da se obrate“, kaže Seničić.
Argus turs: Postojanje Jute značajno
Direktor turističke agencije "Argus turs" Srđan Andrejević, tvrdi da je postojanje Jute značajno, iako je pre nekoliko godina, kako kaže, ta agencija nezakonito izbačena iz nje.
Andrejević je u pisanoj izjavi redakciji Beogradske hronike naglasio da je delatnost udruženja turističkih agencija veoma značajna, naročito u vreme kada je poslovanje turističkih poslenika, usled brojnih poteškoća, vrlo otežano.
Neophodno da posredstvom profesionalnog ili stručnog udruženja turistički poslenici objedine svoje stavove i institucionalizovano štite svoja prava i interese.
(Telegraf Biznis/RTS)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bukač
... ne brinite to će rešiti trio fantastikus: Ljajić, Mijatović, Forcan.
Podelite komentar