Zovu ga megaprojektom, koji menja sliku celog kontinenta: Vredi 3,1 milijardu dolara, radili ga Turci
Najnoviji projekat u oblasti transporta u Tanzaniji, železnica standardnog koloseka (Standard Gauge Railway), neki analitičari opisuju kao prekretnicu za Afriku. Ova pruga prolazi kroz zadivljujuće pejzaže povezujući Tanzaniju, Burundi, Ruandu, Ugandu, Demokratsku Republiku Kongo i Zambiju.
Elektrifikovana železnica smanjuje vreme putovanja između luke Dar es Salaama i Morogora na oko dva sata, dok je ranije na staroj pruzi to trajalo pet sati, a četiri sata automobilom.
- To je najduža pruga koja počinje iz istočnog dela zemlje, iz Dar es Salaama, i povezuje se sve do jezera Viktorija, povezujući najveći grad i ekonomski centar zemlje sa drugim najvećim gradom - rekao je ekonomista Vilijam Kalage za DW.
Ovaj projekat, vredan 3,1 milijardu dolara, najveći je infrastrukturni poduhvat u istoriji Tanzanije, izgrađen od strane turske firme Japi Merkezi. Prema rečima Vilijama Kalagea, projekat je u početku naišao na široki skepticizam u Tanzaniji.
- Kada je odluka doneta, bilo je mnogo skeptika unutar i izvan vlade, koji su smatrali da je, pre svega, previše skup - rekao je.
Masanja Kadogosa, generalni direktor Tanzanijskih železnica, nedavno je poručio u svojoj izjavi novinarima: "Ako ga ne koristimo, milijarderi iz drugih zemalja će ga koristiti. Mi moramo prvi imati koristi od ove železnice".
Mega projekat sa ekonomskim potencijalom
Zvaničnici Tanzanije tvrde da će nova železnica stvoriti nova radna mesta, poboljšati efikasnost luka i podstaći trgovinu na nacionalnom i međunarodnom nivou.
- Za Afriku, mi smo jedina zemlja koja gradi najdužu železnicu po pristupačnoj ceni. To nam daje ekonomsku prednost - izjavio je zamenik ministra transporta David Kihenzile.
Najveći izazov, međutim, predstavlja obezbeđivanje da mega projekat bude dovršen i da se njime efikasno upravlja, kako bi podržao ekonomske aktivnosti u Tanzaniji i šire.
- Jedna od stvari koju Tanzanija mora da uradi jeste da razvije tehničku stručnost za održavanje železničkog projekta koji gradi - rekao je inženjer Džekson Sekasi za DW. Inženjeri moraju biti obučeni kako bi bolje upravljali projektom, dodao je on.
Kako učiniti da afrički mega transportni projekti uspeju
Mnoge afričke zemlje su u prošlosti realizovale velike infrastrukturne projekte i svi su bili izgrađeni od strane stranih entiteta. Međutim, često ti projekti nisu bili profitabilni, čime je njihov uticaj bio umanjen.
Železnica TAZARA, koja je izgrađena od 1968. do 1976. godine kako bi povezala Tanzaniju i Zambiju, uz finansijsku i tehničku pomoć Kine, jedan je od takvih primera.
Afričke zemlje moraju da idu dalje od samog narativa o mega projektu i upravljaju novom infrastrukturom na način koji donosi profit, smatra Kalage.
- Da biste imali veze sa zemljama istočne Afrike, morate imati odgovarajuće iskusne privatne firme koje će upravljati tim železnicama - rekao je.
Sekasi je rekao da afričke zemlje moraju preduzeti korake kako bi izbegle da mega transportni projekti postanu "beli slonovi".
- Druga stvar koja bi mogla biti korisna je obezbediti resurse za održavanje projekta, infrastrukture - dodao je.
Pošto je železnica standardnog koloseka u Tanzaniji izgrađena uz kredite, Sekasi je upozorio da se ne sme dozvoliti da projekat propadne. Takođe, izazovi u upravljanju projektima, kao što su kontrola performansi i odgovornost, u Africi se često zanemaruju u poređenju sa drugim regionima.
Takođe, Sekasi upozorava da su mega projekti u Africi podložni da postanu sredstvo za korupciju.
- Uvek ćete pronaći da su ovi projekti inicirani kroz zadnja vrata od strane političara, a zatim transparentnost tih projekata nije prisutna u javnosti. Moramo da obuzdamo ovu korupciju, ako zaista želimo da poboljšamo performanse ovih mega projekata - zaključio je.
(Telegraf Biznis)
Video: Železnicom se prevezlo više od sedam miliona putnika u 2023, pola na pruzi BG-NS
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.