Ugovorni sporazum sa kompanijom "PowerChina" otvara početak radova, kopanje tunela za metro u junu 2026.

V. K.
V. K.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Direktor JKP Beogradski metro i voz Andreja Mladenović izjavio je danas da je Ugovorni sporazum za Lot 2 prve faze Linije 1 beogradskog metroa potpisan sa kompanijom "PowerChina" vrlo važan jer otvara početak radova izgradnje stanica, tunelskih deonica i nadzemnih deonica metroa i najavio da je plan da se od juna 2026. godine započne kopanje tunela.

On je za Tanjug rekao da je prva linija prve faze beogradskog metroa, koja ima 15 kilometara i 15 stanice, podeljena na nekoliko delova, i dodao da je u septembru potpisan Lot 1 koji se odnosi na pripremnu dokumentaciju, određena geološka istraživanja za naručuvanje dve TBM mašine za kopanje tunela, tzv. "krtice".

- Ovim Lot-om 2 su otvorene nove stvari koje se tiču same izgradnje devet stanica, dva šahta, dve tunelske deonice dužine dva kilometra i 1,5 kilometra i jedna nadzemna deonica od dva kilometra. Po svemu ovome možete da vidite da je to vrlo važan iskorak da započnemo konkretnu izgradnju stanica i tunelskih deonica - poručio je Mladenović.

Kako je naveo, 2025. godina će značiti početak radova na samom depou, početak radova na pripremi stanica i izmeštanje instalacija određenih pripremnih radova na mestima gde će se ove dve mašine postaviti i krenuti da kopaju.

Mladenović je rekao da se u februaru sledeće godine očekuje naručivanje TBM mašina, kojima je potrebno 12 meseci da se proizvedu, i dodao da je plan da se od juna 2026. godine započne kopanje tunela beogradskog metroa.

U planu je potpisivanje Lot 3, odnosno trećeg ugovora za deonicu od Makiškog polja do Pančevačkog mosta, izjavio je Mladenović i dodao da će se Lot-om 3 ugovoriti preostale stanice, šahtovi i tunelske deonice.

- Već je u toku pregovaranje za drugi deo, mislim na sisteme i vozove sa kompanijom Astom. Plan je da se ta dva ugovora potpišu do kraja januara i da na taj način zaokružimo ugovaranje celokupnog metro sistema za prvu fazu prve linije koja ima 15 kilometara i 15 stanica, a da se u prvom kvartalu sledeće godine ugovori i druga faza koja ima pet kilometara i pet stanica, od Pančevačkog mosta do Mirijeva. Za to će biti potrebna još jedna mašina za kopanje tunela - naveo je on.

Mladenović je dodao će se time u potpunosti zaokružiti prva linija beogradkog metroa koja će imati 21 kilometara i 21 stanicu.

Prema njegovim rečina, u toku je projektovanje i za prvu fazu druge linije metroa, koja će ići od Bežanijske kose do Mirijeva, gde se spaja sa prvom linijom i imaće 24 kilometara i 24 stanice.

- Plan je da već sledeće godine krenemo ugovaranje prvog dela druge linije od Bežanijske kose do Slavije, gde se ukršta sa prvom linijom. Mislim da će to biti vrlo važno da se taj deo grada Zemun, Novi Beograd na taj način poveže da prvom linijom - poručio je on.

Dodao je da će se u toku sledeće godine nastaviti ugovaranje drugog dela druge linije od Slavije do Mirijeva.

Mladenović je rekao da je u planu da se započne projektovanje treće linije beogradskog metroa, koja će ići od Bežanijske kose do BIO4 kampusa, i dodao da će kilometraža treće linije biti jasna kada se projekat bude začno precizirao.

Iako će izgradnja treće linije podrazumevati zaokruživanje sistema beogradskog metroa, Mladenović smatra da će se u nekoj budućnosti metro dograditi i da će se uvesti nove linije, što je praksa svuda u svetu jer su takve potrebe velikog grada kao što je Beograd.

- Tri linije metroa su u ovom trenutku, sa integracijom BG VOZ i drugim vidovima saobraćaja koji već postoje. Mislim da će javni prevoz u Beogradu u trenutku kada krene metro 2030. godine sa prvom fazom prve linije, nakon toga i drugom linijom doneti prednosti u transportu i promeniti koncept života u gradu. Svi ti benefiti će biti vidljivi kada metro krene da funkcioniše - ocenio je on.

Mladenović je za K1 televiziju rekao da će depo sadržati šest zgrada, uključujući operativni centar iz kog će se upravljati celokupnim sistemom metroa, istakavši da će beogradski metro imati 30 automatizovanih vozova bez vozača, što je standard u svetu.

Dodao je da taj sistem pruža veću sigurnost jer eliminiše ljudski faktor, kao jedan od glavnih uzroka potencijalnih grešaka.

- U septembru su zaključeni ugovori za lot1 vredan oko 20 miliona evra, čime je obezbeđen početak projektne dokumentacije i geoloških istraživanja. Cilj je priprema za naručivanje TBM mašina, poznatijih kao 'krtice' koje će kopati tunele. Za prvu fazu od Pančevačkog mosta do Makiša naručujemo dve krtice, čija proizvodnja traje 12 meseci. Radovi počinju u depou, a zatim se šire prema Železniku - dodao je Mladenović.

Na pitanje zašto je izgradnja metroa pomerena za dve godine, Mladenović je rekao da iako rok za završetak građevinskih radova na beogradskom metrou ostaje 2028. godine, pomeranje završetka celokupnog projekta za 2030. godinu objašnjeno je nizom faktora.

Rokovi su se promenili zbog izazova u vezi sa revizijom planske dokumentacije i potrebom za dodatnim testiranjima, izjavio je Mladenović.

Dodao je da je projektant u početku postavio vremenske okvire za izgradnju ali da su, nakon pandemije, usledili kašnjenja od godinu dana, koja su dodatno prolongirana potrebom za testiranjem sistema, koje mora trajati najmanje šest meseci.

- Izvođači projekta naglašavaju da je i dalje realno očekivati završetak do 2030. godine, iako je reč o optimističnom periodu. Svaka prva linija metroa nailazi na izazove, a uz dobru projektnu dokumentaciju i rigorozne bezbednosne procedure, cilj je da se svaka potencijalna prepreka minimizira - objasnio je Mladenović.

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Video: Potpisan Sporazum za projektovanje i izgradnju depoa na Makišu za BG metro

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>