Nemački trgovci besni jer stanovnici malo troše na poklone: "Ipak deca spašavaju situaciju"
Ukusni kolačići, adventski kalendari, ukrasi za jelku i, naravno, pokloni – za mnoge u Nemačkoj Božić je najlepši deo godine. Za trgovce na malo, ovo je najvažniji period jer pojedine industrije tradicionalno ostvaruju najveću prodaju u novembru i decembru. Ipak, mnogi trgovci ove godine nisu zadovoljni.
Predsednik Nemačke trgovačke asocijacije (HDE), Aleksander fon Pren, izjavio je:
- Kada se uračuna inflacija, prodaja će u najboljem slučaju biti na nivou prošle godine. Očekujem blagi pad -prenosi Nemačka novinska agencija (dpa).
Prema procenama, prihodi za novembar i decembar trebalo je da dostignu oko 121 milijardu evra, što je otprilike isto kao i 2023. Konačni podaci još uvek nisu dostupni.
Šta je uticalo na lošu prodaju?
Fon Pren je istakao da su globalni ratovi i politička nesigurnost u Nemačkoj negativno uticali na raspoloženje potrošača.
- Ljudi nisu voleli da troše novac, već su se držali svojih ušteđevina - rekao je on.
Dodatno nezadovoljstvo izazvala su politička previranja, uključujući pad vlade u Berlinu.
- Građani su morali da shvate da politika neće rešiti njihove probleme - rekao je fon Pren, dodajući da je gašenje "semafor koalicije" i najava novih izbora dodatno otežalo uslove za božićnu trgovinu.
On je istakao da je nesigurnost o budućnosti dovela do promena u ponašanju potrošača:
- Ljudi ne znaju šta da očekuju u 2025. i zbog toga su zabrinuti. To ih je sprečilo da odlaze u grad u prazničnom raspoloženju, uživaju na božićnim pijacama i kupuju poklone.
Ceo protekli period bio je izazovan za trgovce u Nemačkoj, a mnoge kompanije su se suočavale s borbom za opstanak i slabim kupovnim apetitom. Zbog toga je HDE u novembru značajno smanjio godišnju prognozu.
Koliko su kupci potrošili?
Prema reprezentativnom istraživanju kompanije Yougov, svaki drugi građanin Nemačke potrošio je isti iznos za božićne poklone kao 2023. godine. Svaki peti potrošio je manje, dok je samo 13% potrošilo više. Ostali nisu kupovali poklone ili nisu želeli da otkriju podatke.
Koji sektori su zadovoljni?
Trgovci parfemima i kozmetikom mogu biti zadovoljni ovogodišnjim rezultatima. Posebno su mirisi bili popularan izbor za poklone.
Zlatari i prodavnice nakita i satova takođe beleže dobre rezultate. Prodaja nakita bila je na nivou prethodnih godina, dok je prodaja satova nešto niža. Direktor asocijacije Joahim Dunkelmann ipak je zadovoljan jer su 2022. i 2023. bile izuzetno uspešne.
Prodaja u knjižarama, prodavnicama kućnih potrepština i igračaka takođe je bila solidna u nedeljama pred Božić.
- Kao i uvek, deca na kraju spasavaju situaciju - rekao je Štefen Kant iz udruženja za trgovinu igračkama.
Međutim, kod prodavaca odeće i modnih dodataka zadovoljstvo je pomešano.
- Nisu svi zadovoljni božićnom sezonom - izjavio je izvršni direktor industrijskog udruženja Aksel Augustin. Iako je prodaja bila na prošlogodišnjem nivou, trgovci su se suočavali s velikim rastom troškova, uključujući one za osoblje, energiju i zakup prostora.
(Telegraf Biznis/Fenix)
Video: Prezentacija EXPO 2027
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.