
Beograđaninu blokiran račun zbog detalja na koji niko ne misli: Danima bio bez novca, ovo mu rekli u banci
Pre nekoliko dana jedan beograđanin kontaktirao je našu redakciju zbunjen i isfrustriran onime što mu se desilo kada je pokušao da koristi svoju platnu karticu. Naime, dok je pokušavao da izvrši uplatu dobio je poruku da je njegov tekući račun upravo blokiran i da mora da se obrati svojoj banci.
Nije bilo potrebno mnogo da otkrijemo razlog blokade njegovog računa. Naime, njegova lična karta je istekla a nov dokument još uvek nije dostavio svojoj banci.
Ekipa Telegrafa je stupila u kontakt sa bankom u kojoj ovaj beograđanin ima svoj tekući račun kao i sa Narodnom bankom Srbije ne bi li dobili više detalja o proceduri koja je dovela do blokade računa našeg sugrađanina. Naime, radi se o proceduti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma.
Opšta procedura i smernice koje važe za sve banke
Kako su nam rekli iz Narodne banke Srbije, poslovanje banaka u Republici Srbiji je, između ostalog, regulisano i Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, kojim su propisane radnje i mere koje obveznici, u konkretnom slučaju banke, preduzimaju radi sprečavanja i otkrivanja pranja novca i finansiranja terorizma.
Radi pravilne i potpune primene Zakona kod obveznika nad kojima vrši nadzor, Narodna banka Srbije je donela Odluku o smernicama za primenu odredaba Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma za obveznike nad kojima Narodna banka Srbije vrši nadzor, u skladu sa kojom su navedeni obveznici dužni da postupaju.
Pored toga, saglasno navedenim zakonskim rešenjima, banka je dužna da usvoji i primeni odgovarajuća unutrašnja akta, koja moraju biti u skladu sa Zakonom i Odlukom, a koja, u najširem smislu, moraju biti odgovarajuća u odnosu na veličinu i složenost poslovanja obveznika.
Pritom, pristup obveznika u tim aktima mora da se zasniva na analizi rizika od pranja novca i finansiranja terorizma u odnosu na celokupno poslovanje obveznika, kao i na analizi tog rizika za svaku grupu ili vrstu stranke, poslovnog odnosa, proizvoda/usluge koje pruža, odnosno transakcije.
Građani, odnosno fizička lica koja uspostavljaju poslovni odnos s bankom dužni su da, na zahtev banke, dostave sve podatke, odnosno dokumenta na osnovu kojih banka utvrđuje njihov identitet, odnosno preduzima druge radnje i mere poznavanja i praćenja stranke (npr. lični dokument, podatke o poreklu imovine, podatke o svrsi i nameni poslovnog odnosa, podatke i dokumentaciju potrebnu u cilju ažuriranja pribavljenih podataka i dokumentacije o svojim strankama i njihovom poslovanju, u obimu i učestalosti koja odgovara stepenu rizika koji je utvrđen unutrašnjim aktima banke).
Ako banka ne može da izvrši navedene radnje i mere, dužna je da odbije ponudu za uspostavljanje poslovnog odnosa, odnosno izvršenje transakcije, a ako je poslovni odnos već uspostavljen, dužna je da ga raskine.
Primer iz prakse
Kako smo naveli, pored procedura propisanih od strane NBS koje sve banke koje posluju u Srbiji moraju da ispoštuju, svaka banka je dužna da usvoji i primeni odgovarajuća unutrašnja akta.
Tako je banka u kojoj naš sugrađanin ima račun učinila uoravo to i podelila sa Telegrafom šta građani treba da znaju.
- U skladu sa regulatornim zahtevima i internim procedurama, a pre svega u cilju bezbednosti naših korisnika, neophodno je da svaki korisnik prilikom otvaranja računa, a zatim i tokom trajanja poslovnog odnosa sa Bankom, u svakom trenutku ima važeći lični dokument radi uspešne identifikacije - navode iz banke.
Bitno je da znati da u slučaju da je korisniku istekao lični identifikacioni dokument i da korisnik u međuvremenu nije dostavio novi, Banka blokira račun na osnovu AML (Anti Money Laundering) procedure i člana Ugovora o tekućem računu kojim se korisnik obavezuje da će Banku obavestiti o promeni svih ličnih podataka, da će o tome dostaviti dokaz i i da će u svemu omogućiti primenu važećih propisa iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma.
Mnoge banke imaju praksu da svojim klijentima šalju obaveštenja koja ih podsećaju da će im lični dokument uskoro isteći te da novi donesu u banku u najkraćem roku kako bi sprečili da dođe do blokade računa.
Takođe je bitno napomenuti da se u ovom slučaju račun blokira samo za odlazne transakcije. To znači da sredstva i dalje mogu da se primaju na račun dok je plaćanje onemogućeno.
Ovo su stvari koje uvek treba da imate na umu da se ne bi našli u situaciji u kojoj se u nezgodnom trenutku našao naš sugrađanin - da li vam je lična karta validna i koliko često proveravate elektronsku poštu.
(Telegraf Biznis)
Video: Tomaš Jauković: Kako je raditi i prilagoditi se u različitim zemljama i kulturama
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.