
ANALIZA: Zašto je popularni modni brend za mlade zatvorio sve prodavnice i okrivio Temu za propast
Forever 21 je u nedelju podneo zahtev za zaštitu od bankrota po drugi put u šest godina, optužujući brzomodne onlajn gigante Shein i Temu za svoj pad.
Očekuje se da će operativna kompanija Forever 21 potpuno prestati sa radom u SAD-u, a već su započete likvidacione rasprodaje u više od 350 prodavnica. Međutim, prema sudskim dokumentima, još uvek postoji mogućnost da kupac preuzme zalihe i nastavi s poslovanjem.
Meseci neuspešne potrage za kupcem
Forever 21 je mesecima tražio kupca, kontaktirajući više od 200 potencijalnih investitora, od kojih je 30 potpisalo sporazume o poverljivosti. Ipak, nijedan održiv dogovor nije postignut. CNBC je ranije izvestio da kompanija pregovara sa likvidatorima i da teško može naći kupca.
Ovo je drugi bankrot kompanije nakon što je prvi put podnela zahtev 2019. godine, ali se potom suočila sa pandemijom COVID-19, rekordnom inflacijom i rastućom konkurencijom kineskih modnih divova Shein i Temu.
Kineski trgovci iskoristili rupe u trgovinskim zakonima
U sudskim dokumentima, Stiven Kolomb, direktor restrukturiranja Forever 21, naveo je da je kompanija bila „materijalno i negativno pogođena“ konkurencijom kineskih onlajn trgovaca.
Glavni problem, kako tvrdi, leži u „de minimis“ izuzetku, pravnoj rupi koja omogućava da se proizvodi vrednosti manje od 800 dolara uvezu u SAD bez carine. Donald Tramp trenutno pokušava da ukine ovo pravilo.
„Neki inostrani onlajn trgovci, kao što su Temu i Shein, iskoristili su ovu pogodnost i time omogućili velike uštede potrošačima,“ napisao je Kolomb.
„Kao rezultat toga, trgovci koji moraju da plaćaju carine i tarife kako bi kupovali proizvode za svoje prodavnice u SAD-u, kao što je Forever 21, nisu mogli da se takmiče.“
Iako su brojne američke kompanije i industrijske grupe tražile od vlade SAD-a da zatvori ovu pravnu rupu i obezbedi ravnopravne uslove za sve trgovce, zakoni se nisu promenili.
Neuspeli pokušaji spašavanja
Vlasnik Forever 21, Sparc Group, prošle godine je pokušao da se izbori s konkurencijom tako što je uspostavio partnerstvo sa Sheinom. Međutim, dogovor nije doveo do smanjenja gubitaka, niti je doveo do promene carinskih pravila.
„Mogućnost inostranih trgovaca da prodaju robu američkim potrošačima po drastično nižim cenama značajno je uticala na sposobnost Forever 21 da zadrži svoju tradicionalnu bazu kupaca“, dodao je Kolomb.
Brend će opstati, ali bez prodavnica u SAD-u
Iako se Forever 21 u SAD-u suočava sa potpunom likvidacijom, to ne znači da će brend nestati. Međunarodne prodavnice i onlajn prodavnica će nastaviti sa radom, a ime Forever 21 i druga intelektualna svojina nisu na prodaju, navodi CNBC.
Moguće je da će novi operateri preuzeti brend u SAD-u u budućnosti.
„Primamo mnogo ponuda od snažnih brend operatera i digitalnih eksperata koji dele našu viziju i spremni su da podignu brend na viši nivo“, izjavio je Džerod Veber, globalni predsednik sektora za životni stil u Authentic Brands Group.
„Odluka američkog franšizera da restrukturira poslovanje ne utiče na intelektualnu svojinu Forever 21, niti na njegov međunarodni biznis.“
Od uspeha do sunovrata
Nakon prvog bankrota, Forever 21 je imao period stabilizacije kada je njegov posao dobro poslovao.
Kompaniju su kupili Authentic Brands Group, Simon Property Group i Brookfield Property Partners, što joj je donelo nov kapital i smanjen broj prodavnica.
U fiskalnoj 2021. godini, kompanija je ostvarila prihod od 2 milijarde dolara i profit od 165 miliona dolara (EBITDA). Međutim, konkurencija i inflacija su postepeno smanjivali prihode, a kompanija je u poslednje tri godine izgubila više od 400 miliona dolara, uključujući 150 miliona u 2024.
Projekcije pokazuju da će Forever 21 do 2025. godine izgubiti još 180 miliona dolara u operativnom profitu.
Ogromni dugovi i promašene investicije
Izvršni direktor Authentic Brands Group, Džejmi Salter, priznao je prošle godine da je kupovina Forever 21 bila „verovatno najveća greška koju sam napravio“.
U pokušaju da izbegne bankrot, kompanija je pregovarala sa vlasnicima nekretnina da joj smanje kiriju za čak 50%, ali iako su time uštedeli 50 miliona dolara, to nije bilo dovoljno da pokrije gubitke.
Trenutno, operativna kompanija Forever 21 duguje 1,58 milijardi dolara u različitim kreditima, kao i preko 100 miliona dolara dobavljačima odeće, uglavnom iz Kine i Južne Koreje.
Kraj jedne ere?
Osnovan 1984. godine, Forever 21 je dugo bio vodeći brend u fast fashion industriji.
Na vrhuncu uspeha, kompanija je zapošljavala 43.000 ljudi i ostvarivala više od 4 milijarde dolara godišnje. Međutim, suočena sa promenama u navikama potrošača, brzim usponom e-trgovine i pritiskom jeftinije konkurencije, brend se našao pred neizbežnim kolapsom.
Da li je ovo kraj Forever 21 ili samo kraj njegovog prisustva u SAD-u – ostaje da se vidi.
(Telegraf Biznis/CNBC)
Video: Koliko je bojkot velikih trgovinskih lanaca bio uspešan?!
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.