
Ogromne promene za vozače! Pomeraju se starosne granice, a bez OVOGA ništa ne vredi
Veće i Evropski parlament postigli su danas saglasnost o dopuni direktive o vozačkim dozvolama, koja donosi brojne novine, posebno za mlade vozače.
Novi vozači će prilikom polaganja teorijskog i praktičnog ispita morati da dokažu da poznaju rizike za ranjive učesnike u saobraćaju, poput pešaka, biciklista i vozača skutera.
Da bi dobili vozačku dozvolu, budući vozači će morati da nauče kako bezbedno koristiti mobilne telefone, da poznaju sisteme za pomoć u vožnji koje imaju novi automobili, da pravilno otvaraju vrata, da voze po snegu i klizavim putevima, kao i da budu svesni opasnosti od mrtvog ugla.
Velika novina – probni period za nove vozače
Uvodi se digitalna vozačka dozvola koju će vozači imati na svojim pametnim telefonima i koja će postati standardna u EU.
Države članice imaće pet i po godina da uvedu digitalnu vozačku dozvolu, dok će vozači i dalje imati pravo da traže fizičku verziju dokumenta.
Prvi put se uvodi probni period od najmanje dve godine za nove vozače. Tokom ovog perioda važiće stroža pravila i kazne za vožnju pod dejstvom alkohola, nekorišćenje sigurnosnog pojasa ili sigurnosnog sistema za dete.
Niža starosna granica za vozače kamiona
Zbog manjka profesionalnih vozača, starosna granica za dobijanje dozvole za vožnju kamiona smanjuje se sa 21 na 18 godina, dok se za vozače autobusa smanjuje sa 24 na 21 godinu, pod uslovom da kandidati imaju potvrdu o profesionalnim kompetencijama.
Države članice mogu dozvoliti sedamnaestogodišnjacima da voze kamion ili kombi, ali isključivo na svom teritoriji i uz pratnju iskusnog vozača.
Dogovoreno je da će vozačke dozvole za motocikle i automobile važiti 15 godina, s tim da države članice mogu taj rok skratiti na 10 godina ako se vozačka dozvola koristi kao dokaz identiteta umesto lične karte.
Dozvole za vozače kamiona i autobusa moraće da se obnavljaju svakih pet godina, dok države članice imaju pravo da dodatno skrate ovaj period za vozače starije od 65 godina.
Rok od četiri godine za primenu novih pravila
Pre izdavanja prve vozačke dozvole, novi vozači moraće da obave lekarski pregled, uključujući proveru vida i kardiovaskularnog stanja.
Međutim, države članice moći će da ponude alternativu za vozače automobila i motocikala, poput popunjavanja obrasca za samoprocenu zdravstvenog stanja, umesto obaveznog lekarskog pregleda.
Nacionalne institucije biće dužne da podstiču podizanje svesti o minimalnim standardima fizičke i psihičke sposobnosti za vožnju.
Nakon postignutog dogovora, Veće i Parlament moraju zvanično potvrditi tekst, što bi trebalo da se dogodi uskoro.
Direktiva stupa na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom listu EU, a države članice imaće četiri godine da njene odredbe prenesu u svoja nacionalna zakonodavstva.
(Telegraf Biznis/Index)
Video: Predivan snimak jaganjaca kao vesnika proleća u Srbiji: Na farmi od januara stiglo čak 140 prinova
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.