
Italijanski hoteli i restorani na udaru lažnih recenzija na internetu: Prete im kazne i do 10 miliona evra!
Italija uvodi nova pravila kako bi suzbila i nenamerne i zlonamerne recenzije, zahtevajući dokaz o poseti i zabranjujući nagrade za pozitivne komentare.
Alesandro Đilmozi, čuveni kuvar i predsednik udruženja Ambasadori ukusa (Ambasciatori del Gusto), koje promoviše kulinarsku izvrsnost u Italiji, jedan je od glavnih zagovornika ove inicijative.
„Neko je jednom napisao da je u mom restoranu jeo pana kotu“, rekao je Đilmozi za italijanski list La Republika. „Ali ja taj desert nikada nisam pravio.“
Ispostavilo se da recenzent nikada nije ni bio u njegovom restoranu, već je napravio grešku. „Ali čak i nenamerne greške mogu naneti veliku štetu“, upozorio je kuvar.
Nova pravila štite turiste i ugostitelje
Italija se sada ozbiljno bavi ovim problemom. Nova regulativa zahteva dokaz o poseti pre nego što se ostavi recenzija i zabranjuje nagrađivanje pozitivnih komentara.
„Danas pravimo važan korak u zaštiti naših preduzeća“, izjavila je ministarka turizma Daniela Santanke. „Prave recenzije su ključne za uspeh kompanija i poverenje turista.“
Ali koliko je ovaj problem zaista raširen u Italiji i šta se već preduzima kako bi se lažne recenzije eliminisale?

Hoteli i restorani na udaru lažnih komentara
Prema italijanskom Ministarstvu preduzetništva, lažne ili manipulisane recenzije utiču na prihod preduzeća u sektoru ugostiteljstva i turizma u rasponu od 6 do 30 procenata.
Mnogi hoteli u Italiji imaju iskustvo sa lažnim kritikama. Simona Lolini, direktorka prihoda u hotelu Palaco di Varinjana kod Bolonje, kaže:
„Kao i mnogi u industriji, i mi smo se susreli sa recenzijama koje ne odražavaju stvarno iskustvo gostiju ili su pod uticajem nepoštene konkurencije.“
Slično iskustvo ima i Forte Vilidž na Sardiniji, koji se suočavao sa nepravednim i obmanjujućim komentarima, izveštava Juronjuz biznis.
Hoteli sada mogu tražiti uklanjanje lažnih recenzija
Nova pravila omogućavaju hotelima i restoranima da zatraže uklanjanje recenzija koje su starije od dve godine, kao i onih koje više nisu relevantne (na primer, komentar o tome da hotel nema lift, iako je on u međuvremenu ugrađen).
Još nije jasno kako će sajtovi poput Buking.com i Tripadvajzor implementirati ove promene, ali su već uveli određene mere. Buking.com je za Euronews Travel izjavio:
„Naš sistem već dozvoljava samo korisnicima koji su zaista rezervisali smeštaj preko naše platforme da ostavljaju recenzije. Pratimo razvoj zakona i prilagodićemo se njegovoj primeni.“

Ogromne kazne za prevarante
Prema novim pravilima, preduzeća koja prekrše regulativu suočiće se sa kaznama od 5.000 do čak 10 miliona evra. Ove visoke kazne odražavaju frustraciju ugostiteljskog sektora, koji godinama trpi posledice lažnih kritika bez mogućnosti da se odbrani.
„Postoji nesrazmera između moći korisnika da ostavljaju negativne recenzije i moći kompanija da se zaštite“, kaže Mauro Brazijoli, menadžer komunikacija za AG Hotels.
„Ljudi olako ostavljaju loše komentare, jer ne snose nikakve posledice. Čak i kada se dokaže da je recenzija lažna, gost ostaje nekažnjen, dok šteta po ugled hotela ostaje.“
Odgovornost za proveru sadržaja i izdavanje kazni biće poverena italijanskom regulatornom telu Autorita garantela dela konkurenca e del merkato (Autorità garante della concorrenza e del mercato).

Tripadvajzor: Borba protiv prevara se pojačava
Sajt Tripadvajzor je u svom godišnjem izveštaju o transparentnosti objavio da borba protiv lažnih recenzija nije samo italijanski problem – već globalni.
„Neprestano se borimo protiv lažnih recenzija koje imaju za cilj manipulisanje rejtingom i rangiranjem preduzeća“, navodi se u izveštaju.
U 2024. godini, Tripadvajzor je:
- Uklonio 2,7 miliona prevarantskih recenzija
- Upozorio 9.000 preduzeća zbog podsticanja lažnih komentara
- Obrisao 360.000 recenzija povezanih sa zaposlenima koji su bili nagrađivani za pozitivne ocene
„Kako se šeme prevara razvijaju, mi jačamo modele za detekciju prevara i kažnjavanje preduzeća koja se bave ovim praksama“, navodi kompanija.
(Telegraf Biznis)
Video: Koliko je bojkot velikih trgovinskih lanaca bio uspešan?!
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.