Čoveče, za dve nedelje rafovi će biti PRAZNI: Panično upozorenje TRGOVACA za Trampa!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Američki predsednik Donald Tramp drži svet u neizvesnosti zbog trgovinske politike koja se sve češće menja iz dana u dan. Do sada su američki potrošači uglavnom bili zaštićeni od nestabilnosti, ali kako se međunarodni transport prilagođava njegovim politikama, Tramp se suočava s mogućim posledicama.

Dok trgovinski rat između SAD-a i Kine utiče na usporavanje kontejnerskog saobraćaja između dve najveće svetske ekonomije, brodarske kompanije upozoravaju na pad rezervacija i sve češće „prazne plovidbe“, odnosno zaobilaženje određenih luka ili potpuno otkazivanje prevoza, piše Telegraf.

Početkom ove nedelje, izvršni direktori američkih trgovačkih lanaca stigli su u Belu kuću kako bi preneli jasno upozorenje: carine na kinesku robu u roku od dve nedelje dovešće do „praznih rafova“ ako se politika hitno ne promeni.

Walmart, Target i Home Depot trpe najveću štetu

Tri kompanije čiji su predstavnici prisustvovali sastanku – Walmart, Target i Home Depot – najviše su pogođene odlukama američkog predsednika, koje uključuju carine i do 145 procenata na kinesku robu, kao i povećane lučke takse za kineske brodove.

Walmart nabavlja oko 60 procenata svojih uvoznih proizvoda iz Kine, uključujući odeću, elektroniku i igračke, pokazuje istraživanje Rojtersa, dok je oko 50 procenata Targetovih dobavljača takođe locirano u Kini.

Mnogi trgovci i proizvođači imaju određene zalihe u skladištima koje im trenutno omogućavaju da lakše prebrode poremećaje. Ali te zalihe mogu potrajati samo neko vreme, obično nekoliko nedelja. Nakon toga, trgovci će se suočiti s izborom: da plate carine i preuzmu dodatni trošak, prebace trošak na potrošače ili prestanu da kupuju robu iz Kine i prihvate nestašice na rafovima.

Toalet papir, nestašica, prodavnica, supermarket, prazni rafovi, koronavirus Foto: Tanjug/AP

Postoje znaci da mnoge američke kompanije već reaguju tako što privremeno otkazuju narudžbine. Brodovima s istočne obale Kine potrebno je oko dve do tri nedelje da stignu do zapadne obale SAD-a.

Prema podacima koje je objavila luka u Los Anđelesu, koja prima velike količine robe iz kineskih luka poput Šangaja, kontejnerski saobraćaj ove nedelje bio je 56 procenata veći u odnosu na isto razdoblje prošle godine, verovatno kao posledica velikog broja narudžbina koje su stigle neposredno pre Trampove najave carina za takozvani „Dan oslobođenja“ 2. aprila.

Međutim, sledeće nedelje očekuje se pad prometa od 11 procenata, a zatim čak 33 procenta nedelju dana kasnije. Pad očekivanih dolazaka u Los Anđeles prati izveštaj o „kolapsu“ rezervacija kontejnera u aprilu. Kod pošiljki iz Kine ka SAD-u, rezervacije su u prvoj nedelji aprila pale za 64 procenta u odnosu na prethodnu nedelju.

Sve više kontejnerskih brodova ostaje poluprazno

Analitičari krive uvoznike koji su otkazivali isporuke kako bi „preispitali troškove, rokove i širu trgovinsku strategiju“. Zbog toga sve više kontejnerskih brodova ostaje poluprazno, što podstiče brodarske kompanije da otkazuju plovidbe kako bi smanjile gubitke i sprečile pad cena transporta.

Cena prevoza 12-metarskog kontejnera od početka godine pala je s 5729 dolara na 2793 dolara, prema podacima platforme Xeneta za praćenje brodarskog prometa. Istovremeno, broj „praznih plovidbi“ dramatično raste. Prema podacima Sea Intelligencea, od početka aprila broj otkazanih putovanja između Azije i istočne obale SAD-a udvostručio se na više od 40 procenata.

„Kada pogledamo podatke, prilično je očigledno da je uticaj trgovinskog rata naveo mnoge kompanije da pauziraju ili potpuno otkažu svoje pošiljke“, izjavili su analitičari Sea Intelligencea u četvrtak i dodali: „To pak smanjuje potražnju za kapacitetima na kontejnerskim brodovima, na šta prevoznici reaguju otkazivanjem plovidbi. Ovaj nivo eskalacije praznog kapaciteta pokazuje dramatičnu promenu na tržištu.“

prazni rafovi sa toalet papirom, severna Italija Foto: Printscreen/YouTube/South China Morning Post

Piter Ajlot iz Britanske komore za brodarstvo kaže da pitanje da li će ovo rezultirati praznim rafovima u američkim prodavnicama sada zavisi od niza faktora. Ali upravo će neizvesnost verovatno naneti najveću štetu.

„Još uvek postoji mnogo neizvesnosti, a u takvoj situaciji mnogi jednostavno zastanu s aktivnostima i čekaju da vide šta će se dogoditi“, objašnjava Ajlot.

Trampove pomirljive izjave

Američki predsednik do sada je branio svoju strategiju carina kao neophodnu za povratak proizvodnje u SAD. Ali samo nekoliko sati nakon zatvorenog sastanka s izvršnim direktorima trgovina ove nedelje, deluje kao da je dramatično promenio svoj stav.

„Bićemo veoma ljubazni. Oni će biti veoma ljubazni, pa ćemo videti šta će se dogoditi“, rekao je novinarima u utorak, što je protumačeno kao pomirljiv ton prema Kini.

Na kraju, povlačenje iz trgovinskog rata pod uslovima prihvatljivim Vašingtonu nije nešto što Tramp može sam da odluči. Peking je uzvratio carinama od 125 procenata na uvoz iz SAD-a.

Uprkos Trampovim tvrdnjama da su dve strane u redovnom kontaktu, portparol kineskog ministarstva spoljnih poslova to je u četvrtak odbacio, rekavši novinarima da je takva tvrdnja neosnovana.

Šta god Tramp sada želi da postigne, mora to da učini brzo. U suprotnom, potrošači bi već za nekoliko nedelja mogli da osete posledice ovog trgovinskog rata na policama prodavnica.

(Telegraf Biznis)

Video: Šarlota Samelin ambasadorka Švedske u Srbiji: "Želimo da do 2045. godine imamo nultu emisiju gasova"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>