
Trampove carine od igračaka prave luksuz: Cena voljene lutke skočila 42 odsto za nedelju dana
Prošle nedelje, predsednik SAD Donald Tramp rekao je građanima da bi njegov trgovinski rat mogao dovesti do toga da lutke za decu koštaju "par dolara više". Izgleda da se to, bar delimično, već ostvarilo.
Kompanija Matel (Mattel), gigant proizvodnje igračaka i tvorac Barbi lutke, najavila je u svom kvartalnom izveštaju u ponedeljak da planira da poveća cene igračaka u Americi zbog uvoznih carina.
Kompanija je saopštila da carine nisu uticale na poslovanje tokom prva tri meseca ove godine, ali da će, kako bi ublažila buduće gubitke, diverzifikovati lance snabdevanja van Kine, kao i da će "gde je neophodno, korigovati cene na američkom tržištu".
Drugim rečima – cene će rasti.
Dugotrajan trgovinski rat znači da bi za mnoge američke porodice veća kolekcija Barbi ili Poli Poket lutaka uskoro mogla postati luksuz. Trampove carine od 145 odsto na većinu kineskih proizvoda teško pogađaju industriju igračaka. Prema podacima udruženja Toy Association, gotovo 80 odsto svih igračaka koje se prodaju u SAD proizvodi se u Kini. Finansijski direktor Mattela, Entoni DiSilvestro, izjavio je da će trenutne carine koštati kompaniju oko 270 miliona dolara u 2025. godini – i to pre bilo kakvih mera ublažavanja.

Već sada postoje dokazi da cene rastu. Prema analizi Telsey Advisory Group, Barbi lutka u kupaćem kostimu, koja se prodaje trgovinskom lancu Target, poskupela je 42,9 odsto u jednoj nedelji sredinom aprila, skočivši na 14,99 dolara. To je bio jedan od najvećih cenovnih skokova koje je ova istraživačka firma registrovala, prenosi Si-En-En (CNN).
Izvršni direktor Inon Krajc izjavio je da, prema scenarijima koje kompanija trenutno razmatra, očekuje da će 40–50 odsto proizvoda ostati ispod cene od 20 dolara. Ipak, apelovao je na ukidanje carina na igračke i društvene igre globalno.
- Nulte carine na igračke omogućavaju najvećem broju dece i porodica pristup igri - rekao je.
Nema povratka proizvodnje u SAD
Krajc je još u februaru rekao da Mattel proizvodi robu u sedam različitih zemalja, i da očekuje da će Kina do 2025. činiti manje od 40 odsto njihove globalne proizvodnje, što je upola manje od industrijskog proseka. Planira i da smanji uvoz igračaka iz Kine u SAD na manje od 15 odsto do 2026. i manje od 10 odsto do 2027. godine. U ponedeljak je izjavio da će kompanija prebaciti proizvodnju 500 igračaka iz Kine u druge zemlje.
Međutim, ta proizvodnja se neće vratiti u Sjedinjene Američke Države. Krajc je za CNBC izjavio da, čak i uz visoke carine, i dalje je jeftinije proizvoditi igračke van SAD.

- Verujemo da je proizvodnja u drugim zemljama, gde možemo biti efikasniji i produktivniji, najbolji balans između proizvodnje van Amerike i nastavka razvoja dizajna i kreativnosti u SAD - rekao je.
Matel se takođe pridružio sve većem broju kompanija koje su pauzirale svoje finansijske projekcije za celu 2025. godinu, jer smatraju da je teško predvideti ponašanje potrošača, posebno tokom ključne praznične sezone. Kako su analitičari ranije izjavili za CNN, kada kompanije povuku svoje prognoze, to stvara veliku nesigurnost – nešto što investitori i berzanski analitičari žele da izbegnu.
(Telegraf Biznis)
Video: Srbi ne misle o hrani kad su na poslu: Šta da vi naručite da jedete kad kolege traže picu?
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.