Poznato kolike će biti CENE GORIVA od 2027. godine - PAKAO!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 4

Po prvi put će i privatna domaćinstva biti direktno pogođena evropskom trgovinom emisijama – na primer pri grejanju ili vožnji automobilom. I prvi put cenu štetnih emisija neće određivati politika, već tržište. Prve brojke pokazuju na šta potrošači treba da se pripreme.

Trgovina emisijama ETS II: Šta se menja

Do sada je nemačka država svake godine određivala fiksnu cenu po toni CO₂ – trenutno 55 evra. Ta cena je trebalo da podstakne smanjenje upotrebe fosilne energije i prelazak na toplotne pumpe i električna vozila.

Međutim, od 2027. uvodi se tržišno vođena evropska trgovina sertifikatima za emisije CO₂. Kompanije koje prodaju fosilna goriva – poput distributera nafte i gasa – moraće da kupuju sertifikate za emisije koje proizvode. Te će troškove prebaciti na krajnje korisnike.

Od 6. maja 2025. prvi put je pokrenuta tzv. terminska berza za nove sertifikate CO₂. Na toj berzi trguje se ugovorima koji se ispunjavaju u budućnosti – u ovom slučaju od 2027. Cene se određuju danas, ali se isporuka sertifikata dešava za dve godine. Takve transakcije služe kao zaštita od potencijalnih skokova cena, ali nose i određene rizike.

Prva cena: 73 evra po toni CO₂

Prema pisanju portala Energate, prvog dana trgovanja razmenjeno je oko 1.000 sertifikata – što je mali broj, ali značajan pokazatelj. Naime, tona CO₂ procenjena je na 73 evra – znatno više od trenutne cene u Nemačkoj.

Ako ta cena ostane, gorivo će od 2027. znatno poskupeti: litra benzina mogla bi biti skuplja za oko 18 centi, a prirodni gas za oko 1,5 cent po kilovat-satu.

Koliko će zaista poskupeti?

Iako je početna cena samo pokazatelj, poklapa se sa brojnim prognozama. Studije za 2030. godinu predviđaju cene CO₂ između 100 i 300 evra po toni. Bloomberg NEF predviđa 149 evra, a ADAC očekuje najmanje dupliranje trenutnih troškova, prenosi Feniks Magazin.

Stefan Gervens iz ADAC-a izjavio je u februaru 2025. za „Bild“ da se od 2027. može očekivati poskupljenje od 35 do 38 centi po litru.

Ahim Vambah iz Centra za evropska ekonomska istraživanja (ZEW) smatra da je dugoročno moguća i cena od 200 evra – što bi značilo oko 60 centi više po litru benzina.

Politička reakcija: Jeftinija struja umesto klimatskog novca

Vlada kancelara Fridriha Merca (CDU) podržava evropsku trgovinu emisijama. Umesto najavljenog „klimatskog novca“, deo prihoda koristiće se za smanjenje cene električne energije.

Za sada, jedino olakšanje dolazi u vidu povećane naknade za putovanje na posao, koja je od 21. kilometra povećana na 38 centi. Za sve ostale potrošače važi pravilo: ko nastavi da koristi motore sa unutrašnjim sagorevanjem i grejanje na gas – plaćaće više.

Cena sa signalnim značenjem

Početna cena od 73 evra po toni CO₂ nije garancija za cene u 2027, ali je jasan signal. Kupci očigledno očekuju da će cena za dve godine biti još viša. Ako se to potvrdi, fosilna goriva biće znatno skuplja – sa posledicama za milione domaćinstava.

EU još uvek ima mogućnost da početak sistema odloži za godinu dana u slučaju društvenih tenzija, ali na to ne treba previše računati.

(Telegraf Biznis)

Video: Vodimo vas iza kulisa EDS-a: Mreža duža od obima planete

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mozgići

    14. maj 2025 | 17:58

    Predpostavljam da je ovo pretpostavio neki "naucnik"?

  • Dzoni

    14. maj 2025 | 17:50

    Znaci nisu uspeli da nametnu svoju kvarnu politiku ev vozila i sada JE SILOM guraju i po svaku cenu zele da realizuju svoj plan elektrifikacije . Neko mnogo uticajan gura ovu pricu i hteli mi ili ne svi cemo morati da vozimo el vozila ,nazalost

  • Cile

    14. maj 2025 | 17:46

    Ukinuce ga satanisti globalisti

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>