
Nemačke kompanije i dalje ulažu u Srbiju: Trgovinska razmena u porastu uprkos globalnim izazovima
Uprkos globalnim ekonomskim izazovima, trgovinska razmena Srbije i Nemačke beleži nastavak rasta – pokazuju rezultati najnovijeg istraživanja Nemačko-srpske privredne komore (AHK). Prema podacima Saveznog zavoda za statistiku iz Vizbadena, Srbija je prvi put u poslednjih 20 godina ostvarila trgovinski suficit u razmeni sa Nemačkom.
Tokom 2023. godine, dok je nemačka spoljna trgovina opala za 3,3%, bilateralna razmena sa Srbijom porasla je za čak 11,1%, na ukupno 9,37 milijardi evra. Trend rasta nastavio se i u 2024. godini, ali nešto sporijim tempom od 7%.
Istraživanje je sprovedeno u martu 2024. godine među članicama AHK, a rezultati pokazuju da, i pored izazova, 88% ispitanih kompanija i dalje vidi Srbiju kao atraktivnu destinaciju za ulaganja, što predstavlja rast u odnosu na prethodnu godinu.
- Rezultati ovogodišnje ankete potvrđuju stabilno poverenje nemačkih kompanija u Srbiju kao investicionu destinaciju. Posebno ohrabruje podatak da bi 88% ispitanika ponovo odabralo Srbiju za ulaganja, što je rast u odnosu na prethodnu godinu. To je jasan signal da zajedničkim naporima gradimo predvidivo i konkurentno poslovno okruženje. Ipak, anketa nam takođe jasno pokazuje gde je neophodno dodatno delovati – pristupanje EU i dalje je za većinu kompanija ključno pitanje. Na tom putu, kao i do sada, ostajemo partneri i saveznici - izjavio je Milan Grujić, predsednik Nemačko-srpske privredne komore i direktor kompanije ZF Srbija.
Slično je istakla i ambasadorka SR Nemačke u Srbiji, Anke Konrad, koja je naglasila da su rezultati istraživanja važan signal za buduće odnose dve privrede.
- Anketa Nemačko-srpske privredne komore (AHK) o uslovima poslovanja je već godinama važan pokazatelj za nemačke kompanije. Ona odražava koliko su bliski ekonomski odnosi Nemačke i Srbije i koliko su nemačke kompanije zadovoljne u Srbiji. Obim trgovinske razmene od preko 9 milijardi evra i više od 900 kompanija sa nemačkim kapitalom govore za sebe. Prvi put, Srbija ima i trgovinski suficit sa Nemačkom, što je rezultat rada koji se ovde obavlja. Međutim, istraživanje takođe ističe oblasti u kojima je potrebno dalje delovanje: 85% kompanija smatra proces pristupanja EU važnim ili veoma važnim i navodi ovu oblast kao jedan od najvećih izvora nezadovoljstva, zajedno sa borbom protiv korupcije. Nemačka podržava Srbiju u ovim oblastima delovanja i na njenom putu ka članstvu u EU - navela je Konrad.
Pozitivan signal uz dozu opreza
Iako većina kompanija i dalje veruje u Srbiju, pokazatelji za naredni period su oprezniji. Očekivanja za ekonomsku situaciju u 2025. godini su pogoršana:
- Broj firmi koje pozitivno ocenjuju svoje poslovanje pao je sa 39% u 2024. na 34% ove godine.
- 13% anketiranih ocenjuje svoje poslovanje kao nepovoljno – više nego dvostruko u odnosu na prethodnu godinu.
- 31% kompanija planira nova zapošljavanja, dok čak 16% predviđa smanjenje broja zaposlenih.
Kada je reč o investicijama, 33% firmi planira povećanje ulaganja, što je pad u odnosu na 40% iz prethodne godine. Istovremeno, 45% ispitanika planira da zadrži isti nivo investicija, dok 22% očekuje smanjenje.
Glavni izazovi: pravna sigurnost, radna snaga i politička stabilnost
Kompanije su kao ključne faktore za poboljšanje poslovnog ambijenta navele:
- borbu protiv korupcije i kriminala,
- jačanje pravne sigurnosti,
- unapređenje javne uprave,
- političku i društvenu stabilnost,
- transparentnost javnih nabavki,
- dostupnost stručne radne snage.
S druge strane, pozitivan signal dolazi iz oblasti infrastrukture, komunikacija i dualnog obrazovanja, koji su ocenjeni kao prednosti.
Kao odgovor na izazove sa kadrom, kompanije uvode dodatne stimulacije – veće plate, interne obuke, digitalizaciju i saradnju sa školama.
(Telegraf Biznis)
Video: Vučić: Nije pitanje cene nafte, gas je otišao u nebesa
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.