Hrvatska ukinula državnu regulaciju cena goriva – hoće li i Srbija krenuti istim putem?

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Nakon što je Vlada Hrvatske juče donela odluku da se Uredba o određivanju najviših maloprodajnih cena naftnih derivata više neće donositi, od danas su cene goriva u potpunosti prepuštene slobodnom tržištu.

U prethodne tri godine Vlada je na svake dve nedelje određivala maksimalne maloprodajne cene naftnih derivata. Iz Vlade su naveli da je odluka o ukidanju takve prakse doneta nakon temeljne analize i praćenja globalnih tržišta.

Pumpa benzin gorivo Foto: Tanjug/Miloš Milivojević

Do sada ograničene cene:

Eurosuper 95 – poslednje dve nedelje, od 1. do 14. jula, cena je bila ograničena na 1,45 evra

Eurodizel – cena ograničena na 1,38 evra

Plavi dizel – cena ograničena na 0,78 evra

Da je uredba ostala na snazi, prema nekim preliminarnim procenama, od ovog utorka:

- litar eurosupera bi koštao 1,41 evro (jeftiniji za 4 centa),

- eurodizel bi bio 1,36 evra (jeftiniji za 2 centa),

- plavi dizel bi pao na 0,76 evra (jeftiniji za 1 cent).

Otvoreno je pitanje kakve će cene sada biti na benzinskim pumpama na auto-putevima, posebno zbog vrhunca turističke sezone, kada su benzinske stanice izuzetno profitabilne za distributere.

"Tržište je stabilno, ali spremni smo da intervenišemo"

Ante Šušnjar, ministar privrede Hrvatske, naglasio je da država neće dozvoliti neopravdan i prekomeran rast cena koji bi mogao negativno da utiče na životni standard građana i stabilnost privrede.

Benzin, dizel, gorivo, sipanje goriva, pumpa Foto: Shutterstock

"Vlada Republike Hrvatske spremna je da ponovo interveniše", istakao je Šušnjar.

Dodao je da odluka o prestanku regulacije nema veze s turističkom sezonom, te da cene nekih derivata čak mogu i da padnu.

„Nakon pažljivih analiza i razmatranja, utvrdili smo da je tržište već neko vreme stabilno, da više nema one volatilnosti koja nas je ranije primoravala da donosimo uredbe radi zaštite standarda građana i privrede. Odlučili smo da idemo putem deregulacije cena goriva", rekao je Šušnjar nakon sednice Gospodarsko-socijalnog veća.

Zaključio je da je stanje na tržištu stabilizovano i predvidivo.

Poređenje sa Srbijom: Da li je deregulacija moguća i kod nas?

U Srbiji, cene goriva su još uvek delimično regulisane od strane države. Vlada Srbije svake nedelje objavljuje maksimalne maloprodajne cene za BMB 95 i dizel, koje važe sedam dana. Na primer, tokom jula 2025. godine cena:

- BMB 95 se kreće oko 195 dinara (1,66 evra),

- evrodizela oko 214 dinara (1,82 evra).

To znači da su cene goriva u Srbiji više nego u Hrvatskoj, čak i pre ukidanja uredbe u susednoj zemlji.

Gorivo, benzin Foto: Tanjug/Uprava carina

Ukoliko bi se Srbija odlučila za sličan potez, to bi moglo doneti veću konkurenciju među distributerima, ali i potencijalni rizik od naglih poskupljenja - naročito u turističkim i tranzitnim zonama.

Hrvatska je odlučila da se povuče iz direktnog određivanja cena goriva i da povrati tržišni mehanizam, uz jasnu poruku da država ostaje kao regulator u pripravnosti. U Srbiji slična odluka još nije na vidiku, ali hrvatski primer bi mogao poslužiti kao test slučaj za zemlje regiona u narednim mesecima.

(Telegraf Biznis)

Video: Zbog pojave Afričke kuge svinja u Crnoj Bari kod Bogatića eutanazirano 212 grla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>