
Šta se dešava? Majorka na ivici propasti: Hiljade radnika završilo na ulici
Turističke gužve, protesti lokalnog stanovništva, rast cena i sve veće vrućine na Mediteranu sve više pogađaju jedno od najpopularnijih letovališta - Majorku. Turistički zvaničnici zabrinuti su zbog drastičnog pada sezone, a najveći gubici beleže se na ključnim tržištima, posebno Velike Britanije i Nemačke. Problemi se osećaju u svim sektorima - od hotela i restorana do prevoznika i organizatora izleta, prenose lokalni mediji.
Prema izveštajima Majorca Daily Bulletin, Savez hotela na Majorki beleži značajan pad turističkih aktivnosti u mestima poput Kapdepera i Solera. Udruženje restorana upozorava da bi veliki broj ugostiteljskih objekata mogao biti primoran na zatvaranje tokom ove godine. U nekim delovima otoka broj turista opao je i do 40 odsto, dok u gradovima sa tradicionalno velikim prometom, kao što je Soler, neki restorani već daju godišnje odmore radnicima usred vrhunca sezone.
Turistički prevoznici beleže pad rezervacija za jul i avgust od oko 20 odsto. Organizatori izleta prijavljuju sličan pad, naročito u popularnim destinacijama kao što su Valldemosa, Palma i Port de Soler. Najveći pad beleže turisti iz SAD i kopnene Španije.
Maloprodajni sektor takođe oseća posledice - prihodi su manji između 10 i 20 odsto, prema podacima Udruženja malih preduzeća Pimeko, jer sve manje turista iz Velike Britanije, Nemačke i Azije posećuje lokalne prodavnice. Kao odgovor na to, Pimeko je pokrenuo novu kampanju za promociju pozitivne slike turizma i suzbijanje negativnih stavova.
Turisti sa sendvičima
Španski zvaničnici nastoje da izbegnu loš publicitet. Ministar turizma, Jaume Bauza, tvrdi da negativni stavovi prema turistima ne utiču značajno na ukupni broj posetilaca i da su brojke i dalje solidne, iako priznaje da neka očekivanja nisu ispunjena.
Juanmi Ferer, predsednik Udruženja restorana CAEB na Majorki, upozorava da bi ove godine stotine restorana mogle zatvoriti svoja vrata.
- Leto nije bilo dobro. Situacija je vrlo teška i zabrinjavajuća za profitabilnost ugostiteljskih objekata. Mnogi neće moći da opstanu. Nismo imali ovako lošu sezonu još od pandemije - rekao je Ferer.
Dodaje da je maj bio loš zbog lošeg vremena, juni nije bio mnogo bolji, a negativan trend se nastavlja i u julu. Noćni život je malo življi nego tokom dana, ali i dalje nije na nivou kao ranije. Broj gostiju u proseku je manji za 5 do 6 odsto, dok su u mestima poput Port Solera, Sant Elma i Port Alkudije zabeleženi padovi prometa i do 40 odsto.
Iako Palma i dalje vrvi od turista, većina njih su tzv. „sendvič turisti“ - ne odlaze u restorane, već jedu u smeštaju ili napolju. Procena je da je broj gostiju u gradskim restoranima pao za 8 do 10 odsto.
Rastu troškovi, pada potrošnja
Turisti imaju isti budžet za odmor kao i prošle godine, ali su cene hotela i avionskih karata ponovo porasle. Zbog toga manje troše - smanjuju broj obroka i količinu vina. Prosečna potrošnja po stolu pala je između 10 i 12 odsto.
S druge strane, restorani plaćaju više poreza, najamnine rastu, cene hrane su veće, a zbog novog kolektivnog ugovora i plate su porasle. Zbog toga u udruženju smatraju da mnogi neće moći da izdrže. Prošle godine zatvoreno je 370 ugostiteljskih objekata, a ove godine se očekuje još više zatvaranja.
Turisti nezadovoljni, traže alternativu
U komentarima na portalima neki turisti objašnjavaju zašto se ne vraćaju. Jedan kaže:
- Nekoliko godina sam Puerto Soler smatrao svojim drugim domom, ali prošlog puta bilo je toliko ljudi da je šarm tog mesta nestao.
Drugi dodaje:
- Mislio sam da Španija ne želi previše turista, pa smo porodicom otišli u Portugal. Nećemo se vratiti, želimo da svi budu srećni.
Nisu samo Britanci nezadovoljni. Mnogi Nemci se žale na nagli rast cena, posebno u restoranima, pa češće kuvaju u smeštaju kako bi uštedeli.
(Telegraf Biznis/Jutarnji)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.