Koliko vode krije jedan zalogaj čokolade? Slatka navika sa teškim ekološkim tragom

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Jedna tabla čokolade. Jedan trenutak mira u užurbanom danu. I jedan osećaj zadovoljstva koji ne traje duže od par minuta.

U svetu punom obaveza, rokova, ekrana i stresa, svi tragamo za tim malim trenucima olakšanja. Neki ih nalaze u šolji kafe, drugi u šetnji, a mnogi - u kocki čokolade. Slatkiš kao ritual, nagrada, bežanje od svakodnevnice. Ipak iza te svakodnevne sitnice krije se ne tako sitna priča, jer dok mi uživamo, planeta - troši.

Voda koju ne vidimo, a svakako potrošimo

Da bi nastala jedna obična tabla čokolade od 100 grama, potrebno je u proseku oko 1.700 litara vode. Ta voda se ne vidi, ne oseća, niti izlazi iz naših slavina. Ona je utkana u svaki sastojak: u kakao, u šećer, u lešnik, pa čak i u papir kojim je čokolada upakovana. Zove se - virtuelna voda, i deo je svakog proizvoda koji koristimo, a posebno hrane koju svakodnevno konzumiramo.

Glavni deo potrošnje dolazi iz uzgoja kakaoa - biljke koja raste u tropskim predelima i traži ogromne količine vlage, toplote i pažnje. Dakle, čokolada nije samo slatki proizvod - ona je i žedan luksuz.

kakao Foto: Unsplash

Kad se sladimo - planeta dehidrira?

Organizacija Water Footprint Network navodi da je za proizvodnju jednog kilograma kakao praha potrebno više od 27.000 litara vode. To je otprilike količina koju jedno domaćinstvo potroši za 3-4 meseca, a to je samo jedan sastojak.

Kad se svi procesi saberu - od plantaže, preko transporta i pakovanja, do polica prodavnica - dolazimo do zaključka da tabla čokolade nije ni tako lagana kako izgleda. Ona sa sobom nosi ozbiljan ekološki otisak - posebno u vremenu kada se planeta bori sa sušama, nestašicama vode i klimatskim nepogodama.

Da li to znači da moramo da se odreknemo slatkiša?

Ne. Ne mora da znači. Ne radi se o odricanju - već o svesnom izboru. Sve više potrošača širom sveta traži proizvode koji su ne samo kvalitetni, već i odgovorno proizvedeni. Srećom, postoje proizvođači, kao i maloprodajni lanci, koji tu odgovornost shvataju ozbiljno. Jedan od njih je Lidl.

Manji otisak, isti ukus

U sklopu svoje strategije održivosti, Lidl Srbija se opredelio za čokolade koje dolaze iz sertifikovanih izvora kakaoa - kao što su Rainforest Alliance i Fairtrade. To znači da je kakao proizveden uz poštovanje radničkih prava, očuvanje biodiverziteta i - što je ključno - uz racionalnu potrošnju vode.

Pored toga, Lidl ulaže u energetski efikasnu proizvodnju, optimizaciju pakovanja i transparentnost celokupnog lanca snabdevanja - jer dobar proizvod počinje odgovornom proizvodnjom.

Žena, čokolada Foto:Shutterstock

Mala navika, veliki uticaj

Zamislite da svi samo ponekad izaberemo čokoladu koja dolazi iz održivog izvora. Koliko bi litara vode moglo biti sačuvano? Koliko bi plantaža moglo opstati bez iscrpljivanja tla? Koliko bi ljudi u lancu proizvodnje imalo bolje uslove rada?

Naizgled mali korak - ali kada ga napravi više nas, taj korak postaje putanja promena.

Zato, sledeći put kada stanete ispred rafova i pružite ruku ka svojoj omiljenoj čokoladi - razmislite o vodi koju ne vidimo. Možda ćete tada izabrati onu koja ima i dobar ukus i dobru priču.

(Telegraf Biznis/PR)

Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>