
Šanterisanje – nova ekonomska reč koju smo svi OSETILI na svojoj koži: Evo šta to ustvari ZNAČI
Poslednjih dana u javnosti se pojavila jedna reč koja je mnogima zvučala neobično, čak i potpuno novO – šanterisanje. Dok su građani pitali šta to znači, trgovci i ekonomisti dobro znaju da se iza ovog termina krije stara praksa u maloprodaji, sada ponovo aktuelizovana zbog državnog ograničenja marži na osnovne životne namirnice.
Šta je zapravo šanterisanje?
Pod šanterisanjem se podrazumeva namerno povlačenje ili skrivanje robe sa rafova u prodavnicama, iako ona postoji u magacinu. Cilj je da se kod kupaca stvori utisak da proizvoda nema dovoljno ili da se manipuliše potražnjom.
Na taj način trgovci pokušavaju da zaštite sopstvenu zaradu – bilo da čekaju da ograničenja cena isteknu, bilo da žele da kasnije robu prodaju pod povoljnijim uslovima.

Drugim rečima, šanterisanje je igra trgovaca iza kulisa: roba postoji, ali se ne vidi.
Zašto se sada o tome priča?
Ovaj termin je postao popularan nakon što je država donela uredbu kojom je ograničila marže na osnovne namirnice. Pojavila se bojazan da bi trgovci mogli da zaobiđu pravila upravo tako što će – umesto da proizvode prodaju po nižim cenama – jednostavno „zataškati“ njihovu dostupnost.
Međutim, prve slike iz prodavnica pokazuju da nema praznih rafova, nema nestašica, pa ni šanterisanja. Roba je izložena i dostupna, a kupci tek uče ovu novu reč koja je preko noći ušla u ekonomski rečnik.

Kako građani gledaju na to?
Za prosečnog potrošača šanterisanje je sinonim za nepoštenu trgovinsku praksu. Ljudi žele jasne cene i pun raf, a ne „igre“ koje se vode između trgovaca, dobavljača i države. Zato je ova reč odjednom postala tema razgovora – od pijace, preko društvenih mreža, pa sve do naslova u medijima.
Ukratko: šanterisanje znači da robe ima – ali je nema na polici.
(Telegraf Biznis)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.