
Farmaceutski div otpušta čak 9.000 radnika: Postali su žrtva vlastitog uspeha
Danski farmaceutski gigant Novo Nordisk, proizvođač lekova za mršavljenje Ozempic i Wegovy, najavio je ukidanje 11 odsto radnih mesta i smanjenje prognoze dobiti za ovu godinu, u trenutku kada se suočava sa rastućom konkurencijom američkog Eli Lilly-ja na tržištu lekova za mršavljenje. Financial Times navodi da će kompanija otpustiti 9.000 zaposlenih, što znači da će gotovo svaki osmi od ukupno 78.400 radnika ostati bez posla.
Otpuštanje 5.000 radnika samo u Danskoj predstavlja veliki udarac za tu zemlju, s obzirom na to da je njeno gospodarstvo snažno povezano sa poslovanjem kompanije.
"Uvek je teško videti kako odlaze talentovane i vredne kolege, ali uvereni smo da je ovo pravi put za dugoročni uspeh. Moramo promeniti način razmišljanja i postati brži i agilniji", poručio je Majk Doustdar, za koga je ovo jedan od prvih poteza nakon što je u julu preuzeo funkciju izvršnog direktora.
U tom trenutku poslovanje danskog farmaceutskog diva već se suočavalo sa velikim izazovima. Nekada najvrednija evropska kompanija u poslednjih godinu dana izgubila je gotovo dve trećine tržišne vrednosti, pre svega zbog neuspelih kliničkih ispitivanja, usporene prodaje i upozorenja o padu profita. Konkretno, vrhunac je zabeležen 22. juna 2024. sa tržišnom kapitalizacijom od 642,2 milijarde dolara, da bi danas pala na 237,2 milijarde dolara. Najveće tržište kompanije je Severna Amerika, u kojoj je prošle godine ostvarila čak 61% ukupne prodaje, dok je na drugom mestu region EMEA – koji obuhvata Evropu, Bliski istok i Afriku – sa 21%.
Uprava procenjuje da će smanjenje broja zaposlenih dovesti do ušteda od 8 milijardi danskih kruna (oko 1,07 milijardi evra) godišnje do 2026. godine, a isti iznos biće iskorišćen za troškove restrukturiranja. Zbog toga je Novo Nordisk smanjio prognozu rasta svoje dobiti sa 10–16% na samo 4–10%.
Smatra se da je upravo veliki uspeh proteklih godina doveo kompaniju u ovu situaciju. Broj zaposlenih povećan je za 75% u samo pet godina, pre svega zbog toga što su Ozempic i Wegovy – lekovi koji su globalnu popularnost stekli kao tretmani za gubitak težine, iako su prvenstveno namenjeni terapiji dijabetesa – postali globalni fenomen. Kako se tržište brzo menja i privlači druge kompanije koje žele da zarade na lekovima za mršavljenje, konkurencija postaje sve veća. Američki Eli Lilly agresivno osvaja kupce, a segment lekova protiv gojaznosti sve više funkcioniše poput klasične potrošačke industrije u kojoj odlučuju brzina, promocija i agilnost.
Doustdar je zbog toga najavio promenu poslovne kulture, sa većim naglaskom na efikasnost i raspodelu resursa u projekte sa najvećim potencijalom.
"To znači graditi kulturu zasnovanu na rezultatima, ulagati tamo gde možemo ostvariti najveći učinak i obezbediti prednost u vodećim terapijskim oblastima", istakao je.
Berza je na ove najave reagovala blago pozitivno: akcije su porasle gotovo 2,5% na 347 danskih kruna (46,5 evra), a analitičari smatraju da su ovakvi rezovi opravdani jer bi trebalo da smanje složenost koja se nakupila u periodu prelaska iz faze hiperrasta u sporiji, održiviji rast. Ipak, deo investitora i analitičara upozorava da preveliki rezovi mogu ugroziti budućnost kompanije.
Dok smanjuje broj radnih mesta, Novo Nordisk paralelno ulaže u nova istraživanja i saradnje. Krajem avgusta objavljeno je da će sa 550 miliona dolara finansirati američku biotehnološku kompaniju Replicate, koja razvija tehnologiju srRNA koja omogućava ćelijama da same proizvode terapijske proteine, što prema kompaniji podstiče snažniji imunološki odgovor i sigurnije je od postojećih RNA lekova. Uz saradnju sa Novom, Replicate već istražuje vakcinu protiv besnila i potencijalne terapije za rak pluća i dojke, dok konkurentske kompanije poput Eli Lilly-ja takođe pojačavaju ulaganja u RNA terapije kroz svoje partnerske projekte.
(Telegraf.rs/Jutarnji.hr)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.