
Slede VELIKE PROMENE za vozače: Najavljene PAPRENE kazne, nova pravila u osiguranju…
Od 2026. stupaju na snagu brojna nova pravila i propisi koji će značajno uticati na vozače i drugačije oblikovati saobraćaj u Evropi.
Euro 7 – nova emisijska norma
Od 29. novembra 2026. počinje primena norme Euro 7 za nove modele automobila i lakih dostavnih vozila, a od kraja 2027. za sve nove registracije. Za autobuse i kamione važiće od 2028/2029. godine.
Novina je detaljnije praćenje ultrafinih čestica od 10 nanometara kod svih benzinskih motora, kao i regulacija emisija od guma i kočnica (od 2035). Sistemi za izduvne gasove moraće da rade najmanje 160.000 km ili 8 godina.
Za električne i hibridne automobile uvode se i pravila o trajnosti baterija. Takođe, biće pooštrene mere nadzora kako bi se sprečavale manipulacije podacima.
eCall – automatski poziv u slučaju nesreće
Od 1. januara 2026. svi novi modeli automobila i lakih dostavnih vozila moraće da imaju modernizovani eCall sistem (NG eCall) koji više ne koristi zastarele 2G i 3G mreže.
Od 1. januara 2027. nijedno novo vozilo bez tog sistema neće moći da se registruje.
Zamena vozačkih dozvola
Vozačke dozvole izdate između 1999. i 2001. moraju se zameniti do 19. januara 2026. Novčana kazna za nevažeću dozvolu je 10 evra, a ko ne dostavi novu policiji – dobija dodatnu kaznu.
Nova dozvola važi 15 godina, cena je 25 evra.
Dozvole izdate između 2002. i 2004. moraju se zameniti do 19. januara 2027.
Tehnički pregled
Ako imate plavu TÜV nalepnicu, 2026. morate na tehnički. Ako prođete pregled, dobićete braon nalepnicu i sledeći pregled je 2028.
Kazne za kašnjenje:
– do 2 meseca: 15 evra
– 2–8 meseci: 25 evra
– preko 8 meseci: 60 evra + 1 kazneni bod
Tahografi za laka dostavna vozila
Od 1. jula 2026. vozila od 2,5 do 3,5 t koja se koriste u međunarodnom transportu moraće da imaju pametne tahografe 2. generacije.
Izuzetak su vozila za lične potrebe i unutrašnji prevoz kada vožnja nije osnovno zanimanje.
Tahografi beleže vreme vožnje i odmora, prelazak granica i pokušaje manipulacije. Kazne su visoke, a moguća je i zabrana vožnje.
Osiguranje vozila
Od 2026. menja se klasifikacija vozila po vrstama i regijama:
– oko 10 miliona vozača pogođeno je promenama
– 5,9 miliona plaćaće skuplje osiguranje
– 4,5 miliona dobiće niže premije
U 51 regiji osiguranje će poskupeti.
Cene goriva
Od 1. januara 2026. stupa na snagu novi CO₂ porez: 55–65 evra po toni CO₂ (bez PDV-a).
Ako bude 65 €/t, cene rastu:
– benzin +18,6 centi po litru
– dizel +20,5 centi po litru
Deutschlandticket
Od januara 2026. cena raste sa 58 na 63 evra mesečno (+8,6%). Važi za lokalni i regionalni prevoz širom Nemačke. Pokrajine mogu davati popuste učenicima, studentima i socijalno ugroženima.
Službena vozila i porezi
Od 1. jula 2025. povećava se prag za povoljnije oporezivanje električnih službenih vozila sa 70.000 na 100.000 evra.
– do 100.000 €: oporezuje se 0,25 % mesečno
– iznad 100.000 €: 0,5 %
– vozila na benzin/dizel: ostaje 1 %
Takođe se uvodi mogućnost posebne amortizacije za električna vozila kupljena između juna 2025. i januara 2028.
Zaključak
Od 2026. vozače očekuju stroža pravila i veći troškovi: nova emisijska norma Euro 7, modernizovani eCall, obavezna zamena dozvola, skuplje osiguranje i gorivo, kao i viša cena javnog prevoza. Sve ove mere imaju cilj da obezbede bezbedniji i ekološki održiviji saobraćaj, ali će za vozače značiti i dodatne obaveze.
(Telegraf Biznis/Fenix)
Video: Šetnja kroz Marinu Dorćol sa VR naočarima
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Srebrni
Razmisljam da napustim Evropu ili se nadam da necemo uci u EU ili barem da se sama raspadne jer ovoliko debilnih zakona normalan covek ne moze da podnese.
Podelite komentar