Kupovina više neće biti ista za 500.000 Srba! Ovo su NOVA PRAVILA
Godina 2026. doneće velike promene u načinu kupovine u Nemačkoj (gde živi oko 500.000 Srba). Nova pravila, stroži zakoni i sve više tehnologije menjaće način na koji funkcionišu supermarketi, internet prodavnice i potrošači.
Državni znak za uslove uzgoja životinja
Od marta 2026. uvodi se državni logo koji će označavati uslove uzgoja. Na svakoj ambalaži svinjskog mesa jasno će pisati da li je životinja živela samo u zatvorenom prostoru ili je imala pristup otvorenom.
Aldi Süd ukida najjeftinije meso
Od januara 2026. Aldi Süd povlači iz prodaje meso iz najnižeg nivoa uzgoja – bilo da je reč o govedini, svinjetini, živini ili drugim vrstama. Jeftino meso njihovih robnih marki tako postaje prošlost.
I drugi trgovci planiraju da slede ovaj primer – do 2030. godine najveći lanci obećavaju više brige za životinje i potpuni prestanak prodaje mesa iz loših uslova uzgoja.
Više digitalnih programa lojalnosti
Trgovine sve više uvode digitalne programe nagrađivanja. Aldi Nord testira sistem bodova putem aplikacije, a prema istraživanju konsultantske kuće McKinsey, dve trećine supermarketa planira da 2026. dodatno ulaže u zadržavanje kupaca.
Za kupce to znači da će mobilni telefon postati obavezan pri kupovini, a digitalni kuponi deo svakodnevice.
Prodaja lekova u drogerijama i diskontima
Do kraja 2025. lanac drogerija dm planira da u svojoj internet prodavnici ponudi bezreceptne lekove. Slične planove imaju i Rossmann i Lidl.
Veliki pregovori o cenama
Ove jeseni vode se važni pregovori između trgovinskih lanaca poput Lidla, Edeke i Rewea i dobavljača o cenama i plasmanu proizvoda. Ishod bi mogao dovesti do rasta cena ili nestanka pojedinih artikala sa polica. Prema informacijama iz industrije, najviše bi mogli poskupeti čokolada, kafa i bezalkoholna pića.
Nova pravila i zakoni EU
Trgovci se pripremaju i za niz novih evropskih propisa koji stupaju na snagu 2026:
– Nova uredba o ambalaži (avgust 2026.) – pakovanja moraju biti ekološki prihvatljivija i lakša za reciklažu.
– Novo pravo na popravku – prodavci će morati da ponude popravku ili zamenske delove, a ne samo novi proizvod.
– Veća odgovornost trgovaca – snosiće veću krivičnu i materijalnu odgovornost ako uređaji ili digitalni proizvodi budu neispravni.
– Nova pravila za kupovinu na rate – sistem „kupi sada, plati kasnije“ biće strože kontrolisan; kupci će morati da dokažu da mogu da otplate kredit.
– Stroža pravila oglašavanja – izrazi poput „ekološki“ ili „klimatski neutralno“ moći će da se koriste samo ako su dokazani, počev od jeseni 2026.
Ukratko, 2026. godina donosi veliku modernizaciju i više transparentnosti u nemačkoj maloprodaji – ali i veću odgovornost za trgovce, uz pritisak na cene i promene u potrošačkim navikama.
(Telegraf Biznis/Fenix)
Video: Projekat "Prirodnim merama za ekološki Gradac"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.