Kraj čekanja na rampama: Novi sistem Crolibertas menja način putovanja auto-putevima

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Hrvatska uskoro uvodi potpuno digitalni sistem naplate putarine pod nazivom Crolibertas, koji će omogućiti vozačima da putuju auto-putevima bez zaustavljanja na naplatnim rampama. Sistem će se primenjivati na svim auto-putevima pod upravom Hrvatskih auto-puteva (HAC), Bina Istre i auto-puta Zagreb–Macelj. Radovi počinju već sutra na auto-putu A3, a potpuna implementacija očekuje se do novembra 2026. godine.

Početak radova na A3

4. novembra počinje postavljanje prvih sedam portala na deonici Popovača–Novska. Tri portala biće direktno na trasi auto-puta, dok će četiri biti na ulazima (postojeće naplatne stanice). Tokom radova očekuju se privremene regulacije saobraćaja, zatvaranje zaustavne ili vozne trake i kratkotrajno preusmeravanje saobraćaja, uglavnom u večernjim i noćnim satima kako bi se izbegle gužve.

Projekat od 80 miliona evra

Crolibertas uključuje postavljanje 212 portala, ugradnju napredne IT opreme i uspostavljanje centara za obradu podataka. Radove izvodi slovačka firma SkyToll, u saradnji sa češkim TollNet. Projekat je vredan skoro 80 miliona evra, a sredstva dolaze iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO).

Kako će sistem funkcionisati

Fizička naplata gotovinom ili karticom ukida se – naplata će biti automatska. Postoje dva načina korišćenja:

Elektronski uređaji (ENC i evropski EENC) – za registrovane korisnike, naplata se vrši automatski u realnom vremenu.

Automatsko prepoznavanje registarskih tablica (APRP) – za neregistrovane korisnike, sistem snima tablicu, a putarina se naknadno naplaćuje.

Vozači neće morati da se zaustavljaju – sistem sam evidentira korišćenje auto-puta.

Šta je sa ENC-om

ENC ostaje u upotrebi. Za vozila preko 3,5 tone biće obavezan, dok za laka vozila ostaje opciono – vozači mogu birati ENC ili naplatu preko registarske tablice.

Novi nadzor i kontrola

Auto-putevima će patrolirati bijeli automobili sa plavim rotacionim svetlima i natpisom ESNC, opremljeni uređajima za čitanje tablica, komunikacijom sa bazom i displejima sa uputstvima za vozače. Nadzornici mogu nasumično zaustavljati vozila, naplaćivati kazne ili tražiti napuštanje auto-puta.

Kazne za neplaćanje

Ako vozač nije registrovan u ESNC, mora platiti:

  • iznos putarine,
  • zakonski penal od 120 evra.

Ukoliko ne plati, dobija obaveštenje za uplatu u roku od 15 dana, a potom se pokreće prisilna naplata, uključujući prekograničnu razmenu podataka kroz EU CARIS.

Stranci i oslobođena vozila

Strani vozači takođe se moraju registrovati: autobusi i kamioni odmah po ulasku, automobili i motocikli pre ulaska na auto-put.

Oslobođena su: vatrogasci, policija, hitna pomoć, HGSS, Crveni krst, državna vozila, diplomatska vozila, vozila osoba sa invaliditetom i vozila za održavanje puteva – ali moraju biti registrovana u sistemu.

Kada startuje sistem

Novi zakon i sistem planirani su za 1. novembar 2026. godine. Do tada će ENC i fizička naplata privremeno funkcionisati, dok se sistem postepeno prebacuje na potpuno beskontaktni model.

(Telegraf Biznis/Nezavisne)

Video: Projekat "Prirodnim merama za ekološki Gradac"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>