Bosanac posetio Rusiju i zapanjio se: "Uradili su ono što je malo ko očekivao"
Poseta Rusijiu sadašnjim geopolitičkim okolnostima nosi niz izazova i nedoumica. Političke tenzije i sankcije utiču na svakodnevni život, bezbednost putnika i dostupnost određenih usluga, zbog čega putovanje u ovu zemlju zahteva dodatni oprez. Iako je Rusija poznata po bogatoj istoriji, kulturi i prirodnim lepotama, turisti koji se odluče na put moraju biti svesni mogućih rizika.
Bosanskohercegovački putopisac i jutjuber Robert Dacešin ipak je rešio da ode u Rusiju uprkos ratu. Proveo je tamo dve nedelje i svojim pratiocima preneo šta ga je dočekalo i šta i drugi mogu očekivati ako se odluče da posete ovu zemlju. Na početku objašnjava da je Rusija danas država sa najvećim brojem sankcija u istoriji – više od 20.000.
– Pre napada 24. februara, broj sankcija bio je 2.613. Od tog dana počeo je naglo da raste i dostigao današnju brojku. Odmah iza Rusije su Iran i Sirija, a na četvrtom mestu Severna Koreja, s deset puta manje sankcija – rekao je Dacešin.
Lokalna ekonomija cveta uprkos pritiscima
– Kada čovek sve ovo čuje, pomislio bi da je život u Rusiji postao gotovo nemoguć, da narod gladuje, da su kompanije otišle i da je država pred kolapsom. Ali to nije baš tako. Narod živi, u neku ruku, kao i ranije. Kafići i restorani su skoro uvek puni – kaže putopisac.
Ipak, problemi postoje. Ukinuto je međunarodno plaćanje pa ruske kartice ne rade van zemlje, a zbog napada dronovima u Moskvi GPS je privremeno ograničen, pa ne rade ni mape. Ostali aspekti života, kako kaže, funkcionišu normalno, a situacija je čak podstakla razvoj lokalne ekonomije.
– Kada su strane kompanije otišle, izgledalo je kao katastrofa, ali Rusi su uradili ono što je malo ko očekivao – zamenili su sve strane proizvode domaćim. Tako je Coca-Cola postala Dobra kola, Fanta Dobra narandža, Sprite Dobri limun, Schweppes Rich tonic. Čokolade poput Milky Waya, Kindera i Snickersa navodno su otišle, ali ih i dalje lako možete naći u marketima – objašnjava Dacešin.
„Trebalo bi da se ugledamo na Rusiju“
McDonald's je postao Vkusno i točka, KFC je preimenovan u Rostic, Starbucks u Stars Coffee, a Domino’s jednostavno u Domino. L’Occitane se samo prebacio na ćirilicu, Ikea je postala Swed House pod beloruskim vlasništvom, dok je Zara zamenjena brendom Maag.
– Sve ove kompanije zabeležile su veliki rast odmah nakon rebrendiranja. Nekadašnji McDonald’s utrostručio je prihode. Najviše je profitirao Wildberries, najveća e-commerce platforma u zemlji. Po mom mišljenju, Rusija je jednostavno prevelika i suviše nezavisna da bi se na nju moglo ozbiljno uticati – rekao je Dacešin.
U komentarima na video nizali su se predlozi da bi i Balkan trebalo da se ugleda na ovakav pristup i da se okrene sopstvenim resursima.
– Može svako da misli šta hoće o Rusiji, ali može nam biti primer kako se vodi država u interesu građana, a ne tuđih interesa. Sve zemlje bivše Jugoslavije imaju plodnu zemlju, a uvozimo povrće. Imamo domaće meso, a uvodimo strani šrot. Ležimo na pitkoj vodi, pa je opet uvozimo. Prirodne lepote, hrvatski turizam... toliko o našem napretku. Rusi se samo smeju sankcijama – stoji u jednom komentaru.
(Telegraf Biznis/Dnevno)
Video: Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović se oglasila nakon vanredne sednice Vlade Srbije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.