Skromna pica postala luksuz: Nekada jeftino jelo sada je barometar platežne moći amerikanaca
Kada prosečna američka porodica petkom uveče počne da štedi na pici, to je jedan od najpouzdanijih signala da ekonomija ne funkcioniše onako kako statistika tvrdi. U restoranu "Prima Pizza Kitchen" u Nju Džersiju, menadžer Džeri Karolo svedoči tihoj promeni koja potresa ugostiteljstvo širom SAD.
Njegove mušterije, koje su nekada bez razmišljanja uz picu naručivale pileća krilca, hleb sa belim lukom i sokove, sada se zaustavljaju samo na glavnom jelu.
- Sada se zadovoljavaju samo picama“, kaže Karolo, opisujući trend koji je mnogo više od lokalnog problema. Ovo je slika nove američke realnosti u kojoj se i srednja klasa bori sa inflacijom, menjajući navike koje su decenijama bile deo "američkog načina života", piše Kathimerini.
Inflacija pojela "priloge"
Pica je tradicionalno bila utočište u teškim vremenima - jeftin način da se nahrani cela porodica. Međutim, prema podacima platforme "Slice", prosečna cena velike pice sa sirom u SAD skočila je na 17 dolara. Taj skok cena pretvorio je nekadašnju "hranu za narod" u kalkulaciju.
Analitičari "Bank of America" upozoravaju da pritisak na kućni budžet više nije rezervisan samo za najsiromašnije slojeve. Sara Senatore ističe da se "stezanje kaiša" prelilo na potrošače sa srednjim primanjima, što se vidi u svim lancima brze hrane. Ljudi su postali oprezni, a društvene mreže su preplavljene savetima kako "hakovati" jelovnike i doći do jeftinijeg parčeta.
Giganti na kolenima
Da nije reč o prolaznom hiru, potvrđuju podaci najvećih igrača u industriji vrednoj 50 milijardi dolara. Čuveni "Pizza Hut", nekada sinonim za porodična okupljanja i dečije rođendane, beleži pad prodaje osam kvartala zaredom. Situacija je toliko alarmantna da matična kompanija "Yum! Brands" razmatra prodaju ovog lanca.
Slično je i u "Papa John’s-u", gde su direktori priznali da kupci masovno prelaze sa velikih na srednje pice i biraju one sa manje sastojaka kako bi uštedeli svaki dolar.
Ozempik i aplikacije: Novi neprijatelji testa i sira
Međutim, picerije ne vodi bitku samo sa inflacijom. Analiza tržišta otkriva da se ova industrija suočava sa "savršenom olujom" faktora koji menjaju igru.
Prvi udarac zadale su aplikacije za dostavu. Tokom pandemije, pica je bila kraljica dostave. Danas, kada je svaka vrsta hrane dostupna na klik, pica se suočava sa brutalnom konkurencijom tajlandske, meksičke ili veganske hrane.
Drugi, možda i veći izazov, dolazi iz sfere zdravlja. Sve veći broj Amerikanaca okreće se "velnes" trendovima, izbegavajući belo brašno i prerađevine. Uz to, masovna upotreba lekova za suzbijanje apetita (poput Ozempica) direktno utiče na potražnju za kaloričnom hranom bogatom ugljenim hidratima i sirom.
Borba za opstanak malih
Dok veliki lanci pokušavaju da prežive nudeći agresivne popuste, mali vlasnici su u najtežoj poziciji. Danijel Dinari, vlasnik picerije u Los Anđelesu, opisuje svoje poslovanje kao "neprestanu bitku". Rast cena sastojaka i visoke provizije platformi za dostavu jedu profitne marže.
- Ljudi oklevaju pre nego što naruče piće ili predjelo - kaže Dinari, nadajući se da će praznici poput Dana zahvalnosti doneti kratkotrajni predah.
Zaključak je jasan - Pica indeks, taj nezvanični barometar raspoloženja nacije, pokazuje da su Amerikanci umorni od visokih cena i da su spremni da se odreknu malih zadovoljstava.
Kada pica postane preveliki trošak, jasno je da je kriza uveliko stigla do trpeze.
(Telegraf Biznis)
Video: Oglasio se Bata Đurić: "Kopno na vidiku"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.