Istina o zalihama goriva: Da li Srbija ima benzina za samo nekoliko nedelja? Stručnjaci znaju KLJUČAN DATUM!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 1

Srbija se poslednjih meseci suočava sa jednim od najosetljivijih energetskih trenutaka u poslednjoj deceniji. Prema zvaničnim podacima, u skladištima se trenutno nalazi više od 89.000 tona dizela i oko 53.000 tona benzina, dok je vlada odobrila dodatni uvoz kako bi se dopunile državne rezerve. Iako ove brojke zvuče ohrabrujuće, stručnjaci upozoravaju da se situacija može promeniti u roku od nekoliko dana ako dođe do zastoja u platnom prometu ili prekida isporuke sirove nafte.

Procene pokazuju da kombinacija operativnih i obaveznih rezervi daje pokrivenost od nekoliko nedelja do najviše mesec i po dana, u zavisnosti od dinamike potrošnje i mogućnosti dodatnog uvoza. Drugim rečima, tržište trenutno jeste stabilno, ali je izuzetno osetljivo.

Šta poručuju Vučić i ministarka Đedović

Predsednik Aleksandar Vučić nedavno je izjavio da Srbija ima dovoljno goriva za kratkoročnu stabilnost, ali je istovremeno upozorio da bi problemi mogli nastati ukoliko se finansijske blokade prema NIS-u prodube. On je naglasio da je država “spremna da reaguje u svakom trenutku” i da se radi na alternativnim rešenjima kako bi se održao kontinuitet snabdevanja.

Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović takođe poručuje da je država pripremila hitne mehanizme u slučaju poremećaja: aktiviranje obaveznih rezervi, ubrzani uvoz iz susednih zemalja i prioritetnu distribuciju za ključne sektore. Prema njenim rečima, cilj je da građani ne osete posledice čak ni u najtežim uslovima.

Dubravka Đedović Handanović Foto: Tanjug/Miloš Milivojević

Mićović upozorava: “Prelomni trenutak je vrlo blizu”

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, Tomislav Mićović, nije optimističan. On ističe da je “prelomni trenutak” moguć onog časa kada NIS ostane bez zaliha ili kada se potpuno zaustave sve isporuke zbog problema sa platnim prometom.

Gorivo sipanje benzina Foto: Shutterstock

Mićović objašnjava da bi u tom scenariju moglo da dođe do zastoja u radu benzinskih stanica kompanije NIS, što bi izazvalo lančanu reakciju kod svih ostalih distributera. Upravo zato, kako kaže, država mora da obezbedi minimum finansijske protočnosti kako bi se zalihe koje već postoje mogle plasirati tržištu bez prepreka.

Počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije i vlasnik pumpe za gorivo Nebojša Atanacković rekao je za RTS da će u nekim delovima države, gde ne postoje NIS-ove pumpe, možda biti potrebno otići neki kilometar dalje do neke privatne pumpe, do neke male pumpe ili pumpe nekog sistema.

"Međutim, ne treba razmišljati na način na koji smo navikli mi stariji da razmišljamo - kroz onaj period kada je naša zemlja bila pod sankcijama i kada je bilo vrlo teško dolaziti do goriva. Znači, da se ne podsećamo nepotrebno na ono vreme goriva u flašama i slično”, napomenuo je Atanacković.

Govoreći o mestima koje je ministarka energetike nabrojala u kojima nema NIS-ovih pumpi i koja nemaju alternativu, Atanacković je rekao da možda nije dovoljno jasno objasnila taj problem.

"U svakom slučaju, u toliko mesta ne postoje benzinske pumpe NIS-a. Međutim, ne znači da ne postoje druge benzinske pumpe, drugih prodavaca goriva. Biće sigurno značajno različitih situacija u različitim delovima zemlje, odnosno u različitim mestima", navodi on.

Prema njegovim rečima, NIS je, računajući zajedno sa "Lukoilom", imao oko 400 benzinskih pumpi po Srbiji, ali ima više od 1.000 benzinskih pumpi drugih prodavaca goriva.

Koji scenariji su trenutno na stolu

Aktuelna situacija može da se razvije u tri pravca. U najboljem slučaju, privremene dozvole za finansijske transakcije omogućile bi nastavak rada NIS-a i redovno dopunjavanje tržišta. Umereniji scenario uključuje povremene nestašice, oslanjanje na državne rezerve i pojačan uvoz putem drumskog i železničkog transporta.

NIS, Naftna industrija Srbije Foto: Shutterstock

Međutim, najteži scenario predviđa potpuni zastoj isporuka i oslanjanje isključivo na državne rezerve, što znači da bi Srbija morala da uvede restrikcije, prioritetno snabdeva industriju i javne službe, dok bi privatni sektor trpeo ozbiljne pritiske. To bi bio scenario koji bi se brzo osetio u ekonomiji, posebno u transportu i prerađivačkoj industriji.

Geopolitička neizvesnost ostaje ključni problem

Glavna prepreka stabilnom snabdevanju je geopolitička pozicija Srbije, odnosno činjenica da NIS posluje pod kontrolom ruskih partnera. Sankcije otežavaju transakcije, osiguranje tankera, logistiku i nabavku sirove nafte. Dok se vlasničko pitanje NIS-a ne reši ili ne bude pronađeno dugoročno finansijsko rešenje, snabdevanje će ostati u zoni rizika.

Stručnjaci upozoravaju da će 2026. godina biti presudna za definisanje buduće energetske politike Srbije, jer će se tada rešavati dugoročni ugovori i planovi rezervi, kao i mogućnosti za diversifikaciju nabavke.

Stabilno za sada, ali neizvesnost je veća nego ikad

Iako zaliha trenutno ima, a država i industrija uveravaju građane da nema razloga za paniku, jasno je da se Srbija nalazi u osetljivoj i strateški zahtevnoj situaciji. Sve je stabilno – ali samo dok finansijski i geopolitički tokovi ostanu pod kontrolom.

(Telegraf Biznis)

Video: Izjava Dubravke Đedović Handanović nakon sastanka sa predstavnicima malih naftnih kompanija.

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mrki

    9. decembar 2025 | 11:31

    Kurs evra sve govori,sada će krenuti i poskupljenja, a baba se i dalje češlja ...

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>