Prodaja POLOVNOG automobila više neće biti moguća bez ovog papira: Nova regulativa od 1. januara!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 1

Od 2026. prodaja polovnih automobila u Evropskoj uniji postaće znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla da pogode privatne prodavce i manje trgovce. Pravila stupaju na snagu 2026. godine, a njihov cilj je da automobilsko tržište učine održivijim.

Nova uredba Evropske unije predviđa da se prilikom prodaje polovnog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV).

Polovni automobili, električni automobili Foto: Around the World Photos / Shutterstock.com

Taj dokaz može da se pribavi na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda, nakon kojeg se dobija važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procena stanja vozila od strane nezavisnog sudskog veštaka za motorna vozila, piše Elektroauto-news.net.

Bez jednog od ova dva dokumenta, od 2026. godine više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga niti izvesti u inostranstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlašćenih trgovaca, dok su privatne prodaje za sada izuzete od ove obaveze.

Evropska unija ovom uredbom želi da uspostavi kružnu ekonomiju vozila. Vredne sirovine, poput litijuma, nikla i kobalta, trebalo bi da se efikasnije recikliraju kako bi se smanjila zavisnost od ograničenih resursa. Uredba je usklađena sa EU uredbom o baterijama, koja od 2027. godine uvodi obavezne kvote reciklaže kritičnih sirovina.

Deo nove regulative je i tzv. Digitalni pasoš vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koji će omogućiti praćenje porekla i upotrebe materijala u vozilu. Cilj je da se obezbedi da vredne sirovine na kraju životnog veka automobila završe u ovlašćenim centrima za zbrinjavanje.

Gde nastaje problem za srpske kupce?

Problem nastaje jer ogroman deo polovnih automobila u Srbiju dolazi upravo iz Evropske unije - najčešće iz Nemačke, Italije, Francuske, Austrije i Belgije.

Od 2026. godine:

- svako vozilo koje se prodaje ili izvozi iz EU mora imati dokaz da nije „otpadno vozilo“ (ELV),

- bez tehničkog pregleda ili procene sudskog veštaka, vozilo neće moći da se izveze.

To znači da:

- manje očuvani, jeftini ili stariji automobili teže će izlaziti iz EU,

- deo vozila koja su ranije završavala na Balkanu biće zadržan za reciklažu u EU,

- ponuda polovnjaka za Srbiju će se smanjiti.

Šta to znači za cene u Srbiji?

Gotovo izvesno:

- manja ponuda = više cene,

- vozila koja se budu izvozila biće u boljem stanju, ali i skuplja,

- trošak tehničkog pregleda ili procene veštaka u EU biće ugrađen u cenu,

Drugim rečima, Srbi će indirektno platiti novu regulativu, iako ona formalno ne važi kod nas.

Uticaj na auto-placeve i uvoznike

Domaći uvoznici će:

- imati manji izbor vozila,

- snositi veće troškove nabavke.

(Telegraf Biznis)

Video: Proslava više od tri decenije postojanja RTV BK Telekom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Lale

    15. decembar 2025 | 17:28

    Ko još vozi polovna auta po Beogradu osim sirotinje? A i šta će sirotinji auta kad je gradski besplatan!

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>