Kamere od sada snimaju i one koji voze SAMI: Kazne za to su PAPRENE kod njih
Španija kreće u borbu protiv saobraćajnih gužvi i zagađenja u gradovima – prve kamere koje detektuju broj putnika u vozilu uskoro će početi da kažnjavaju vozače koji koriste auto-put sami.
Generalna direkcija za saobraćaj (DGT) najavila je da će ove „radare popunjenosti“ prvo postaviti na auto-put A-2, glavnu saobraćajnicu između Madrida i Alkale de Enaresa, kada početkom 2026. bude otvorena nova Bus-VAO traka (za vozila sa više putnika). Svako ko bude uhvaćen da sam vozi u označenoj traci automatski će biti kažnjen.
Cilj: podstaći deljenje prevoza
Ovaj potez deo je šire strategije za smanjenje broja vozila u kojima sedi samo vozač. Zvanični podaci pokazuju da u velikim gradovima čak 85 odsto automobila tokom špica ima samo jednog putnika.
Direktor saobraćaja Pere Navaro ističe:
- Ako bismo u svakom vozilu imali po dve osobe, imali bismo upola manje automobila, upola manju potrošnju goriva i upola manje emisije. Naša infrastruktura nije projektovana za 50 miliona ljudi, njeni limiti postaju očigledni.
Nova filozofija – da deljenje vožnje više nije izbor, već obaveza – sada se primenjuje kroz potpuno automatsko nadgledanje trake za vozila sa više putnika, kombinacijom čitača registarskih tablica i kamera za detekciju broja putnika. Za razliku od starih VAO traka, više neće biti policajaca koji ručno kontrolišu popunjenost vozila.
Kako će sistem funkcionisati
Leva traka na A-2 biće dinamična – tokom špica služiće kao traka za vozila sa najmanje dve osobe, javni prevoz, motocikle i hitne službe, a van gužve vraćaće se u normalan režim. Čak ni vozila bez emisija neće imati izuzeće – i ona će morati da imaju barem dva putnika.
Traka će biti jasno označena LED markerima, saobraćajnim znacima i dinamičkim panelima, a ulaganje iznosi 3,9 miliona evra. Po prvom prikazu, mogla bi čak biti obojena u crveno radi bolje prepoznatljivosti.
Iako zvanična tehnologija još nije predstavljena, očekuje se da će sistem koristiti termalne kamere, slične onima na francuskom autoputu A-83, koje mere toplotne tragove u vozilu kako bi odredile broj putnika.
Šta dalje očekuje vozače
DGT upozorava da je ovo tek početak. Ako pilot projekat u blizini Madrida bude uspešan, radari za kontrolu popunjenosti mogli bi da se prošire i na druge važne španske saobraćajnice. Agencija ih opisuje kao „fleksibilno i jeftino rešenje“ koje se lako prilagođava različitim putevima.
Paralelno, vlada priprema novi Kraljevski dekret koji bi lokalnim vlastima omogućio da ograniče ulazak u zone niskih emisija (ZBE) ne samo prema ekološkoj oznaci vozila, već i prema broju putnika u njemu.
(Telegraf Biznis/euroweeklynews)
Video: Otvaraju se vrata za nove privredne i obrazovne projekte sa Srbijom: Dačić iz Malija i Nigera
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.