• 3
 ≫ 

Ekskluzivno: Srpski startap napravio Uber za avione

 ≫ 

Beogradski startap napravio je platformu koja je najjednostavnije rečeno, Uber za avione - par koraka do željenog leta

  • 3
uber za avione

Ekipa koja obećava/Foto: Ivoy Jets/Privatna arhiva

Svetsku ekonomiju očekuje izazovni period, a od toga neće biti izuzeta ni svetska startap scena. Ipak, da li smo nešto naučili, i ima li "proverenog recepta" i da li kriza može da bude i prilika za inovatore? Apsolutno, samo je važno da budući startapi urade ono što najbolje umeju – prepoznaju potrebu i ponude genijalno rešenje.

Tokom prethodnom perioda naši startaperi su upravo i radili na tome.

Poznato je da je prvo pitanje na koje tehnološke startap kompanije odgovaraju: koju potrebu ili problem vaš proizvod rešava? Grupa developera iz Beograda sa poznavanjem vazduhoplovne industrije oformila je Ivoy kao rešenje za biz-jet nišu.

Reč je o aplikaciji koja omogućava krajnjem korisniku da bira između slobodnih kapaciteta po uslovima koji njemu odgovaraju dok sa druge strane postoji operater ili vlasnik aviona koji udovoljavaju tim zahtevima prema sopstvenim mogućnostima. Novo je i to što je moguće plaćati bitkoinom.

Reč je o Ivoy Jets, proizvodu beogradskog tima preduzetnika i programera koji su napravili ovu platformu za bukiranje privatnih (čarter) aviona. Preciznije, to je biznis jet platforma koja funkcioniše po principu otvorenog tržišta gde korisnici usluge mogu da u svega par koraka dođu do željenog leta u vreme kada im je putovanje neophodno.

– Mi u ovoj situaciji predstavljamo digitalnog kontrolora procesa pristupa uslugama operatera u cilju poboljšanja kvaliteta same usluge – kaže za naš portal menadžer kompanije koja stoji iza platforme Zoran Tadić.

Kako kaže, želeli su da iskoriste tehnologiju u svrhe koje će prvenstveno korisnicima pomoći da pronađu najbolju uslugu za njihov novac time što oni postavljaju zahtev za let za određeni dan, broj putnika kao i da li žele svoj let da dele sa ostalim putnicima ili žele da budu sami.

– Naša platforma dozvoljava upravo sve ovo. Najlepše od svega je što se operateri između sebe takmiče da maksimalno izađu u susret svakom zahtevu podnetom kroz našu platformu a ujedno i po što povoljnijim cenama - navodi Tadić.

Iza proizvoda stoji ITS42, kompanija koju Tadić opisuje kao zajednicu koja se aktivno bavi prvenstveno razvojem blockchain projekata i projekata kreiranja digitalnog novca za potrebe jednog broja svetskih vlada kao i država u razvoju na teritoriji Afričkog kontinenta. Menadžment kompanije čine Zoran Tadić, Mlađen Merdović kao vođa strateškog inoviranja, serijski investitor u mala i srednja preduzeća i predsednik i jedan od osnivača Bitcoin Asocijacije Srbije.

Uz njih je Cralg Selars kao vođa tehnoloških inovacija, inače jedan od osnivača svetski najpoznatije stabilne kripto valute Tether i direktor Omni Fondacije, zatim suosnivač Bitfinex menjačnice i savetnik Block.one – najpoznatije blockchain kompanije od 2016. godine koja stoji iza popularne platforme EOS koja je u 2018. godini podigla investicije u vrednosti od 4 milijarde dolara za potrebe inovacija iz oblasti blockchain tehnologije.

Milan Lukić kao lider u kreiranju portfolia softverskih rešenja je radio u kompanijama poput Leo Burnett i Avast i Nikola Jovanović, ujedno i pilot sa višegodišnjim iskustvom u bizjet avijaciji.

Svesni smo da samo mali broj ljudi trenutno koristi usluge privatne avijacije, ali naša ideja je da uslugu približimo što većem broju ljudi koji mogu da koriste luksuzna putovanja po svega nešto većoj ceni od komercijalne prve klase, sa tendencijom spuštanja cene - priča nam Mlađen Merdović.

- S obzirom na to da je inovativna tehnologija u pitanju, plaćanje same usluge ide u skladu sa vremenom pa je i mogućnost plaćanja kripto valutama uvedena. Želeli smo da otvorimo sve opcije s obzirom na čestu hitnost u bukiranju aviona neophodno je vrlo brzo procesirati i plaćanja pa je Bitcoin tu našao svoju idealnu primenu -

Uber za privatne avione?

 

uber za avione

Foto: Ivoy Jets/Privatna arhiva

Iako na prvi pogled sama platforma podseća na Uber po sistemu poručivanja privatnih aviona, razlika i te kako postoji. Prvenstveno operateri i dalje zadržavaju samostalnost jer nisu upošljeni od strane Ivoy platforme tako da svoje usluge mogu da nastave da pružaju i svojim postojećim korisnicima. U isto vreme korisnici platforme imaju izbor u odlučivanju između odnosa cene i kvaliteta usluge bez obzira o kom operateru je reč.

Time se ne ograničava kvalitet usluge kao kod Ubera i sličnih aplikacija koji dozvoljavaju korisniku da koristi samo unapred predefinisane tipove vozila što se tiče dodatnih usluga ili luksuza u vožnji.

Najveća razlika se nalazi u primeni blockchain tehnologije kao i veštačke inteligencije koji će pomoći korisniku da lakše i brže dođe do same usluge. AI će uz prikupljene podatke o ponašanju korisnika već unapred nuditi uslugu baziranu na šablonima ponašanja po kojima će svaki korisnik imati jedinstven doživljaj, kako pri samom bukiranju leta tako i u nivou usluga koje su povezane sa samim letom - detaljnije objašnjava Merdović poređenje sa Uberom.

Craig Selers kaže da je ideja nastala 2019. godine kao prvi "use-case" većeg projekta pod imenom Fractal gravity u Portoriku. Kompanija ITS42 je projekat ubrzano pokrenula osnivanjem kancelarije u Beogradu i pristupanjem izradi projektne dokumentacije za Ivoy paralelno sa dokumentacijom za Fractal Gravity koji je matični projekat koji će integracijom Ivoy platforme začeti jedan novi pravac u korišćenju modernih tehnologija – prvenstveno blockchain i veštačke inteligencije.

Kako radi?

 

Tehnički, aplikacija već sada ima sve neophodne elemente za jednostavno funkcionisanje. Samom registracijom i unosom upita za let, sistem pokreće set parametara pretrage baze desetina hiljada operatera i svih slobodnih letova koji su u zadatom periodu na raspolaganju. Baza se ažurira iz minuta u minut tako da su podaci koje korisnik povratno dobija tačni u svakom obliku – od vrste letelice i vremena poletanja do vrste dodatnih usluga i cene.

Svi podaci koji se prikupljaju su u skladu sa GDPR i zakonskim aktima Evropske Unije kao i Republike Srbije i služe jedino da bi korisnici dobili pravu uslugu u pravo vreme i na pravom mestu, bilo da je u pitanju samo bukiranje aviona ili prevoz od i do aerodroma, kažu iz Ivoya.

– Plaćanje se vrši tradicionalnim bankarskim metodama,putem SWIFT i "wire transfer" naloga ali vrši se i plaćanje putem bitkoinom. Takođe u toku je development za obe mobilne platforme s tim što nam je ideja da istu prilagodimo bilo kom mobilnom uređaju - navode.

Bitkon vs. korona?

 

Kako su jedno od pionira kada je reč o plaćanju bitkoina u Srbiji, pitali smo Merdovića koji je, podsetimo, predsednik Bitkoin asocijacije Srbije, gde je bitkoin sada u vreme korone?

- Stabilnost Bitcoina na početku pandemije je bila dosta poljuljana upravo zbog špekulantskih poslova, ali njegov oporavak uopšte nije bio neočekivan ljudima koji poznaju Bitcoin, čemu on služi i koji se zalažu za popularizaciju ovog digitalnog čuvara vrednosti - navodi Merdović.

Za početak bitno je napomenuti da berzanski indeksi kao i cena zlata, nafte i drugi berzanski parametri vrlo često konvergiraju jedni s drugima ali vrlo malo ili ne uopšte sa Bitcoinom i drugim kriptovalutama u mirnodopskim vremenima kad ne postoje pokazatelji nadolazeće ekonomske krize, napominje.

- Fundamentalna razlika u ograničenim resursima poput Bitcoina i neograničenim (uslovno rečeno u ovom momentu) poput zlata ili nafte u toku krize donekle menja tu situaciju čime investitori mogu da odluče da smanje gubitke klasičnog berzanskog poslovanja “begom” u Bitcoin.

Ovo se pogotovo vidi skokom vrednosti Bitcoina nakon drastičnog pada vrednosti nafte na svetskom tržištu, ali takođe i stimulativnim merama vlada jakih ekonomskih sila poput SAD, Nemačke, Japana ali i Kine - kaže nam Merodović.

Video: U toku je 4. industrijska revolucija! Evo šta to znači

(V.B.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Frequent Flyer

    1. maj 2020 | 23:24

    Bravo, vrhunska ideja! I sad posle ove epidemije bezbednije ce biti leteti privatnim avionima nego velikim komercijalnim letovima. Puno uspeha vam zelim, momci!

  • djura

    28. april 2020 | 15:53

    Ideja postoji odavno, a rešenje su već uradili i Rusi i Azijati.

  • srbin

    28. april 2020 | 12:56

    Ma bravo majstore samo vi pravite stvari koje zamenjuju čoveka. Tako ćemo i nestati!

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>