• 1

Domaći preduzetnici postali suvlasnici američkih IT kompanija: "Srbiju više neće mešati sa Sibirom"

"Želimo da se loš imidž naše zemlje promeni. Da kada naša deca budu u svetu i kada kažu da su iz Srbije budu ponosna. Trenutno postoje razne predrasude još od 90-ih, a mnogi ljudi ne znaju za Srbiju pa je mešaju sa Sibirom ili čak Sirijom. To nije dobro ni za imidž a nije sjajno ni za biznis", kaže sagovornik Telegraf Biznisa

  • 1
Biznis, organizacija posla Foto: Shutterstock

Srbija ima kreativnost, znanje i ideje, ali domaćim stručnjacima nedostaje kapital i tržište koje može lakše i jednostavnije da testira nove i inovativne ideje i da podrži njihov razvoj, ali i omogući njhovoj većoj vidljivosti i prepoznatljivosti na svetskoj mapi.

Upravo taj most kreira projekat Tesla Nation, koji preduzetnike i firme iz Srbije povezuje sa naprednim svetskim ekonomijama, kao što je to Amerika. Takođe, ne samo da povezuje naše inovatore sa naprednim tržištima, već domaćim preduzetnicima i IT firmama pruža mogućnost da budu i suvlasnici tih tehnoloških kompanija, koje u startu imaju priliku da se razivaju i rastu u visko razvijenim ekonomija.

Na taj način ljudima iz Srbije omogućava ne samo da budu prepoznati kao kvalitetna radna snaga i da ostvare veće prihode, već im daje priliku da stoje rame uz rame sa globalnim preduzetnicima - budući da su kao partneri uključeni u razvoj samih biznisa i donošenje poslovnih odluka, te da jednako ponosno dele sve uspehe koje takav poredak nudi.

Vukašin Stojkov, osnivač ovog projekta u intervjuu za Telegraf Biznis govori o značaju Tesla Nation, ali i gde je budućnost naših preduzetnika.

Kako kaže, iako smo tek na početku kada je reč o promeni imidža, postoji velika volja i šanse da se rebrendiramo.

  • Prošlo je već određeno vreme otkako ste pokrenuli Tesla Nation projekat, da li već možete da govorite o prvim rezulatima?

- Iako je u pitanju veoma dugoročan projekat kakvo rebrendiranje zemlje nužno mora biti, prezadovoljni smo prvim rezultatima. Najdraži primer i najbolji pokazatelj potencijala ovakvog projekta je jedna firma iz Novog Sada koja je uz pomoć Tesla Nationa porasla sa 4 na 30 ljudi u godinu i po dana.

Uz veoma malo napora ili pregovora, samo uz odgovarajuće prepoznavanje i povezivanje ljudi, zaposleno je 25 ljudi. Iz ovoga možemo da pretpostavimo koliko ljudi možemo uposliti kada se projekat skroz razvija, to lako može da premaši državne investicije.

A i do sada smo imali sjajno interesovanje — 50 firmi i pojedinaca je do sada tražilo partnere u Srbiji preko nas a sa više od  još 100 njih smo pričali koji su bili zainteresovani za više informacija.

Pored ove novosadske firme zadovoljni smo što su dva tehnološka startapa kreirana tako što smo spojili preduzetnike iz Srbije i Amerike da zajedno pokrenu biznise, a nekoliko dodatnih projekata su naše firme obavile za američke naručioce. 

Sve ovo smo uspeli zahvaljujući 20 srpskih kompanija koje su sponzorisale projekat, kao i 50 ambasadora, uglavnom ljudi našeg porekla koji žive u inostranstvu, koji su nas povezali sa svojim poslovnim mrežama.

  • Kako funkcioniše Tesla Nation?

Želimo da se loš ili nepostojeći imidž naše zemlje u svetu promeni. Želimo da kada naša deca budu u svetu da kada kažu da su iz Srbije budu ponosna. Trenutno postoje razne predrasude još od devedesetih, a mnogi ljudi ne znaju za Srbiju pa je mešaju sa Sibirom ili čak Sirijom. To nije dobro ni za imidž generalno a nije sjajno ni za biznis. 

Projekat ima za cilj da rebrendira i promeni percepciju ljudi u svetu o Srbiji,  i jedno merilo koje smo postavili je da se do 2030. godine u poslovnim krugovima na razvijenim tržištima jasnoprepoznaje ime Srbije, a zatim da prva asocijacija bude da je u pitanju zemlja odakle dolaze izvanredni tehnološki inovatori i profesionalci.

Cilj je da sve veći broj naših tehnoloških stručnjaka kreira tehnološke biznise u suvlasničkom aranžmanu sa poslovno dokazanim preduzetnicima sa razvijenih tržišta, kao i da naši stručnjaci iz sfere istraživanja i razvoja mogu da dolaze do najboljih projekata i da prodaju svoje usluge bez očekivanja niskih cena zbog geografske lokacije ili — lošeg odnosno nepostojećeg imidža.

Sve navedeno  je svakako ambiciozno i nimalo lako ali sa pravom podrškom već uspevamo a pravi uspesi su tek pred nama. Pozivamo sve firme kojima je u interesu da unaprede poslovne prilike za privrednike iz Srbije u inostranstvu, ili koje se prepoznaju u našoj misiji, da nam se pridruže kao partneri. 

Vukašin Stojkov "Sve ovo smo uspeli zahvaljujući 20 srpskih kompanija koje su sponzorisale projekat, kao i 50 ambasadora"/Vukašin Stojkov/Foto: Privatna arhiva
  • Da li računate na podršku države, i da li je imate?

- Tesla Nation je potpuno samostalan poduhvat Startita i naših partnera koji ga i finansiraju, i smatramo da je to dobro. Poduhvat je potpuno nezavistan od države i samim tim su i veće šanse da uspe — ako bismo za sve pa i za ovo čekali da se država organizuje ko zna koliko bismo čekali.

Država ima i jedan svoj projekat Serbia Creates koji na svoje načine rešava neke slične probleme i tu ne vidimo nikakva štetna preklapanja.

  • Kažu da je ova godina prilično važna za srpsku startap scenu, da li im možete u tome pomoći?

- Kada posmatramo prošlu godinu domaća startap scena je dosta loše prošla, barem poredeći je sa hrvatskom ili rumunskom. Stoga jeste bitna godina, moramo prodrmati našu startap scenu jer je ona budućnost naše privrede. Naš pristup je to da nadomestimo najčešće probleme domaćih preduzetnika.

Naši preduzetnici su izvanredni tehnolozi, dobri biznismeni, ali nemaju veze i poznanstva ni sofisticirana znanja prodaje i marketinga potrebna za proboj na zapadna tržišta. Mi ih povezujemo sa poslovnim partnerima odande koji to imaju, sa kojima mogu da prave poslovne uspehe i da od njih uče u praksi.

  • Kako naše male firme, mislim pre svega na IT, da postanu globalne?

- Poznato je da je da domaća IT industrija ima veliki potencijal za razvoj domaće privrede, i da je izvoz softverskih usluga ostvaruje konstantan rast tokom prethodnih godina, što je sa druge strane značajan pokazatelj koliko domaći IT zavisi od međunarodnih faktora u vidu partnera, klijenata i investitora sa razvijenih tržišta.

Međutim, ono što je po našem mišljenju nedostajući faktor kako bi naše firme postale globalne i bile bolje pozicionirane na globalnom tržištu je “brend”, tj. opšta prepoznatljivost kvaliteta proizvoda i usluga koje dolaze iz Srbije.

Trenutna situacija je da je Srbija u najboljem slučaju “no name” brend, što je ok početna pozicija. Međutim to je ono što mi kroz Tesla Nation želimo da promenio, želimo da kroz naše napore i vredan rad, stvorimo jasnu asocijaciju Srbije kao zemlje iz koje dolaze izvanredni profesionalci i inovatori koji su sposobni za stvaranje proizvoda i usluga najvišeg kvaliteta i kompleksnosti, što će posledično, mi verujemo, značajno olakšati firmama iz Srbije da ostvaruju uspehe na globalnom nivou.

startap, firma Foto: Unsplash

Ono što takođe može pomoći našim firmama da postanu globalne je prelazak iz modela gde rade isključivo usluge na model gde rade i na proizvodima, što značajno može povećati šanse za uspeh, i mi tu već imamo uspešan case study.

  • Deluje da uglavnom radimo autsorsing, da li mislte da je vreme da se to promeni?

- Činjenica je da se najveći broj IT firmi u Srbiji bavi uslugama, međutim, neretko se dešava da i firme koje se primarno bave autsorsingom, eksperimentišu sa razvojem svojih proizvoda, i tu već možemo videti nekoliko jako uspešnih primera, jedan od njih je i novosadska uslužna firma COING koja je jedan od partnera Tesla Nationa, koja je razvila izvanredno uspešan proizvod Clockify.

Jedan drugi je isto novosadska kompanija Alchemy, u kojoj su se veterani uslužne industrije udružili sa američkim CEO koja ima domensko znanje, kapacitete za dolazak do investicija i mrežu kontakata potrebnu za razvoj biznisa, stvari koje često fale našim tehnički potkovanim preduzetnicima koji su briljantni za tu oblast, ali kao i svima nama koji zbog obrazovanja i kulture nemaju izvanredno razvijene poslovne veštine i znanja.

 Imati svoj globalno uspešni proizvod koji omogućava eksponencijalni rast prihoda je apsolutno najbolji scenario, međutim, baviti se autsorsingom je sasvim u redu, svako pravi svoj izbor, a takođe rad na proizvodu je jako težak, i mi smo tu da kroz povezivanja koja pravimo kroz Tesla Nation pomognemo kroz idealna povezivanja koja mogu maksimizovati šanse za uspeh.

  • Šta onda uraditi da bi se stvorili preduslovi da se na ovom tržištu prave, pa, možda čak i kompanije jednorozi?

- Naša opklada bi u ovom slučaju bila na povezanost sa uticajnim fondovima, klijentima i pojedincima iz inostranstva, koji imaju duboko poznavanje poslovne kulture i običaja razvijenih tržišta, i to je ono gde mi pomažemo, između ostalog i kroz kreiranje povezivanja u cilju, suosnivanja startapa između stranih i domaćih suosnivača.

Zbog različitih istorijskih okolnosti, razvoj preduzetništva u Srbiji je počeo sa određenim zakašnjenjem u odnosu na zapadna tržišta koja prednjače po stepenu razvijenosti. I pored toga što imamo sjajne i tehnički potkovane profesionalce, ono što nam nedostaje da bismo uspevali da ostvarujemo dobre poslovne rezultate je poslovno znanje.

Dok sa druge strane, na razvijenim tržištima postoji dugogodišnja kultura preduzetništva, poslovnog znanja, ali i lakši pristup kapitalu, što su stvari koje nama nedostaju, i smatramo da je spajanje tih komplementarnih veština recept koji maksimizuje šanse za uspeh.

  • Važno je deljenje znanja, a to su srećom, prepoznali mnogi naši preduzetnici koji rade i u Silicijumskoj dolini, da li se interesuju za Tesla Nation?

- Deljenje znanja i takozvana Pay It Forward kultura je bila jedan od odlučujućih faktora za uspeh Silicijumske doline, ono što ju je napravilo takvom kakvom je poznajemo danas, i istaklo u odnosu na ostale ekosisteme koje su u slično vreme bili u povoju. Postoji značajan broj naših ljudi koji su napravili značajna poslovna dostignuća u Americi pa i u Silicijumskoj dolini koji su više nego spremni i voljni da pomognu i doprinesu Srbiji, na različite načine, i te podrške i pomoći ne manjka ni kada je u pitanju Tesla Nation.

U tome u našem slučaju prednjači organizacija koja okuplja uspešne ljude našeg porekla koji uglavnom žive i rade u Americi pod nazivom Serbian Entrepreneurs, koja nam nesebično pomaže svojim resursima, u našim naporima da učinimo da reč “Srbija” u poslovnim krugovima u Americi postane sinonim za kvalitet i znanje.

domen internet stranica biznis web Foto: Shutterstock
  • Postoji li šansa da zaista rebrendiramo naše tržište, i da li Srbija može da iskoristi talente koje ima, i postane prepoznatljiva po još nekim IT kompanijama koje bi odmah povezali sa Srbijom

- Šansa svakako postoji, jer kao što smo već spomenuli naš imidž trenutno najviše naginje ka neutralnom, što svakako nije idealna polazna tačka, ali pruža šansu da zajedno izgradimo imidž kakav želimo od početka. Mi imamo izuzetno kvalitetne, obrazovane i talentovane tehnološke profesionalce, koji su sposobni da u najmanju ruku pariraju onima sa najrazvijenijih tržišta.

Smatramo da baš ti ljudi mogu da budu oni koji će pokrenuti zamajac promena, i kroz veliki broj uspešnih saradnji sa partnerima iz inostranstva, malim koracima stvoriti sliku Srbije kao zemlje odakle dolaze izvanredni tehnološki inovatori i profesionalci.

  • Kako privući investitore, kako ih animirati?

- Investitora ćemo najlakše privuči i animirati time što ćemo demonstrirati da u Srbiji postoje kvalitetni startapi i pojedinci koji su sposobni da ih razvijaju. To je najbolji način i verovatno jedini način za podizanje vidljivosti domaćeg startap ekosistema medju investicionim fondovima i biznis krugovima u Evropi i Americi.

  • Ako pogledamo globalno? Šta mislite da li može u ovom delu Evrope da se rodi sledeći IT gigant?

- Naravno, a primer toga već možemo i da vidimo, skoro je jedna kompanija iz komšiluka postala prvi jednorog sa ovih prostora, što je dovoljan pokazatelj da je to moguće, a sa druge strane i motivacija nama da radimo na tome da i naši ljudi razvijaju kompanije koje će dosegnuti slične uspehe. 

Video: Čovek koji je pravio prvi domaći računar za Telegraf Biznis: CER 10 bio je početak jedne epohe

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bane

    26. mart 2021 | 21:30

    Ziva istina... licno doziveo, stalno misle Sirija ili Siberia...

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>