Veštačka inteligencija će biti u svakodnevnoj uoptrebi brže nego što mislite: Šta ljudi time zapravo dobijaju?

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 1

Korporativna Amerika ubrzano usvaja veštačku inteligenciju kako bi automatizovala rad koji su nekada obavljali isključivo ljudi.  Skoro polovina (46 odsto) velikih američkih firmi planira da koristi veštačku inteligenciju u narednih godinu dana za automatizaciju zadataka koje su ranije obavljali zaposleni, prema istraživanju šefova finansija objavljenom u četvrtak.

Ti zadaci uključuju sve, od plaćanja dobavljačima i faktura do finansijskog izveštavanja, navodi se u istraživanju koje su sproveli Univerzitet Duke i Banka federalnih rezervi Atlante.

To je pored kreativnih zadataka za koje se neka preduzeća već oslanjaju na ChatGPT i druge AI chat botove kao pomoć, uključujući pravljenje oglasa za posao, pisanje saopštenja za javnost i pravljenje marketinških kampanja. Nalazi pokazuju da se kompanije sve više okreću AI kako bi smanjile troškove, povećale profit i učinile svoje radnike produktivnijim.

- Ne možete voditi inovativnu kompaniju bez ozbiljnog razmatranja ovih tehnologija. Rizikujete da budete ostavljeni - rekao je profesor finansija Duke John Graham, akademski direktor istraživanja, za CNN u telefonskom intervjuu.

Istraživanje finansijskih direktora, koje je rezultat saradnje Duke-a i Fed-a Atlante, pokazalo je da skoro jedna od tri (32%) firme — velike ili male — planiraju da koriste veštačku inteligenciju u narednoj godini za obavljanje zadataka koje su nekada uradili ljudi.

Zašto šefovi koriste veštačku inteligenciju

Nešto od ovoga se već dešava, posebno među većim firmama koje imaju finansijsku moć da eksperimentišu sa veštačkom inteligencijom. Skoro 60% svih kompanija (i 84% velikih kompanija) koje su ispitane reklo je da su se tokom prošle godine već oslanjale na softver, opremu ili tehnologiju uključujući veštačku inteligenciju za automatizaciju zadataka koje su zaposleni ranije radili. Istraživanje je sprovedeno u periodu od 13. maja do 3. juna.

Šefovi se okreću veštačkoj inteligenciji iz raznih razloga, uključujući i da smanje ono što troše na ljudske radnike.

Anketa o finansijskim direktorima je otkrila da kompanije kažu da koriste automatizaciju za povećanje kvaliteta proizvoda (58% firmi); povećati učinak (49%), smanjiti troškove rada (47%) i zameniti radnike (33%).

Ipak, dobra vest za radnike je da neki stručnjaci ne veruju da će veštačka inteligencija izazvati masovni gubitak posla, barem ne odmah.

- Mislim da ove godine neće biti mnogo gubitka posla. Kratkoročno, ovo će biti više o začepljenju nekih rupa i mogućem neupošljavanju nekoga koga bi inače imali, ali ne i otpuštanju nekoga. Delimično je to zato što je ovo potpuno novo -rekao je Grejem.

AI kopiloti na putu?

Ipak, radnici će osetiti uticaj usvajanja AI, ako već nisu.

- Ovo bi ljudima moglo dati više vremena da daju prioritet onome što je najvažnije i nagrađivano - rekao je Graham.

Rid Hofman, milijarder investitor i suosnivač LinkedIn-a, rekao je za CNN da će veštačka inteligencija verovatno poremetiti neke poslove, ali ne u bliskoj budućnosti.

- Godine, ne decenije, već godine, ne meseci - rekao je Hofman, misleći na vreme kada je veštačka inteligencija raselila ljude:

- Verujem da ćemo za tri do pet godina svi imati neku vrstu agenta kopilota koji će nam pomoći u bilo čemu, od toga kako kuvamo večeru... do obavljanja vašeg posla i pisanja i tako dalje.

Hofman, koji je prošle godine napisao knjigu pod nazivom "Impromptu: Amplifiing Our Humaniti Through AI" uz pomoć ChatGPT-4, naglasio je da će nekoliko godina to biti kopilot, a ne pilot.

- To je transformacija posla. Ljudski poslovi će biti zamenjeni, ali će ih zameniti drugi ljudi koji koriste veštačku inteligenciju. Cela ideja je da budete čovek koji koristi veštačku inteligenciju, da je naučite, da to uradite, da to ostvarite - rekao je on.

AI i inflacija

Za sada, šefovi i zaposleni ostaju zabrinuti zbog troškova života i inflatornih pritisaka. Anketa finansijskih direktora pokazala je da je inflacija druga briga za narednu godinu među glavnim finansijskim direktorima SAD – iza samo srodne brige o kamatnim stopama i monetarnoj politici.

Većina finansijskih direktora (57%) očekuje da će se cena njihovih proizvoda ove godine povećati bržim tempom od uobičajenog.

Međutim, došlo je do odstupanja u izgledima inflacije na osnovu usvajanja tehnologije. Istraživanje je pokazalo da kompanije koje su implementirale automatizaciju u poslednjih 12 meseci očekuju sporije povećanje cena od onih koje nisu. Grejem, profesor Duke, rekao je da bi veštačka inteligencija na kraju mogla da pomogne u ublažavanju povećanja cena, ali nije optimista da će sada biti glavna sila za ublažavanje inflacije.

- Ne čini se da će to biti lek u narednoj godini - rekao je on.

"Značajni rizici"

Anketa finansijskih direktora pokazuje koliko se brzo kompanije okreću veštačkoj inteligenciji, čak i dok se zaštitni i regulatorni okviri još uvek spajaju. Brzo usvajanje veštačke inteligencije u nekim industrijama poput finansija zabrinulo je neke.

Ministarka finansija Dženet Jelen upozorila je u govoru ranije ovog meseca da korišćenje veštačke inteligencije od strane finansijskih kompanija predstavlja i "ogromne mogućnosti i značajne rizike".

Izveštaj koji je prošle nedelje objavio demokratski senator Gari Peters, predsedavajući Komiteta za unutrašnju bezbednost i vladine poslove, otkrio je da izlazak iz regulative "nedovoljno rešava" kako hedž fondovi već koriste veštačku inteligenciju.

U izveštaju se upozorava da ne postoje "nikakvi propisi ili zahtevi" koji nalažu "kada i da li čovek mora da bude uključen u donošenje odluka, uključujući i odluke vezane za trgovinu".

Grejem, profesor Duke, rekao je da bi bilo mudro da kompanije u svim industrijama imaju jake sisteme upravljanja rizikom i redundancije dok eksperimentišu sa veštačkom inteligencijom.

- Došlo je do brzog usvajanja AI. Nadam se da se to radi sa rezervom. Biće situacija u kojima kompanije imaju neugodne proizvode ili situacije u lancu snabdevanja jer su se kretale malo prebrzo - rekao je on.

(Telegraf Biznis)

Video: Anketa Black Friday

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>