Otkrivena cifra: Evo koliko Apple troši godišnje da utiče na odluke Evropske unije
Kompanija je u 2025. udvostručila svoj budžet za lobiranje u Briselu kako bi zaštitila interese u oblasti AI, digitalnih tržišta i privatnosti podataka.
Kompanija Apple sada troši više od 8 miliona dolara godišnje kako bi uticala na evropske regulative, pokazuju novi podaci organizacije Corporate Europe Observatory. To je najveći iznos koji je Apple ikada izdvojio za lobiranje u institucijama Evropske unije.
Apple se tako našao među deset najvećih lobista u tehnološkom sektoru u Evropi, zajedno sa kompanijama kao što su Amazon, Microsoft, Google i Meta. Samo tih deset firmi zajedno čine skoro trećinu ukupnog lobističkog budžeta digitalne industrije u EU, koji iznosi oko 151 milion evra godišnje.
U poređenju sa 2021. godinom, kada je Apple trošio između 3,5 i 3,75 miliona evra godišnje, to predstavlja gotovo duplo povećanje. Glavni razlog su novi evropski zakoni koji se direktno odnose na američke tehnološke gigante, uključujući Digital Markets Act, Digital Services Act, AI Act i strožu primenu GDPR-a.
Lobiranje u senci veštačke inteligencije
Prema podacima, Apple je samo u prvih šest meseci 2025. imao 29 formalnih sastanaka sa visokim zvaničnicima Evropske komisije. Najčešće teme bile su veštačka inteligencija, data centri, oblaci, ali i nova pravila o digitalnim tržištima. AI je pomenut u čak 58 od 146 sastanaka sa pet najvećih američkih kompanija.
Apple je aktivno lobirao i u Evropskom parlamentu, gde je učestvovao u 47 sastanaka sa poslanicima. U poređenju, Meta je imala 63 sastanka, Amazon 49, Google 47, a Microsoft 34.
Kompanija je dodatno potrošila oko 2,3 miliona evra na PR agencije, istraživačke organizacije i konsultantske firme, što je pokazatelj da Apple ulaže i u indirektne oblike uticaja.
U istom periodu, Evropska unija zaoštrava regulative prema velikim tehnološkim kompanijama, pa se Apple-ovo povećano lobiranje uklapa u pokušaje da zaštiti svoje interese u oblastima AI tehnologije, privatnosti korisnika i digitalnog tržišta aplikacija.
(Telegraf Biznis)
Video: ODRŽIVOST PR
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.