• 3

Uspon i pad modnog milionera Halstona: Propao je zbog ideje na kojoj drugi danas zarađuju milijarde

Zaboravite na Šanel, na Iv Sen Lorana i ostalu ekipu... Halston je bio jači od njih, a ipak je propao. Ovo je priča o neverovatnom vizionaru

  • 3

Prošle godine izašao je drugi dokumentarni film (prvi je iz 2010) o modnom revolucionaru Roju Halstonu Froviku, koji je u Njujorku šezdesetih i sedamdesetih, najpre kreirao šešire za visoko društvo. Njegove klijentkinje bile su Džeki Kenedi, Elizabet Tejlor, Lajza Mineli, Anđelika Hjuston i mnoge druge, koje je okupljao u popularnom Studiju 54.

Uvek je hodao okružen prelepim devojkama, koje su zvali "halstonese", a koje su se u predivnim, jednostavnim haljinama njihale pored njega.

U početku je bio pesimističan u pogledu svoje karijere, smatrajući sebe "slugom bogataša", ali je Halston kasnije sam sebe demantovao. U naredne dve decenije postao je, verovatno, najuticajnija modna figura Amerike - bio je prvi dizajner smatran zvezdom, koji je zarad mode posećivao Kinu, kao jedini Amerikanac iz ove branše.

Džeki Kenedi

Šešir Džeki Kenedi koji je napravio Halston; Foto: Guliver/Michael Stroud/Express/Getty Images

Nije imao moćno poreklo, smatran je samoniklim milionerom, čovekom koji je mukotrpnim radom dosegao zvezde. Bio je prvi američki kreator koji je stigao u Pariz na nedelju mode, rame uz rame sa moćnim bogatašima, zvezdama Evrope, ljudima čiji je korak odisao luksuzom.

Ipak, nešto je krenulo po zlu.

Dokumentarac snimljen o Halstonu govori o tome na koji način je redefinisao ulogu modne zvezde, što ga je po svemu sudeći koštalo istinske slave.

Počeo je da meša visoku modu sa konvencionalnom, te je tako kašmir, svilu i kaftan po potrebi menjao za jeftnije materijale, počeo je i sa proizvodnjom parfema, a brend je nosio njegovo ime.

Zanimljiva je priča o bočici parfema. Želeo je da ona izgleda kao suza, te je napravljeno grlo koje ide u stranu. Naravno da su do tada ustaljeni obrasci flašica bili sasvim drugačiji, te da je cela industrija koja je u početku zaista stajala iza njega bila apsolutno šokirana ovakvim izgledom flašice.

Međutim, modni mag je bio uporan i flašica je napravljena. Čim je parfem lansiran, rasprodat je. U gotovo jednom danu, svi su želeli da nose savršeni miris, miris luksuza, moći, sklada.

Danas ovakve flašice uopšte nisu neobične, a to je upravo dokaz da je ovaj bogati čovek imao neverovatnu ideju, koja ga je doslovno i uništila.

Halston parfem

Svi su želeli ovakav parfem;  Foto: walmart.com

Do kraja sedamdesetih osmislio je poseban stil koji odiše mladošću i slobodom, a pripajanje jednoj američkoj kompaniji bilo je fatalno. Njegov biznis je sve više propadao jer je, kako kažu, bio previše revolucionaran.

Roy Halston Frowick

Foto: Profimedia

Da li je Halston samo bio rođen u pogrešno vreme? 

Danas, kada se popularni dizajneri kao što su Džimi Ču ili Žan-Pol Gotje udružuju sa velikim brendovima kako bi se pozicionirali još bolje na modnom tržištu, ali i uvećali svoju prodaju, odnosno približili svoje modele većem broju ljudi - nezamislivo je da neki kreator zbog ovakve ideje propadne. Ipak, upravo to se desilo Roju Halstonu, pa se postavlja pitanje da li je on bio previše napredan za svoje vreme? Da li ga ljudi, jednostavno, nisu razumeli?

Njegov biznis je, zajedno sa njegovim imenom, počeo da propada 1982. nakon potpisivanja ugovora s američkim lancem trgovina "J. C. Penney", koji ima 1,106 prodavnica u svih 50 zemalja SAD. U oktobru 1984. su ga, navodno zbog konzumiranja droge i alkohola izbacili iz kompanije, i izgubio je pravo da kreira pod svojim imenom. Njegov pad se, nažalost, nastavio sve do njegove smrti 1990. kada je umro od raka pluća koji je bio posledica side. Za života, budući da se među prvima javno deklarisao kao gej, trpeo je i homofobične uvrede.

- Bio je pionir, a takvi moraju da se bore. Halston je bio oličenje lepote, a možda u "J. C. Penney"-u nisu to razumeli. Dok je kreirao sam, voleli su ga svi iz modnog sveta - rekao je modni novinar Andre Leon Tali.

Roy Halston Frowick

Foto: Profimedia

Iako nije stekao slavu kakvu je zaslužio, o njemu se i danas i te kako priča. Reditelj prvog filma “Ultrasuede: In Search of Halston”, Vitni Sadler-Smit, rekao je da je "Halston bio vizionar, jer su njegovim stopama sada krenule mnoge modne kuće koje prave odeću za široke mase, pa su se tako Lagerfeldove kreacije mogle kupiti u prodavnicama "H&M".

Halston je, zapravo, želeo da usreći narod Amerike, kreirajući za sve, a ne samo za povlašćene. Njegov dugogodišnji prijatelj Bil Dagan rekao je da je "brend danas sve, dok su vizija i divni krojevi nešto što u traci za zaradom - nikoga ne zanima".

Modna linija "Halston Heritage", čija je kreativna direktorka jedno vreme bila Sara Džesika Parker, dostupna je onlajn , a odevni komadi su inspirisani modom sedamdesetih.

(Telegraf Biznis/CNN)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke