• 0

Frilenseri, ovih 5 mitova treba da "razbijete" ako želite da budete uspešni

Zanimljivo je da je Srbija prva u svetu po broju frilensera u odnosu na broj stanovnika u zemlji, a iza nje su SAD, Australija, Nemačka, Italija, Španija i Portugalija

  • 0

Frilenseri često uživaju dobru reputaciju u svojoj okolini, jer važe za one koji su se dobro "snašli", i koji imaju sreću da slobodno organizuju svoje vreme i biraju poslove.

Međutim, praksa pokazuje da nije uvek tako. Mnogi pristaju na plate koje smatraju niskim "za svoj nivo", ali se vode time da moraju imati prihode. Jedna od frilensera, Sones Stivens, rekla je za "IdeasTed" da kada njene kolege "ne cene sebe, ne tražeći platu koju zaslužuju, time ne utiču samo na svoj život, već i na odnos kompanija prema njima".

Davno je prošlo vreme kada su frilenseri, među kojima je najviše programera, dizajnera i IT stručnjaka, radila za jednu kompaniju ceo život. U SAD, recimo, ovako nekonvencionalno radilo je oko 35 odsto ljudi u 2019, dakle, za pet procenata više nego 2014. Budući da ovaj posao postaje važan segment ekonomije, važno je da frilenseri znaju kako da se najbolje snalaze u njemu.

Frilenser

Foto: Shutterstock

Stivens, koja danas živi u Japanu, na ovaj način posluje već 20 godina, i to kao glumica za pozajmljivanje glasova, odnosno kao trener za javni govor. Kaže da je vrlo svesna zabluda koje frilenseri imaju o sebi, posebno kada je reč o novcu, jer ih je i sama imala.

MIT 1: "Ako radim dobro svoj posao, klijent će to primetiti, i platiće mi više u budućnosti"

- Ovaj pristup je pogrešan, jer devalorizuje rad svih influensera. Ako vas klijent angažuje, očigledno je da već u startu imate potrebe potrebne i vredne veštine. Dakle, zaslužujete da budete plaćeni onoliko koliko zaista vredite - kaže Stivens, i dodaje da se na kraju ispostavi da cena koju je jedan frilenser "dogovorio", bude standard za sve ostale. Onima koji u startu traže više, obično bude teže da se izbore za adekvatan honorar, zbog prethodnog iskustva poslodavaca. Međutim, šta je adekvatna naplata? Stivens kaže da to nije lako odrediti, ali da do odgovora ne dolazite sami, već da popričate s kolegama iz branše kako biste bolje razumeli industriju kojom se bavite.

MIT 2: "Kako bih izgradio/la bolji imidž, treba da prihvatam sve poslove. Treba da radim čak i pro bono, zbog iskustva"

- Jasno mi je da ljudi, posebno na početku, žele da rade svašta nešto i da tako stiču iskustvo, ali kada je sve što radimo dovoljno? Frilens posao zavisi od vaših veština i znanja, ne nužno od iskustva. Tako da, ako ste u stanju da uradite za klijenta ono što je tražio - to je mera za "dovoljno". Većinu tih veština verovatno ste stekli još na fakultetu. Logika je i ova: Ako ste dovoljno dobri da uradite posao, onda ste i "dovoljno dobri" za adekvatnu isplatu. Čak i ako i dalje postoji prostora za napredovanje, zaslužujete da budete "plaćeni novcem, a ne iskustvom" - zaključuje Stivens.

MIT 3: "Ako želim da uspem kao frilenser, ne smem da budem mnogo probirljiv/a. To bi moglo da naškodi mojoj reputaciji"

- Loš je stav da ne smete da birate poslove, ako ste početnik. Štaviše, odabir posla govori o vašem renomeu, o tome kakvi ste. Oslobodite se pritiska da nešto morate da prihvatite, posebno ako se kosi s vašim vrednostima, kao i straha da će vas smatrati "teškim za saradnju". Preuzimanje posla koji vas ne ispunjava stvara bes i revolt - ističe Sones Stivens, i dodaje da to sve dalje vodi prekovremenom radu i preopterećenosti. Većina, naravno, prihvata svaku opciju kako bi imala bilo kakav priliv novca, ali i iz straha da ako to odbije - ništa drugo mu/joj neće biti ponuđeno, međutim, frilenserka iz Japana kaže da "na tržištu ima mnogo više opcija i ponuda nego što mislimo".

Biznismen, IT, paušalac, preduzetnik, programer

Foto: Shutterstock

MIT 4: "Ja sam frilenser, a ne biznismen, tako da mi pregovori oko plate i novca nisu jača strana"

- Dragi frilenseri, vreme je da ponovo razmotrite sebe. Ako treba da mislite na svoj brend, klijente ili platu - vi ste onda biznismen. Sami ste sebi šef, i ovo je vaš posao, a ne tuđi. Vaša stručnost je ono što vam donosi novac. Kada frilenseri ne doživljavaju sebe kao poslovne ljude, oni nesvesno umanjuju svoju ekspertizu, a samim tim i svoj posao. Kada krenemo da shvatamo da je naš posao - naša vrednost, koju možemo da unovčimo, onda možemo da prestanemo da je odbacujemo, stojeći čvrsto iza nje. Zapamtite: Svaki put kada prihvatite ili odbacite neku priliku - vi donosite poslovnu odluku - ističe Stivens.

MIT 5: "Budući da se stalno takmičim sa drugim frilenserima, ako odbijem neku loše plaćenu ponudu, klijent će me lako zameniti"

- Frilens posao često deluje kao da "u maloj posudi pokušavate da ulovite veliku ribu, dok druge plivaju okolo". Mislite, ako ste te sreće da je uhvatite - vi ste pobednik, a drugi gube. Ali, šta ako je ta "posuda" okean sa mnogo riba, ili mnogo okeana sa još više riba? Jedan način da proširite svoj "okean mogućnosti" jeste da ostvarite interakciju s kolegama, kako biste bili u toku sa aktuelnim ponudama. Družite se i mimo posla, idite na kafu sa njima, pričajte im o svojim planovima i projektima. Pridružite se profesionalnoj organizaciju u domenu vaše oblasti koja pomaže frilenserima da se okupe i razmene iskustva - kaže Stivens.

(Telegraf Biznis)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke