• 0
 ≫ 

Poslovanje u novoj stvarnosti: 7 imperativa za budućnost

 ≫ 

Svedoci smo vremena u kojem se dešavaju brojne promene izazvane COVID-19 epidemijom. Nekada nezamislivo danas je imperativ. Načini na koje radimo, živimo i učimo u potpunosti su se promenili. I dok se vraćamo u novu "normalu" jasno je da nas čeka jedna sasvim drugačija stvarnost od one na koju smo navikli

  • 0
Biznis kolumna, Nikola Polic

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

Nema sumnje da je ova pandemija prouzrokovala nesagledivu tragediju. Ujedno, ovo je bilo i vreme kada smo videli brojna važna partnerstva privatnog i javnog sektora, akademske zajednice, zdravstevnog sistema, naučnika i istraživača, .. gde je ceo ekosistem radio zajedno za boljitak zajednice i zaštitu naših sugrađana.

Isto tako, s poslovne strane, ovo vreme ćemo pamtiti i po tome što se iznenada ubrzala digitalna transformacija, ne samo poslovnog sveta, već i društva u celini. Donošenje poslovnih odluka nikada nije bilo izazovnije. A upravo odluke koje donosimo danas, definišu našu budućnost i određuju ko će biti “pobednici” u ovoj novoj stvarnosti.

Lideri širom sveta razmišljaju šta za njih znači ta nova stvarnost, kako da posluju uspešno danas u tzv. post COVID-19 svetu, koje mere da preduzmu već sada za stvaranje sigurnije digitalne budućnosti? Ista razmišljanja i trendovi vidljivi su i u Srbiji bez obzira o kojoj je industriji reč.

Upravo u ovim izazovnim vremenima, imali smo priliku da vidimo kako se važnost uloge koju imaju tehnologije kao što su cloud ili veštačka inteligencija, nije promenila. Ono što se promenilo jeste brzina kojom su se te tehnologije usvajale i implementirale. Projekti transformacije za koje se mislilo da će trajati nekoliko godina, sada su se pod pritiskom promena realizovali u samo nekoliko nedelja ili meseci. Organizacije su počele ponovo da razmatraju i menjaju svoje poslovne modele što svakako ima kratkoročne i dugoročne posledice.

Mnogo je otvorenih pitanja od strane kompanija i organizacija: kako upotrebiti tehnologiju za unapređenje produktivnosti i interakcije među zaposlenima, kako osigurati kontinuirano snabdevanje, kako osigurati kontinuitet poslovanja, koje poslove treba da premestimo u cloud kako bi zadržali neometan rad ključnih operacija, kako osigurati i zaštititi IT infrastrukturu da omogućimo siguran rad na daljinu svojim zaposlenima, kako upotrebiti veštačku inteligenciju za adresiranje sve većeg broja poziva koji dolaze u moj call centar?

I kroz ovu epidemiju smo videli da su tehnološka rešenja koja omogućuju brzinu, fleksibilnost, izvalačenje uvida iz podataka i stvaranje inovacija bila ključna.

Na primer, zaposleni širom sveta su morali da se prilagode na nove uslove rada i upravo rad od kuće uslovljavao je promene za poslodavce i u tehnološkom i u kulturološkom smislu. Mnoge organizacije upravo sada su preselile svoje kritične operacije i aplikacije u cloud što im je omogućilo potrebnu operativnu agilnost i fleksibilnost u novim poslovnim uslovima. U nekim zemljama ovakav način rada pomogao je vladinim agencijama u bržem pružanju usluga građanima dok su na primer proizvođači određenih proizvoda prebacili operativnu podršku iz svog postrojenja u cloud i na taj način uspeli da odgovore na zahteve u porastu potražnje koje je prouzrokovao COVID-19. Vidljivo je da će se trend „cloudifikacije“ na području pružanja usluga nastaviti, a ubrzaće se i premeštanje ključnih operacija u cloud.

Takođe, anketa koju smo sproveli u sklopu IBM-ovog istraživanja COVID 19 mera za izvršne direktore pokazuje da 84 odsto nosilaca izvršnih funkcija očekuje da korisnici ubuduće u većem broju i češće stupaju u interakciju putem interneta.

Isto tako, UN procenjuje da je 290 miliona studenata širom sveta obuhvaćeno trenutnim promenama i disrupcija u obrazovanju je primorala studente da nauče kako da uče na nove načine i s udaljenih lokacija, superkompjuteri se koriste za istraživanje i razvoj terapija i lekova za COVID-19, dok je na primer IBM razvio i dao na besplatno korišćenje u razdoblju od 90 dana virtuelnog asistenta IBM Watson Assistant for Citizens koji se zasniva na veštačkoj inteligenciji, a pomaže vladinim institucijama i zdravstvenim ustanovama u pružanju informacija građanima u vezi sa COVID-19 u realnom vremenu.

Koju tehnološku platformu i koja rešenja odabrati za osnaživanje poslovanja, jedna je od važnijih odluka koju lideri iz različitih industrijskih grana danas moraju da donesu. To je ono što će odrediti koliko brzo mogu da reaguju na krizu kao što je ova s kojom se danas suočavamo i efikasno služe svojim zaposlenima i klijentima.

Povodom toga, tokom ove epidemije IBM-ov Institut za poslovnu vrednost (IBV) objavio je specijalni izveštaj pod nazivom COVID 19 mere za izvršne direktore koji donosi okvir za put napred i odgovore kako se suočiti s trenutnim izazovima ili budućim u vremenima sličnim sadašnjim.

Izveštaj se fokusira na sedam ključnih imperativa na koje organizacije moraju da obrate pažnju i to su:

Osnaživanje radne snage na udaljenim lokacijama - nosioci izvršnih funkcija širom sveta očekuju da za dve godine imaju dva i po puta više zaposlenih koji rade na daljinu nego što su imali pre pojavljivanja COVID-19

Virtuelni kontakti sa korisnicima - Virtuelni rad sa klijentima i partnerima ostaće jedan od suštinskih delova poslovanja čak i kada ponovo uspostavimo interakciju licem u lice. Prakse u prodaji i pružanju usluga će biti nepovratno promenjene.

Daljinski pristup svemu - Brzo se prilagođavajući trenutnim uslovima, organizacije istovremeno mogu da se pozicioniraju u cilju postizanja jače konkurentnosti na duži vremenski rok. Zapravo, 84 odsto nosilaca izvršnih funkcija u našim trenutnim anketama očekuje da korisnici ubuduće u većem broju i češće stupaju u interakciju putem interneta.

Unapređenje agilnosti i efikasnosti - Zbog COVID-19, prelazak na radikalnu agilnost se ubrzava širom sveta sa ozbiljnim posledicama. Oko 79% direktora nam je reklo da će agilnost preduzeća postati prioritet.

Zaštita od novih rizika u pogledu sajber bezbednosti - Kako sve više poslova i korisnika prelaze na poslovanje u cloudu, koje su ubrzali trenutni zahtevi za radom od kuće, otpornost sajber bezbednosti će se razviti od osnovnog zahteva za funkcionisanje do pokretača koji znači konkurentsku prednost.

Smanjenje operativnih troškova i unapređenje kontinuiteta lanca snabdevanja - Tokom ove krize i u novoj stvarnosti, integrisani podaci i tehnologija su od presudnog značaja za direktore nabavke i finansija, jer napredujući ka pametnijim lancima snabdevanja oni mogu da pomognu u smanjenju troškova i omoguće brži odgovor i na poslovne prilike i buduće poremećaje poslovanja.

Podrška pružaocima zdravstvenih usluga i vladinim službama - Proširenje upotrebe tehnoloških interfejsa usredsređenih na ljude je postalo ključno zbog pomoći onima koji su u žurbi da pronađu odgovarajuće tretmane za lečenje, vakcine i lekove, kao i u pomoći u nadgledanju fizičkog, mentalnog i ekonomskog zdravlja.

Proaktivno i napredno razmišljanje kao i stvaranje okvira za delovanje koji nam pomažu da trenutno odgovorimo na krizu, ali i da se pripremamo za budućnost u svim aspektima našeg života i poslovanja, ključni su činioci za delovanje u ovim ali i sličnim izazovnim vremenima s kojima ćemo se kao društvo suočavati.

(Autor: Nikola Polić, direktor IBM-a za Srbiju, Makedoniju, Crnu Goru i Albaniju)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>