Vreme čitanja: oko 3 min.
"Ako nemate lokal u šoping molu, kao da vas i nema na tržištu": Prazni prostori u glavnim gradskim centrima
Vreme čitanja: oko 3 min.
"Nekada je Bulevar bio izuzetno atraktivan, sve do Cvetkove pijace, danas je to jedva do Vukovog spomenika", priča Branko Šajkunić
Pandemija, ekonomska kriza i situacija u Ukrajini uticali su na tržište nekretnina u zemlji, ali istovremeno i na gašenje malih radnji. Prazni lokali, sa natpisom "izdaje se", postali su svakodnevna pojava na ulicama gradova u Srbiji, pa čak i na atraktivnim lokacijama poput Beograda, Novog Sada ili Niša.
Vlasnik agencije BG posrednik Branko Šajkunić ispričao je za 4zida.rs da poslednjih nekoliko godina značajno opada interesovanje za zakup poslovnog prostora i lokala u velikim gradskim centrima, a razloga je više.
- Primetno je da banke smanjuju broj filijala i prelaze sve više na onlajn bankarstvo, a poznato je da su one bile i česti i najatraktivniji zakupci. Takođe, pandemija je osetno povećala onlajn trgovinu, pa kada se na to nadoveže ekonomska kriza, velika inflacija, ali i atraktivnost šoping molova, logično je što lokali gube na svom značaju.
U poslednje vreme se sem kladionica, apoteka i eventualno pekara gotovo ništa se i ne otvara u gradskim centrima. Sa druge strane, ako nemate lokal u šoping molu, kao da vas i nema na tržištu, jer su se kupci navikli da tamo obavljaju kupovinu, jednostavnije im je, sve je na jednom mestu, imaju obezbeđen parking i slično - pojašnjava.
Dodaje da se cene zakupa kancelarija u poslovnim centrima kreću od 15 do 25 evra po kvadratu, ali da to najčešće zavisi od lokacije ili atraktivnosti samog poslovnog prostora.
Primera radi, u beogradskoj ulici Knez Mihailova još uvek vlada veliko interesovanje za poslovnim prostorom, ali je sa druge stane primetno da se takozvana crvena zona, tojest opseg najtraženijih lokacija, prilično suzio.
- Čim se malo odmaknete od samo centra Beograda, sve je više praznih lokala. Nekada je Bulevar bio izuzetno atraktivan, sve do Cvetkove pijace, danas je to jedva do Vukovog spomenika. Da ne govorim o Cvijićevoj ulici, odnosno ulicama koje se ne nalaze u samom centru grada. Slično je i u drugim gradovima u Srbiji. Jednostavno, ni zakup ni kupovina lokala u drugoj ili trećoj zoni više nisu interesantne - pojašnjava stručnjak.
Na sajtu 4zida.rs trenutno je više od 4.500 aktivnih oglasa za izdavanje poslovnog prostora, od čega se gotovo polovina odnosi na one u Beogradu (2.120), a slede Niš (799) i Novi Sad (701).
Što se Beograda tiče, najveća ponuda poslovnog prostora je u opštinama Zemun, Novi Beograd, Vračar i Stari grad, navode.
Šta sve utiče na cenu?
Na cenu najma poslovnog prostora pre svega utiče kvadratura, lokacija, pogotovo kada su u pitanju lokali pogodni za prodavnice i ugostiteljske objekte, dok je kod kancelarijskog prostora, osim lokacije, na ceni njegova atraktivnost, dostupnost parkinga, ali i drugi sadržaji dostupni u samoj zgradi ili njenoj blizini, navode na sajtu 4zida.rs.
Dodaju da je za ugostiteljske objekte od velikog značaja i da li poslovni prostor ima baštu ili parking, dok je kod lokala interesovanje za one koji imaju adekvatan izlog daleko veći. Najvišu cenu imaju lokali koje se nalaze na najatraktivnijim lokacijama u centru, pa se na specijalizovanom sajtu za oglašavanje nekretnina 4zida.rs nudi lokal od 55 kvadrata u ulici Đure Jakšića, nekoliko koraka od Knez Mihailove po ceni mesečnog najma od 2.500 evra i to za advokatsku kancelariju, banku, stomatološku ordinaciju ili sličnu namenu, dok je cena zakupa lokala od oko 80 kvadrata u Dečanskoj ulici 3.000 evra.
Sa druge strane, analize tržišta pokazuju da u Srbiji, u kojoj je tokom 2022. izgrađeno oko 120.000 kvadrata poslovnog prostora, potražnja za adekvatnim kancelarijskim prostorom i dalje nadilazi ponudu, a vlada potražnja i za halama i proizvodnim pogonima.
- Često zakupodavci stanove izdaju kao kancelarijski prostor, ali nije svaki stan pogodan za kancelariju. Takođe, nekada je bio trend da se stanovi u prizemlju adaptiraju kako bi se izdali kao poslovni prostor, dok u poslednje vreme tržište funcioniše tako da će se poslovni prostor pretvarati u stambeni - priča Šajkunić.
Presek trenutnih oglasa na sajtu 4zida pokazuje da su cene zakupa stanova u najvećim gradovima, poput Beograda, Novog Sada, Kragujevca i Niša porasle u odnosu na isti ovaj period prošle godine. Tako su prosečne cene izdavanja garsonjere u Beogradu porasle sa 230 na 300 evra, dok se jednosoban stan umesto za 300 sada izdaje za 400 evra.
(Telegraf Biznis)
Video: Lela Saković: Da li je u Srbiji moguća komunikacija bez stresa i šta da radimo kad se firma proda?
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
srpski jezik
šoping mol
Podelite komentar