Zbog čega trošimo novac na luksuzne stvari, a štedimo na sitnicama?
Prema istraživanju, ljudi u proseku ostavljaju napojnicu u restornima veću od 20 odsto.
Istovremeno, niko od njih ne odbija kusur prilikom kupovine namirnica u marketu. Statistički podaci, takođe, pokazuju i to da 1 od 5 vlasnika Ajfona ima stalnih novčanih problema. Nameće se pitanje zbog čega nekada galantno dajemo više novca nego što treba?
Olako plaćamo
Nakon što večerate u restoranu i konobar vam donese račun od 430 dinara, verovatno ćete mu dati 500 dinara i zaboraviti na kusur. Možete smatrati da je to mali račun, jer je cena vaše hrane skoro 6 puta veća od toga.
Druga situacija je kada kupite nekoliko kilograma krompira od poljoprivrednika za 300 dinara, a date mu 400. Teško da će neko odbiti da uzme kusur, jer je za taj novac moguće kupiti gotovo duplu količinu krompira.
Ne želimo da neko misli da "nemamo"
Psihologija ovde igra važnu ulogu. U ovom slučaju govorimo o "efektu mase". U skupim restoranima i kafićima, konobari često ne donose kusur ako im to ne tražite i ljudi tu obično budu darežljivi sa napojnicama.
Podsvesno počinjemo da verujemo da je pogrešno ponašati se drugačije, jer "masa" ne očekuje kusur, a uostalom često nas bude "sramota", baš zato što smo jedini koji su "cicije". Ipak, realnost je drugačija.
Luksuzni osećaj
Šta je zajedničko prodavnici brendirane garderobe, restoranima i trgovini automobilima? Okruženje.
Vlasnici ovakvih preduzeća koriste skupoceni dizajn i vrhunski nameštaj, ne da bi potrošili dodatni novac, već da nas uvedu u svet luksuza. Na ovakvim mestima lako se "zaboravlja" prebrojavanje svakog dinara.
Ne gledamo cene
Koliko puta vam se desilo na žurite, pa mahnito pakujete u korpu sve što vam padne pod ruku, ne gledajući cene? Onda dođete na kasu, pomalo ste iznenađeni računom, ali vam ne pada na pamet da vraćate stvari.
Mnoge ljude je "blam" da kupuju na akcijama, međutim, činjenica je da tako funkcioniše ceo svet, naročito onaj razvijeni. Građani su navikli da "jure" akcijske cene proizvoda, jer ne žele da plate duplo više istu stvar. Nije problem kada jednom kupujete mahnito, ne obraćajući pažnju na cene, već kada se to ponavlja.
Želimo da "ostavimo utisak"
Sprovedeni eksperimet ponašanja zasnivao se na tome da se ljudima ponude dve opcije. Prva opcija bila je da zarade 50.000, dok drugi ljudi zarađuju 25.000 dinara; a druga opcija bila je da zarade 100.000 dinara, dok drugi zarađuju 200.000 dinara.
Kako se ispostavilo, većina ljudi je izabrala prvu opciju. Ova činjenica potvrđuje to da smo često skloni tome da impresioniramo druge ljude. Osim toga, prirodno nastojimo da budem "iznad" drugih.
Zadovoljni smo uslugom
Ukoliko vam se zaista dopada nešto, verovatno ste spremni da platite malo više za to, i to je sasvim u redu.
Postoji mnogo mesta ili usluga koji opravdavaju svoje visoke cene. Kada vam se dopadaju ljubazni radnici, ukusna hrana ili brza usluga, zašto se ne zahvaliti ostavljanjem bakšiša? Ipak, nemojte preterivati.
Video: Pet načina da sačuvate više novca u džepu, već danas!
(Telegraf Biznis/K.B.)
Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.