Potrošači u doba korone prolaze kroz 6 faza kupovine. U kojoj smo sada?

Od kada je korona došla u Evropu i ostatak sveta, pa potom nastupila pandemija, odnosno vanredno stanje, primećujemo da kupovina više nikako nije ista, a možda se ni neće vratiti na staro.
Agencija Nielsen, koja je sprovela analizu prodaje prehrambenih i drogerijskih proizvoda u vodećim trgovinskim lancima u uslovima korona krize, izveštava da su se potrošačke navike značajno promenile i nastaviće da se menjaju.
Oni su, naime, proučavali globalne trendove i ponašanje kupaca na početku i tokom pandemije. Osim što smo svi mogli da primetimo kako se širom sveta mahnito grabio toalet papir, ova agencija je proučila i neke detalje kao što su faze kupovine, pa je tako došla do zaključka da kupac tokom aktuelne pandemije prolazi kroz 6 nivoa.
Ukratko rečeno, sve je krenulo od pojačane kupovine sredstava za dezinfekciju i maski, a nastavilo se masovnom kupovinom hrane i ostalih proizvoda, te stvaranjem zaliha.
1. Proaktivna kupovina
U početnoj fazi kupci nastoje da zaštite svoje zdravlje i ona je startovala krajem februara. Agencija Nielsen fokusirala se na situaciju u susednoj Hrvatskoj i evo šta su primetili: tamo je 25.02. potvrđen prvi slučaj zaraze korona virusom, a već iste nedelje, od 23. do 29. februara - zabeležen je skok prodaje kada je reč o konzervisanoj ribi, testenini, brašnu.
2. Priprema zaliha
Druga faza je prema njihovoj oceni trajala od 9. do 15. marta i tada su kupci već počeli da kupuju hranu "puta dva ili tri" i da je odlažu u svoje ostave. U najposećenijim trgovinama zabeležen je, u proseku, 65 odsto veći promet drogerijskih proizvoda. Iste nedelje, prodaja brašna skočila je za čak 410 odsto u odnosu na isti period 2019, dok je prodaja pirinča porasla za 301 procenat. Slično je bilo i sa toalet papirom, vlažnim maramicama, sapunima.
3. Ograničeno kretanje - manja prodaja
U Srbiji je vanredno stanje proglašeno u nedelju, 15. marta, a sa njim su došle i razne zabrane. Na primer, starijima od 65 godina zabranjeno je kretanje u bilo koje doba dana, osim prema novom planu - subotom od 4 do 7 ujutru. Ovo je svakako uticalo na manjak gužve u radnjama, ipak, agencija Nielsen ističe da potrošnja generalno nije manja.
Panična kupovina je splasnula, ali je prodaja i dalje rasla. Brašno, ulje, šećer, prašak, pirinač, kvasac i sapun su se najviše prodavali, pa je ovo ujedno i "pripremna faza za život u karantinu".
4. Otkrivamo čari onlajn šopinga
Kupci se sve više okreću internet prodaji. Dostava radi punom parom, a čak i oni koji smeju da izlaze preko cele nedelje, do 17 časova, ne žele da rizikuju. Umesto čekanja u redu, nošenja rukavica i maski, odabrali su da poruče ono što im treba na kućnu adresu. Istovremeno, maloprodajni lanci i lokalni proizvođači ubrzano traže kvalitetnije odgovore na potrebe kupaca.
5. Trenutno stanje
Prema ocenama pomenute agencije, sada smo u 5. fazi korona kupovine. Nazivaju je i "fazom ograničenog življenja". I dok smo u 4. fazi tek počeli da otkrivamo prednosti onlajn trgovine, sada smo je već apsolvirali. Potražnja je velika, a i naša očekivanja kada je reč o dostavi - sve su veća.
6. Svetlost na kraju tunela
U ovoj poslednjoj fazi potrošači bi već trebalo da se vrate redovnim tokovima potrošnje. Ali, to ne znači da će sve biti kao nekada. Zbog krize koje nas je rapidno uzdrmala i traje i dalje, ostaćemo obazrivi i kada sve prođe. Više pažnje ćemo poklanjati sopstvenom zdravlju, odnosno proizvodima za higijenu. Nju će, kažu iz agencije, obeležiti i stalne promene u lancima snabdevanja, kao i onlajn kupovina koja sada jača.
Video: Građani stariji od 65 godina i jutros izašli u nabavku
(Telegraf Biznis)
Video: Lučić: Telekom će imati manje troškove za sportske sadržaje,dolazak PPF važan za SRB
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Tina
Mnogi ulaze u fazu kad para vise nema pa ne mogu ni kupovati.
Podelite komentar
zeljko
Ulazimo u ludu fazu ove nedelje gde nas ocekuju ogromne guzve po prodavnicama i cekanju u redu satima,u Prokuplju je vec pocela kupovna ludnica da tako kazem,jedan sat se ceka samo da udjes u prodavnicu.
Podelite komentar